گزارش انتقادی آمریکا درباره وضع قاچاق انسان در ایران

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۸

وزارت امور خارجه آمریکا در یک گزارش سالانه خود ایران را در زمره کشورهایی قرار داده است که حداقل ضوابط لازم برای مقابله موثر با قاچاق انسان را رعایت نمی کنند و در این زمینه تلاش عمده ای انجام نمی دهند.

ایران همچنین در کنار برمه، جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق مالی، نیجر، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی، سوریه و یمن به استفاده از کودک-سربازان در جنگ متهم شده است.

“گزارش قاچاق انسان ۲۰۱۸” که روز پنجشنبه (۲۸ ژوئن) منتشر شد، می گوید که ایران علیرغم پیوستن به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، اطلاعاتی درباره تلاش های خود در این خصوص منتشر نکرده است.

مقامات آمریکایی همچنین به گزارش ها درباره اعزام “اجباری” شماری از نوجوانان افغان ساکن ایران به جنگ سوریه اشاره کرده و نوشته اند: “دولت ایران همچنین از شبه نظامیانی که در عراق می جنگند و به استخدام و استفاده از کودک-سربازان مبادرت کرده اند حمایت مالی می کند.”

گزارش می افزاید: “علیرغم این گزارش های موثق، دولت (ایران) در این باره تحقیق نکرد و مقامات دخیل در جرائم قاچاق را پاسخگو ندانست.”

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سال گذشته اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران نوجوانان افغان را برای جنگ در سوریه به خدمت می‌گیرد. بنا بر آن گزارش، کودکان-سربازانی با ۱۴ سال سن در لشکر فاطمیون سپاه، در کنار نیروهای دولتی سوریه در این کشور می‌جنگند.

لشکر فاطمیون از جمله نیروهای تحت نظر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است که از مهاجران افغان ساکن ایران تشکیل شده و نفرات آن برای جنگ به سوریه اعزام می‌شوند. ایران می‌گوید این نیروها هم مانند بقیه کسانی که برای جنگ در کنار نیروهای دولتی سوریه به این کشور می‌روند، خود داوطلب اعزام به سوریه شده‌اند.

مقامات آمریکایی در پنج سال اخیر در مورد وضع قاچاق انسان از ایران انتقاد و در گزارش های مشابهی ایران را یکی از کشورهای مبداء، مسیر عبور و مقصد قاچاقچیان انسان توصیف کرده اند.

در گزارش سال ٢٠١٧ آمریکا آمده بود که قوانین ایران در عرصه قاچاق انسان به خاطر سیاست‌های حکومت و “فساد گسترده” در رده‌های مختلف جمهوری اسلامی به شکل مناسب اجرا نمی‌شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به آن گزارش، اتهام گستردگی قاچاق انسان در ایران را رد کرد و آمریکا را عامل شیوع این پدیده در جهان دانست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود که “سرمنشاء قاچاق انسان را باید در سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه، مداخله‌جویانه، تجاوزگرانه، جنگ‌های فرسایشی، پاکسازی نژادی و تروریسم دانست که آمریکا و برخی از متحدان این کشور در اکثر آنها دخالت دارند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *