دیشب در خانه کاووس سید امامی چه گذشت؟

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

ایران وایر
شیما شهرابی

شب گذشته، درست در زمان برگزاری بازی ایران- پرتغال، «رامین سید امامی» در اکانت توییترش خبر از حضور ماموران امنیتی در خانه پدری‌ خود داد. او نوشت: « در حال حاضر که بازی ایران – پرتغال در جریان است، خانه ما در تهران مورد هجوم ۲۰ تن از ضابطین ماموران امنیتی قرار گرفته. مأموران با خود ۶ جعبه بزرگ آورده‌اند و آن را به زیرزمین خانه ما برده‌اند، بدون این که به کسی اجازه دهند شاهد فعالیت‌هایشان باشد. آیا پس از نزدیک پنج ماه از مرگ پدرم، هنوز مدارک‌شان کافی نیست؟ قصد دارند مدرکی در آن جا بکارند؟»

اشاره رامین سید امامی به مرگ مشکوک «کاووس سید امامی» در بازداشتگاه و ادعای قوه قضاییه درباره فعایت‌های وی است. استاد «دانشگاه امام صادق» و از فعالان حوزه محیط زیست چهارم  بهمن ماه سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. روز بیست و یکم بهمن ماه رامین خبردرگذشت پدرش را در همین اکانت توییتر منتشر کرد: «خبر مرگ پدرم، کاووس سیدامامی برایم باورکردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا، مادرم، مریم ممبینی را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده…. هنوز باور نمی‌کنم، نمی‌کنیم.»

خبر خودکشی سید امامی تنها برای خانواده‌اش غیرقابل قبول نبود، کسانی که از نزدیک این فعال زیست محیطی را می‌شناختند، هیچ کدام نتوانستند این خبر را باور کنند.
بیست و دوم بهمن سال 1396، «عباس جعفری دولت‌آبادی» در مورد مرگ سیدامامی به «ایلنا» گفت:«این فرد یکی از همان متهمان (فعال محیط زیست) بوده و با توجه به این که می‌دانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده ‌است.»

پنج ماه از مرگ مشکوک سیدامامی گذشته اما تا کنون مدرکی در مورد اتهام «جاسوسی» که به او نسبت داده اند، از سوی مسوولان قضایی منتشر نشده است.

«آرش کیخسروی»، وکیل خانواده سید امامی هنگام حضور ماموران امنیتی در خانه آن ها، خودش را رسانده است اما به او هم اجازه حضور در زیرزمین خانه را نداده اند. او به «ایران وایر» می‌گوید: «حدود ساعت پنج عصر به خانه مرحوم سیدامامی آمده بودند و من حدود ساعت هفت و15 دقیقهرسیدم. گفتند شما اجازه نداری بروی داخل.»

کیخسروی از آن‌‌هاعلت حضورشان را پرسیده است: «گفتند ما از آقای دادستان اجازه داریم برای تهیه فیلم به این‌جا بیاییم.»

آن‌ها برگه‌ای هم به او نشان داد‌ه‌اند با امضای دادستان که به اطلاعات سپاه اجازه ‌داده شده بود برای تهیه فیلم، به خانه کاووس سیدامامی بروند: «مدارک‎شان را به من نشان دادند که اطلاعات سپاه از دادستان اجازه گرفته بود. اسم فیلم هم در برگه نوشته شده بود که به درستی در خاطرم نیست.»

محمود صادقی، نماینده تهران در اکانت توییترش خبر داده که نام فیلم هبوط بوده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هم گفته است: «برای کاری که انجام شده حتما مجوز قانونی وجود داشته است.»

به گفته وکیل خانواده سیدامامی، تعداد ماموران زیاد بوده است و جعبه‌های بزرگی را همراه داشته اند: «دقیق نمی‌دانم چند جعبه بود اما با وانت آورده بودند.»

«مریم ممبینی»، همسر کاووس سیدامامی در اثر هجوم ماموران، بدحال می‌شود. کیخسروی می گوید: «اورژانس آمده بود و خانم ممبینی را به بیمارستان “پارس” منتقل کردند. من هم با ایشان به بیمارستان رفتم. وقتی برگشتم، جعبه‌ها را به داخل زیرزمین برده بودند. گفتم می‌خواهم بیایم زیرزمین و ببینم چه می‌کنید که اجازه ندادند.»

به گفته او، مشخص نبوده که داخل جعبه‌ها چه بوده است: «به هیچ‌کس اجازه نمی‌دادند داخل برود و توضیح هم نمی‌دادند که موضوع چیست.»

رامین سیدامامی در اکانت توییترش نوشته که مادرش روز قبل از آمدن ماموران، در مکان مجهول الهویه‌ای بیش از چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

آرش کیخسروی درباره این موضوع می‌گوید: «نشانی یک دفتر نظارت و پی گیری را به خانم ممبینی داده بودند که گویا آن جا هم مربوط به مجموعه سپاه بوده است و در آن‌جا خانم ممبینی مورد بازجویی قرار گرفته بودند. به ایشان گفته بودند بیاید، می‌خواهیم درباره ممنوع‌الخروجی‌تان صحبت کنیم.»

فرزندان سیدامامی روز شانزدهم اسفندماه خبر دادند که هنگام ترک ایران، ماموران مانع از خروج مادرشان شده و به او اجازه خروج نداده‌اند. رامین و «مهران»، دو فرزند کاووس سیدامامی اما همان وقت از ایران خارج شدند.

به گفته وکیل خانواده سیدامامی، در بازجویی از مریم ممبینی درباره موضوع ممنوع‌الخروجی وی هیچ صحبتی نشده است و تنها از او سوالاتی درباره زیرزمین خانه اش پرسیده‌اند: «آن‌ها یک سناریو مطرح و زیرزمین خانه را یک محیط پلیسی-امنیتی توصیف کرده بودند. خانه مرحوم سیدامامی و خواهر و برادرشان کنار هم است و زیرزمین های این خانه‌ها مشترک هستند. از آن‌جایی که شهرداری اجازه تبدیل آن ها را به پارکینگ نداده، این زیرزمین ها تبدیل به زباله دانی شده اند.حالا این‌ها می‌گویند این زیر زمین ها به هم راه دارند و… کسی که برود این زیر زمین را ببیند، متوجه موضوع می‌شود.»

به گفته آرش کیخسروی، ماموران امنیتی تا حدود ساعت یازده و ربع شب در خانه کاووس سیدامامی حضور داشته‌اند: «من ساعت دو ونیم آن جا را ترک کردم ولی آن‌ها تا حدود ساعت یازده و ربع آن‌جا بوده‌اند. برخوردشان هم بد نبوداما به من اجازه ندادند من تکیف وکالتی خودم را انجام دهم.»

بهمن ماه سال گذشته غیر از کاووس سیدامامی، عده دیگری از فعالان شناخته شده محیط زیست هم دستگیر شدند. «مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «امیرحسین خالقی»، «هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «نیلوفر بیانی» و «طاهر قدیریان» حدود پنج‌ماه است که در بازداشت به سر می‌برند. برخی فعالان محیط زیست در شهرهای دیگر نیز ماه‌ها است که در زندان هستند. اتهام آن‌ها به روشنی مشخص نشده است.
«غلام‌حسین محسنی اژه‌ای»، سخن‏گوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگاران در مورد علت بازداشت این افراد، «ارایه اطلاعات طبقه بندی شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه» را مطرح کرد. این در حالی است که «عیسی کلانتری»، رییس سازمان محیط زیست در «روز محیط زیست» گفت که وزارت اطلاعات اتهام جاسوسی این افراد را رد کرده است.

«محمود صادقی»، نماینده مجلس در اکانت توییترش همین موضوع را عنوان کرده: «در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کارشناسان ضد جاسوسی “واجا” در پاسخ به نمایندگان اصول‌گرا که از وزیر اطلاعات درباره علت عدم برخورد با فعالان محیط زیستی سؤال کرده بودند، صریحا، مستدلا و مستندا اعلام کردند هیچ دلیلی بر جاسوسی آن ها نیافته اند.»

با این همه، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای حرف‌های این مسوولان کشوری را رد کرده و گفته است آن‌ها بدون اطلاعات و دسترسی به پرونده صحبت کرده‌اند. این در حالی است که قوه قضاییه هیچ مدرکی دال بر اتهام جاسوسی این فعالان محیط زیستارایه نکرده است.

شاید فیلمی که در خانه سیدامامی در حال تهیه است، به عنوان تدارکات و توجیه جاسوسی ارایه شود؛ فیلمی که با حضور تعداد زیادی مامور امنیتی و بدون حضور خانواده سیدامامی و البته با حضور افتخاری جعبه‌های بزرگی که به خانه آورده شده‌اند، ساخته می‌شود!

شیما شهرابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *