محرومیت ۳۲۵ هزار کودک از تحصیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۷

احمدرضا پرنده مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه گفت که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۳۲۵ هزار نفر از واجدان شرایط که باید به مدرسه می‌رفتند ولی نرفتند شناسایی شده که ۹۶ هزار نفر از آنها در دوره ابتدایی اصلاً ثبت‌نام نکردند. پرنده اظهار کرد که “از ۹۶ هزار کودک بازمانده سال تحصیلی ۹۷-۹۶ استان‌های سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته‌اند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، احمدرضا پرنده در نشست خبری در مورد طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: “طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل از اقدامات ویژه معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و به منظور کاهش فقر آموزشی برنامه‌ای در سال ۹۷-۹۶ اجرا و طی آن ۹۶ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل در مقطع سنی ۶ تا ۱۱ سال شناسایی کردیم”.

پرنده روال شناسایی کودکان را تشریح کرد و گفت: “ما ابتدا مشخصات دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در مدرسه را از آموزش و پرورش گرفتیم و از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان در سن ۶ تا ۱۱ که باید به مدرسه می‌رفتند ولی ثبت‌نام نکردند را به دست آوردیم”.

وی ادامه داد: “تفاوت این دو کودکان بازمانده از تحصیل هستند. سپس از طریق ثبت احوال، کد ملی سرپرست خانوار این کودکان اخذ کرده و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شماره تلفن سرپرست خانوار این کودکان را به دست آوردیم و از این طریق به تک تک خانواده‌ها در حال حاضر پیامکی از طرف وزارت رفاه ارسال کرده و از خانواده‌ها خواستیم در این مرحله فقط علت نرفتن فرزند خود به مدرسه را از طریق پیامک به همان شماره که پیام دریافت کردند ارسال کنند”.

پرنده گفت: “شناسایی علت بازماندگی این ۹۶ هزار نفر در دست بررسی است و به زودی دلایل بازماندگی از تحصیل از طریق پیامک، تماس تلفنی و بازدید میدانی تهیه و جهت بازگشت به تحصیل کودکان به مدرسه با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها دنبال خواهد شد”.

وی افزود: “از ۹۶ هزار کودک بازمانده سال تحصیلی ۹۷-۹۶ استان‌های سیستان بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، فارس و آذربایجان غربی بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشته‌اند”.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: “دو سال قبل در مقطع ابتدایی ۹۵ -۹۴ از ۱۳۴ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل به این روش شناسایی کردیم و اطلاعات آن را در اختیار مسئولین کشوری و استانی قرار دادیم تا با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و غیردولتی جهت بازگشت به تحصل کودکان اقدام کنند”.

وی افزود: “اعتباراتی هم پیش‌بینی کردیم و تخصیص دادیم تا بتوانیم آن دسته از کودکان را که به علت فقر به مدرسه نرفته‌اند به چرخه آموزش برگردانیم”.

پرنده گفت: “البته علاوه بر دوره ابتدایی، دانش‌آموزان متوسطه که ترک تحصیل می‌کنند هم نباید فراموش شوند؛ به همین دلیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ حدود ۳۲۵ هزار نفر از جمله واجدین شرایطی بودند که باید در مدرسه باشند ولی نبودند. از این تعداد ۹۶ هزار نفر اصلاً در دوره ابتدایی ثبت‌نام نکردند”.

وی گفت: “۹۸ هزار و ۸۶۱ کودک در سن ۱۱ تا ۱۴ سال و ۱۵۷ هزار و ۲۹۲ نفر در سن ۱۴ تا ۱۸ سال ادامه تحصیل نداده‌اند”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *