ارمنستان در پی استخدام چوپانان ایرانی؛ بازار صادرات دام را «از دست دادیم»

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۷

رئیس شورای تأمین دام ایران در واکنش به آگهی استخدام چوپانان ایرانی از سوی ارمنستانی‌ها می‌گوید که این نتیجه «سیاست‌های غلط دامی» است که منجر به از دست رفتن بازار ایران شده است.

در روزهای گذشته انتشار تصویر یک آگهی برای جذب چوپان برای کار در ارمنستان در شبکه‌های اجتماعی موجب واکنش‌ فراوان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شده است.

در این آگهی آمده است که به ده نفر برای کار چوپانی در ارمنستان با حقوق ماهیانه ۴۰۰ دلار نیاز است و در صورت مسلط بودن به زبان عربی درآمد آن‌ها به ۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

در واکنش به این آگهی، منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا در روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، گفت که در بررسی‌های خود متوجه شده که ارمنستان برای تصاحب بازار عراق و حوزه خلیج فارس تولید یک میلیون راس دام را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته آقای پوریان، کشورهای عربی تقاضای قابل توجهی برای خرید بره ماده به‌ویژه از نوع ایرانی آن دارند که زایش نداشته و از این‌ رو چوپانان ایرانی را استخدام می‌کنند «تا کیفیت خود را به تولید ایرانی نزدیک کنند».

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام در تشریح دلیل لزوم دانستن زبان عربی نیز گفته است که کشورهای عربی برای خرید دام به ارمنستان زیاد سفر می‌کنند و از آنجا «که مشکل زبانی دارند تمایل دارند با کسانی وارد معامله بشوند که به زبان آنها تسلط دارد».

آقای پوریان در ادامه با اشاره به «سیاست‌های غلط صادراتی» ایران گفته است که «با ممنوعیت صادرات دام ایران از سه سال گذشته کشورهای ارمنستان و گرجستان در بازار دام کشورهای حوزه خلیج فارس خودنمایی و جولان می‌دهند».

وزارت جهاد کشاورزی در خرداد ۹۷ به منظور «مدیریت عرضه و تقاضا و جلوگیری از روند افزایش قیمت گوشت قرمز به‌ویژه گوشت گوسفندی، صادرات دام زنده را به‌ طور موقت ممنوع اعلام کرد»، با این حال بر اساس اعلام‌های رسمی قیمت گوشت در سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی یافته و بسیاری از خانوارهای بی‌بضاعت و حتی طبقه متوسط، مصرف این ماده پروتئینی را کاهش داده‌اند.

در همین زمینه افشین دادرس، مدیر اتحادیه دام سبک کشور،‌ روز ششم مهر با تایید کاهش پنجاه‌ درصدی مصرف گوشت در ایران گفته بود که مصرف سرانه گوشت در ایران از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده و با توجه به کاهش قابل توجه مصرف، هفت میلیون رأس دام روی دست دامداران مانده است.

رئیس شورای تامین دام ایران نیز در این زمینه گفته بود که میزان معمول مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران یک میلیون تن است که «اکنون به نصف یعنی ۵۰۰ هزار تن کاهش یافته» است.

با وجود مصوبه آزادسازی صادرات دام زنده غیر مولد در مهر امسال، اتحادیه مرکزی دام سبُک کشور مصوبه جدید را دارای ابهاماتی از جمله عدم تعیین قیمت تعادلی عنوان کرده است.

پیش از این نیز از دست رفتن بازار محصولات مهم صادراتی ایران از جمله فرش و زعفران به‌ دلیل سیاست‌های غلط دولت‌ها بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *