عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار «پایان کارزار بیرحمانه» علیه خانواده سیدامامی شد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۸

پس از انتشار گزارش‌هایی از حضور ماموران امنیتی در خانه کاووس سیدامامی برای «ساخت یک فیلم» و بازجویی از همسرش، سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر خواستار «پایان کارزار بیرحمانه» مقامات جمهوری اسلامی علیه این خانواده شد.

این سازمان حقوق بشری روز پنج‌شنبه، هفتم تیرماه، در بیانیه خود همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواست که حکم ممنوع‌الخروجی مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، را «فورا لغو کرده و اجازه دهند که او به خانواده‌اش در کانادا بپیوندد».

رامین سیدامامی، پسر کاووس سیدامامی، پیش از این خبر داده بود که ماموران امنیتی روز دوشنبه، چهارم تیر، همزمان با بازی ایران با پرتغال، «شش جعبه بزرگ» را به زیرزمین خانه پدریش منتقل کرده و از مادرش «در مقابل دوربین» بازجویی کرده‌اند.

پس از آن محمود صادقی، نماینده مجلس، و آرش کیخسروی، وکیل خانواده آقای سیدامامی، خبر دادند که «هجوم» مأموران امنیتی به منزل کاووس سیدامامی با هدف «ساخت فیلمی با عنوان هبوط» انجام شده است.

آقای کیخسروی در همین حال در مصاحبه با رادیوفردا گفت که پس از اطلاع از این اتفاق به خانه موکلش مراجعه کرده و صدای گریه خانم ممبینی را شنیده، اما ماموران به او اجازه دیدن موکلش را نداده‌اند.

به گفته آقای کیخسروی، دقایقی بعد حال خانم ممبینی بد شده و اورژانس در خانه حضور یافته و او را به بیمارستان منتقل کرده است.

پس از مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، در زندان، صداوسیمای جمهوری اسلامی در فیلمی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، اما این اتهام را وارد ندانسته و توضیح داد که این دوربین‌ها تنها قادر به تصویربرداری از محیط محدودی در اطراف خود هستند.

همچنین به گفته پیام درفشان، وکیل خانواده آقای سیدامامی، وسیله‌ای که در فیلم پخش شده از تلویزیون ایران ادعا شده «دستگاه جاسوسی» بودتنها یک «قلاب ماهیگیری» است.

دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی، در ۲۱ بهمن‌ماه ۹۶ به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی کرده»‌ است.

این در حالی است که عفو بین‌الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ مرگ «مشکوک» کاووس سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» می‌داند.

در اسفندماه گذشته نیز زمانی که مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی و دو پسرش قصد خروج از ایران به مقصد کانادا را داشتند در فرودگاه از خروج خانم ممبینی جلوگیری شد و او همچنان ممنوع‌الخروج است.

عفو بین‌الملل، کمپین حقوق بشر در ایران، دیدبان حقوق بشر و عدالت برای ایران، پیشتر نیز در اسفندماه ۹۶ در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که مقامات ایران باید به «کارزار بیرحمانه آزار و تهدید» خانواده بازداشتی‌هایی که که به طور مشکوک در حین بازداشت جان خود را از دست داده‌اند، پایان دهند.

در این بیانیه علاوه بر خانواده کاووس سیدامامی، به «آزاد و تهدید» خانواده سینا قنبری، وحید حیدری و سارو قهرمانی سه نفر از افراد کشته شده در اعتراضات دی‌ماه سال گذشته و محمد راجی، درویش گنابادی، نیز اشاره شده بود.

به همراه کاووس سیدامامی سام رجبی، هومن جوکار و سپیده کاشانی، همسر وی، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، شش فعال محیط زیست و کارکنان و مدیران مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بازداشت شدند و همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

پس از آن نیز بیش از ۵۰ نفر از فعالان محیط زیستی در چند شهر بازداشت شدند که تاکنون تنها چند نفر از آنها آزاد شده‌اند.

منبع: کانال تلگرام سازمان عفو بین الملل، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *