مقام حکومتی؛ این بودجه دولت است یا گوشت قربانی؟!

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۳

به گزارش ایلنا، بودجه سنواتی یعنی دخل و خرج یک سال» اگر این تعریف را قبول داشته باشیم و به بودجه سال ۹۸ تعمیم دهیم؛ باید گفت که دخلِ بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور از همین حالا به سبب گشاده دستی دولت درآمده است. از یکسو مانند همیشه نوید شوم داده می‌شود که درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود و از یکسو معاون اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که “بودجه‌خوارها” پدر درآورده‌اند. در واقع بودجه کشور که سال‌هاست باتوجه به محقق نشدن درآمدهای پیش‌بینی شده در آن، انقباضی بسته می‌شود فقط برای عده‌ای، تعدادی از موسسات، برخی دانشگاه‌ها و نهادها انبساطی بسته می‌شود و برای مابقی انقباضی. دولت هم نای مخالفت کردن با آنها را ندارد؛ چراکه پُر زور هستند. در واقع این بودجه‌ خوارها یک دست در زمین و یک دست در آسمان دارند و آنها را رام خود کرده‌اند؛ پس چرا نتوانند این کار را با دولت بکنند. سهمی که آنها از بودجه سالیانه دارند، پیوسته افزایش هم می‌یابد.

بودجه‌ خوارها مصرف‌کننده هستند نه مولد

اکثر بودجه‌ خوارها مصرف کننده هستند و با کار تولیدی میانه‌ای ندارند. در همه حال باید آنها را تامین کرد. در واقع منابعی که باید صرف رفاه مردم، معیشت، پایین آورن هزینه‌های تولید و… شود صرف تامین مالی نامولدها می‌شود. تنها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۸ به جیب دانشگاه‌های خصوصی می‌رود؛ دانشگاه‌هایی که تا سال پیش نامشان در جدول ۱۷ می‌آمد.درست در شرایطی از کشور که مبارزه با بدترین اشکال فقر، بیکاری، افزایش یارانه فقرا، افزایش مستمری‌های بازنشستگان، افزایش حقوق کارمندان، پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مطالبات پیمانکاران که باید حقوق کارگران خود را پرداخت کنند؛ همه و همه در گرو بودجه سال ۹۸ است، دولت بر روی عده‌ای آغوش بازمی‌کند و بر روی عده‌ای دیگر که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، آغوش می‌بندد. برای عده‌ای سفره پهن می‌کند و از جلوی عده‌ای سفره جمع می‌کند. عده‌ای را به خاطر انجام ندادن تکالیف خود در قانون اساسی به دامن فقر می‌راند و عده‌‌ای را بهره‌مند‌تر می‌کند.

این بودجه دولت است یا گوشت قربانی؟!

معاون اول روحانی گفته: بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده و هرکسی می‌خواسته کاری انجام دهد به رییس‌جمهور و مجلس گفته کاری را شروع کردیم شما هم بودجه بدهید در حالیکه قرار نبوده از دولت بودجه بگیرند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری گفت: بودجۀ دولت اسیر نفوذی‌ها و نهادهای موازی است. خیلی شوراها درست شد و اول فکر می‌کردند محدود است و الان بودجه‌های بالا می‌گیرند و برخی برای نظارت بودجه‌های بالا می‌گیرند، ما ده‌ها دستگاه موازی داریم که همه بودجه‌بگیر هستند.

وی افزود: اگر دولت بخواهد در شرایط سخت امروز بودجۀ یکی از همین افراد صاحب نفوذ را حذف کند، صداها بلند خواهد شد و از دولت خواهند خواست که کوتاه بیاید.

جهانگیری افزود: حتما در بودجه سال ٩٨ هم براساس دستور مقام معظم رهبری پیام بودجه پیام غیرعادی بودن شرایط خواهد بود

تغییر ساختاری بودجه بخاطر تحریم نفتی

به دلیل تحریم‌های نفتی رهبر خواستار تغییر ساختاری بودجه شده

به گزارش رادیو فرانسه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دوشنبه ٢۶ آذر ماه اعلام داشت که رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه ای، خواستار اصلاح ساختار لایحۀ بودجۀ سال ٩۸ شده و تأکید کرده است که بدون این اصلاح که مؤلفۀ اساسی اش قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش کارکنان و هزینه های دولت است، “موفق نمی شویم.”

کاهش هزینه های دولت یا شمار کارکنان دولت از دیگر اصلاحات ساختاری مورد نظر آیت الله خامنه ای در چارچوب اصلاح بودجۀ سال آینده عنوان شده است، هر چند به اعتراف ضمنی علی لاریجانی کاهش کارکنان دولت در وضعیت رکود اقتصادی بحران زا خواهد بود. به گفتۀ علی لاریجانی علت تغییر ساختاری بودجۀ سال ۹۸ تحریم هایی است که نفت و درآمدهای نفتی ایران را نشانه گرفته اند. رئیس مجلس شورای اسلامی به نقل از علی خامنه ای افزوده است که از نظر رهبر حکومت اسلامی ایران “بودجه کشور در شرایط تحریم ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مورد توجه قرار بگیرد.”

علی لاریجانی تصریح کرده است که به گفتۀ رهبر حکومت اسلامی اصلاح ساختار بودجۀ سال ٩٨ باید بر اساس قطع وابستگی به نفت، کاهش هزینه ها و شمار کارکنان دولت و همچنین اقتصاد مقاومتی صورت بپذیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جای دیگری از سخنانش افزوده است که به دستور رهبر حکومت اسلامی ایران باید در شرایط فعلی، یعنی در شرایط تحریم ها، اصلاح بودجه صورت بپذیرد، “در غیر اینصورت معلوم نیست که بعدها چنین کاری امکانپذیر باشد.”

علی لاریجانی در ادامه از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خواسته است که لایحۀ بودجۀ سال ٩۸ را بر پایۀ دستورات رهبر حکومت اسلامی ایران مورد بازبینی و اصلاح قرار بدهد به طوری که بودجۀ سال ٩۸ با اصلاحیه و بودجۀ سال ٩٩ مطابق دستورات رهبر حکومت اسلامی ایران تدوین شود. علی لاریجانی در پایان گفته است که علی خامنه ای اکیداً خواسته است که از منابع صندوق توسعۀ ملی جهت رفع کسری منابع بودجۀ سال آینده استفاده نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *