آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران صعودی است

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۹

آمار فوتی‌های کرونا در بهشت زهرا تهران به روزانه ۴۵ نفر رسیده است. مقامات از شهروندان خواسته‌اند از تردد غیرضروری در بهشت زهرا خودداری کنند. گفته می‌شود التهاب آماری تا چند هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل بهشت زهرا از روند صعودی هشداردهنده تعداد فوتی‌های کرونا خبر داد. او گفت، بیش از دو هفته است که آمار کاملا صعودی را در فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا شاهد هستیم.

سعید غضنفری گفت، از ۲۰۰ فوتی روزانه در این آرامستان ۴۵ فوتی ناشی از ابتلا به کرونا بوده است و با ادامه این روند شاهد افزایش بیشتر فوتی‌ها خواهیم بود.

او افزود: «البته همچنان با آمار روزهای بحرانی پیک قبلی فاصله زیادی داریم اما این امر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن را به روشنی نشان می‌دهد.»

غضنفری به تأکید از شهروندان خواست از تردد غیرضروری در بهشت زهرا خودداری کنند.

تداوم التهاب آماری تا چند هفته دیگر

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید، با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی اینکه ابتلا به اومیکرون در چه زمانی کاهش خواهد یافت تا حدودی سخت است، اما تا چند هفته دیگر با التهاب آماری موارد ابتلا روبرو خواهیم بود.

علیرضا زالی در پاسخ به این سوال که چه زمانی به سیر نزولی ویروس کرونا در سویه اومیکرون خواهیم رسید، توضیح داد: «بخشی از این مساله به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رفتار خود مردم برمی‌گردد و بخش دیگر آن به استقبال مردم از تزریق واکسن دوز سوم بستگی دارد.»

زالی به شهروندان توصیه کرد که کمتر در محیط‌های پرازدحام، دورهمی‌ها و میهمانی‌ها حضور داشته باشند. او گفت که تزریق دوز یادآور در چنین شرایطی که روند افزایشی کرونا را شاهد هستیم، بسیار تاثیرگذار است و حضور نداشتن در این محیط‌ها می‌تواند تا حدودی به مصونیت افراد در برابر این نوع ویروس کرونا موثر باشد.

گفته می‌شود چرخش هم‌زمان دو سویه دلتا و اومیکرون ویروس کرونا (سارس‌کوو ۲) می‌تواند یکی از دلایل بالارفتن آمار بستری‌ها در بیمارستان‌ها باشد.

چند روز پیش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد سه هزار و ۴۸۹ تن از مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران تخمین زد که ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا در تهران مربوط به سویه اومیکرون است و ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد نیز به سویه دلتا مبتلا هستند.

به گفته نادر توکلی، امکان درگیری ریه در بیماران مبتلا به دلتا بالاست. این افراد و همچنین افرادی با بیماری زمینه‌ای یا وزن بالا یا کسانی که واکسن نزده‌اند و مبتلا شده‌اند، ممکن است بستری شوند.

توکلی گفت: «در تهران روند ابتلا در حال افزایش است و هنوز به پیک نرسیده‌ایم.»

مشاهده ۵۰ جهش در اومیکرون 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اومیکرون واکسن‌گریز است، گفت: «تعداد کمی و تنوع کیفی جهش در اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی بسیار خاص بود؛ یعنی در مجموع ۵۰ جهش در اومیکرون مشاهده شد که ۱۲ مورد آن در جایی غیر از پروتئین اسپایک اتفاق افتاد که این نسبت به سویه‌های قبلی تقریبا جدید بود و در بخش‌هایی بود که پیش از این جهش‌ناپذیر تلقی می‌شدند.»

زالی افزود، این موضوع نشان می‌دهد که اومیکرون علاوه بر اینکه تنوع بیشتری از نظر میزان جهش دارد، بخش‌های مختلفی از ویروس را به عنوان جهش انتخاب کرده که “کار ما را سخت‌تر می‌کند و این باعث می‌شود که هم از سیستم ایمنی ذاتی بشر فرار بیشتری داشته باشد و هم واکسن‌گریزی بیشتری پیدا کند.”

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران به آخرین وضعیت کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت که بسیاری از مراکز استان‌های کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و با توجه به روند شیوع این ویروس در طول یک هفته اخیر به صورت همگن و متوازن آمار ابتلا به کرونا را در کشور شاهد هستیم. استان تهران هم مانند سایر استان‌ها بعد از طی یک دوره ایستایی، به سمت افزایش آمار پیش رفته است.

او گفت، تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان در حال حاضر به بیش از چهار هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است و از این تعداد حدود هزار و ۱۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

آمار بیماری در ۲۴ ساعت گذشته

وزارت بهداشت ایران با اعلام آمار ۲۴ ساعت منتهی به جمعه ۲۹ بهمن اعلام کرد، در این بازه زمانی ۱۸۷ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و ۱۹ هزار و ۳۱۷ مورد جدید شناسایی شده است.

از شمار مبتلایان شناسایی‌شده، ۲ هزار و ۵۶۶ نفر از بستری‌های بیمارستان به شمار می‌روند و ۳ هزار و ۸۴۲ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.

کارشناسان مستقل می‌گویند، آمار بیماری و فوتی‌های ایران حدود پنج برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است. به دلیل نبود امکان آزمایش‌های روزانه شهروندان، میزان شیوع بیماری منطبق بر واقعیت نیست و بسیاری از موارد فوتی ناشی از کرونا، ذیل بیماری کرونا قرار نمی‌گیرند و در آمارها ثبت نمی‌شوند.

وزارت بهداشت می‌گوید، تاکنون ۴۶ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۱۳۸ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد و صفر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

بر اساس داده‌های مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۱ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۸ نفر دوز اول، ۵۴ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۹۳۰ نفر دوز دوم و ۲۱ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۷۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۸ میلیون و ۸۸۳ هزار و ۱۱۱ دوز رسیده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *