گروه هفت: ایران برای بازگشت کامل به برجام از مسیر دیپلماتیک اقدام کند

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۰

گروه هفت از تهران خواست تا با احتراز از گسترش برنامه‌های هسته‌اش برای بازگشت کامل به برجام از مسیرهای دیپلماتیک اقدام کند.

گروه هفت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای ضمن توصیه به ایران «برای شرکت فعال در مذاکرات وین»، خواستار استفاده تهران از فرصت ارائه شده برای بازگشت کامل به برجام از مسیر دیپلماتیک شده است.

در سه بند این بیانیه، که مجموعا ۵۰ بند دارد، به برنامه هسته‌ای ایران اشاره شده است.

در بند ۲۱، با حمایت کامل از احیای برجام به جمهوری اسلامی توصیه شده که با استفاده از راه‌های دیپلماتیک، فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کند.

در این بند از شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای تلاش در پیشبرد مذاکره تقدیر شده است.

در بند ۲۲، بر تعهد ایران به پایبندی به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای کشتار جمعی و همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است.

در بند ۲۳ این بیانیه نیز با اشاره به نگرانی گروه هفت از برنامه موشکی بالستیک ایران، هدف از این برنامه دستیابی به توانایی توسعه موشک‌ها با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای ارزیابی شده است.

سران کشورهای گروه ۷، هفت کشور صنعتی جهان، روز یکشنبه در آستانه سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و روز پیروزی در اروپا، به نشانه حمایت از اوکراین نشستی مجازی برگزار کردند و پاره‌ای از مسائل و بحران‌های عمده جهانی را مورد بررسی قرار دادند.

گروه هفت شامل کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، و ژاپن است.

صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *