خروج اتباع ایرانی از اوکراین: برخی در ‘لهستان، رومانی و مجارستان، اسلواکی و مولدوای هستند’

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

ایران می‌گوید تعداد قابل توجهی از اتباع خود را که مقیم اوکراین بودند از این این کشور خارج کرده و در مجارستان، لهستان و رومانی اسکان داده است و شماری از شهروندان هم به مولداوی و اسلواکی رفته‌اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است “تعداد قابل توجهی در ورشو اسکان داده شده‌اند، تعدادی در بوداپست و همچنین در بخارست اسکان داده شدند و تلاش شده آنهایی که در مولداوی وارد شده‌اند مرز را رد کنند و وارد رومانی شوند. یک همت بسیار زیادی انجام می‌شود. اما وضعیت جنگی در داخل اواکراین و عدم امکان دسترسی‌ها، کار را سخت کرده است”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته تعدادی از ایرانیان مقیم اوکراین یا اطلاعاتشان را ندادند و یا برای کمک به خروجشان از اوکراین در دسترس نبودند

به گفته این مقام ایرانی “برخی از ایرانیان هم از خارکف خارج شده و به سمت اسلواکی حرکت کردند و سفارت ایران در اتریش مطلع شده و در تلاش است آنها را پیدا کند”.

آقای خطیب زاده گفته “تعدادی از ایرانیان یا اطلاعاتشان را ندادند و یا در دسترس ما نبودند… از اصحاب رسانه درخواست می‌کنم اگر اطلاعاتی داشتید در اختیار ما قرار بدهید تا با کمترین خسارت ایرانیان را از اوکراین خارج کنیم”.

بر اساس گزارش‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین حدود ۵ هزار ایرانی در این کشور زندگی و تحصیل می‌کردند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین روزهای بهمن به جز توصیه به “آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی” و “حفظ آرامش” پیشنهاد دیگری به اتباع ایرانی ساکن اوکراین نداده بود

مقام‌های ایرانی تا پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین بر خلاف اغلب کشورها، از ایرانیان مقیم اوکراین نخواسته بودند که این کشور را ترک کنند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین روزهای بهمن به جز توصیه به “آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی” و “حفظ آرامش” پیشنهاد دیگری به اتباع ایرانی ساکن اوکراین نداده بود.

بریتانیا، استرالیا، کانادا، هلند، آلمان، کره جنوبی و ایالات متحده از جمله کشورهایی بودند که در آن زمان هشدارهای مسافرتی و اقامتی برای اتباع خود در اوکراین صادر کرده بودند. این هشدارها پس از آن صادر شده که ایالات متحده در مورد خطر حمله ‌قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین ابراز نگرانی جدی کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در پنجمین روز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین گفته برای خارج کردن شهروندان ایرانی از اوکراین “در داخل کشورهای همسایه سفارتخانه‌های ایران اکیپ‌هایی مستقر شده‌اند و در مرز لهستان با اوکراین ماشین‌هایی برای انتقال ایرانیان در نظر گرفته شده است”.

به گفته آقای خطیب زاده به روی بدنه این اتومبیل ها پرچم ایران نصب شده و و اتباع ایرانی با دیدن پرچم می‌توانند به سوار شوند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حمله روسیه به اوکراین را “قابل درک” خوانده است.

روابط ایران و اوکراین در حال حاضر متاثر از شلیک دو موشک از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافری اوکراین است که در دی ماه سال ۱۳۹۸ منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین و خدمه این هواپیما در آسمان تهران شد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *