واژگونی اتوبوس دانشجویان؛ بالاگرفتن درخواست استعفای ولایتی

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۹

یک نماینده مجلس خواستار عذرخواهی و استعفای علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت امنای دانشگاه تهران، به خاطر سانحه اخیر واژگونی اتوبوس دانشجویان در تهران شد. ولایتی در کنار این مقام، مشاور رهبر و عضو چندین نهاد جمهوری اسلامی است.

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته با اشاره به سانحه اخیر واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در تهران، خواستار استعفای علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، به خاطر “احترام به افکار عمومی” شد.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده اصولگرای مجلس نیز امروز یکشنبه ۹ دی (۳۰ دسامبر) در واکنش به درخواست دانشجویان برای استعفای ولایتی تأکید کرد که اگر رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد “استحقاق برکناری داشته باشد باید به آن رسیدگی شود”.

دویچه وله:

روز سه‌شنبه گذشته واژگون شدن یک اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، واقع در منطقه پنج تهران، به مرگ ۱۰ نفر و زخمی شدن چندین دانشجوی دیگر انجامید. این حادثه انتقادهای وسیعی را متوجه مسئولان دانشگاه آزاد به خاطر به‌کارگیری اتوبوس‌های فرسوده در ناوگان حمل و نقل دانشجویان کرد.

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با “اعتمادآنلاین” یادآورشد: «من در صنعت و معدن کارکرده‌ام و زمانی که می‌خواهند ماشینی را از بخش خصوصی برای معادن بگیرند شرط در مناقصه این است که ماشین‌ها بیش از ۵ سال کار نکرده باشند و ماشین‌هایی که بیش از ۵ سال کارکرده باشند در معادن استفاده نمی‌شوند.»

این عضو فراکسیون امید مجلس ایران افزود: «اینکه برای دانشگاه علوم و تحقیقات که از نظر ارتفاع از بسیاری از معادن بالاتر است و جاده پرپیچ‌وخم دارد از اتوبوس فرسوده استفاده می‌شود، جای تعجب دارد. برادر راننده اخیرا مصاحبه کرد که این اتوبوس را ۶۰ میلیون خریده بودند. در صورتی که با نرخ‌هایی فعلی خودرو، با ۶۰ میلیون تومان یک ماشین سواری نیمه‌فرسوده می‌توان خرید. چگونه مسئولان دانشگاه توانسته‌اند دانشجویان مملکت را سوار این اتوبوس کنند؟».

ریاست دانشگاه به‌رغم “سن بالا و چند شغله بودن”

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: «مطمئنا راننده اتوبوس در رده‌های میانی نفوذ داشته است. دانشگاه آزاد ساختمان‌هایی را در نقاط مختلف کشور می‌سازد و چگونه چنین سرویسی را در اختیار دانشگاه علوم تحقیقات می‌گذارد که با توجه به شیب آن با تراکتور هم نمی‌توان بالا رفت. البته دیروز و بعد از وقوع این حادثه شنیدیم که دانشگاه آزاد ۶۰ اتوبوس نو خریداری کرده است.»

هاشم‌زایی همچنین با اشاره به سن بالا و چند شغله بودن علی اکبر ولایتی، رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، گفت: «زمانی که من نماینده مجلس بودم آقای ولایتی وزیر امور خارجه بودند. برای چه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را در مجلس تصویب می‌کنیم؟ چرا ایشان را با سن و سال و مشغله‌ای که دارد می‌گذاریم به‌عنوان رئیس هیات امنا کار کند؟ بعد از آن متأسفانه خط و خطوط به این مسائل وارد می‌شود و افراد سطح پایین ازنظر مدیریتی در دانشگاه آزاد منصوب می‌شوند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس سپس افزود: «آقای ولایتی برای احترام به افکار عمومی همین امروز باید استعفا دهد. علاوه بر این باید عذرخواهی می‌کردند. امیدوارم برای احترام به خانواده جانباختگان دانشگاه علوم تحقیقات و احترام به افکار عمومی رده‌های بالای مدیریتی در دانشگاه آزاد از آقای ولایتی گرفته تا رئیس دانشگاه آزاد استعفا دهند و از مردم عذرخواهی کنند.»

عبدالرضا هاشم‌زایی همچنین خاطرنشان کرد که: «پلیس سال ۹۲ اعلام کرده که این خودرو جزو ماشین‌های فرسوده است. نمی‌دانم چرا در کشور ما به این شکل است در حالی که در کشور فرانسه به دلیل تخلف راننده وزیر کشور، وزیر مجبور به استعفا شد و می‌گفتند وزیر کشوری که نتواند راننده خود را تربیت کند به درد کشور نمی‌خورد، اما در کشور ما بالاترین مسائل اتفاق می‌افتد اما مسئولان زورشان می‌آید که از مردم عذرخواهی کنند.»

نماینده تهران در نهایت در مورد چشم‌انداز بررسی حادثه واژگون شدن اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات در مجلس ایران گفت: «نمی‌دانم چقدر به مجلس اختیار می‌دهند که بخواهد دانشگاه آزاد را بررسی کنند. باید تا یکشنبه منتظر ماند.»

چشم‌انداز “رویگردانی مردم از سیاست”

جهانبخش محبی‌نیا نیز امروز درباره درخواست دانشجویان برای استعفای ولایتی گفت: «هر کسی در این زمینه خطاکار است، صد در صد باید جوابگو باشد و اگر استحقاق برکناری داشته باشد باید به آن رسیدگی شود.»

این نماینده اصولگرای مجلس هم‌زمان در گفت‌وگو با “انتخاب” تأکید کرد که «در آینده، قطعا یک دوره رویگردانی مردم از سیاست را خواهیم دید. به طوری که مردم اقبالی به سیاستمداران نشان نخواهند داد که این موضوع، به نفع کشور نیست.»

محبی‌نیا افزود: «این آشفتگی آینده سیاست را تهدید می کند؛ در چنین شرایطی افرادی بر مرکب قدرت سوار خواهند شد که سخنران‌های خوبی باشند و با هیجانات مردم بازی و راه بر بی‌قراری‌های مردم باز کنند.»

روز گذشته صدها نفر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به همراه خانواده‌های خود و بستگان قربانیان حادثه اخیر واژگونی اتوبوس، در تجمعی اعتراضی از جمله خواستار استعفای علی اکبر ولایتی از سمت ریاست هیأت امنای دانشگاه آزاد شدند. آنها از جمله با سر دادن شعارهایی چون “ولایتی استعفا” و “مسئول بی‌لیاقت، استعفا استعفا”، به سوءمدیریت و مشکلات داخلی این واحد اعتراض کرده و خواستار نوسازی ناوگان حمل و نقل و استعفا و عذرخواهی رسمی سرپرست این واحد و رئیس دانشگاه آزاد شدند. با وجود این هیچ‌یک از مسئولان این دانشگاه در جمع متعرضان حضور نیافتند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز گفته است: «انتظار داشتم که دولت در موضوع دانشگاه آزاد اعلام عزای عمومی کند، چون عزای عمومی در دنیا وقتی اعلام می‌شود که یک فاجعه‌ای با اثر ملی رخ داده باشد. موضوع دانشگاه آزاد نیز فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی این سخنان را بیان می‌کند که دولت حسن روحانی چهارشنبه گذشته پنجم دی‌ماه را به خاطر درگذشت محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرده بود.

روزنامه “آرمان امروز” در گزارشی درباره خواست دانشجویان مبنی بر استعفای ولایتی و دیگر مدیران دانشگاه آزاد از جمله با اشاره به برگزاری جلسه اخیر هیأت امنای این دانشگاه برای بررسی موضوع واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان، نوشته است: «برخی عملکرد ضعیف ولایتی و بی‌توجهی او به هشدارها را عامل این حادثه می‌دانند و دیروز هم دانشجویان بارها خواستار استعفای او شدند. بنابراین جلسه اخیر هیات امنا نمی‌تواند پاسخ کافی به خانواه‌های داغدار و دانشجویان معترض باشد، چرا که اعضای هیات امنا از سوی ولایتی منصوب شده‌اند و به عبارتی چاقو هیچ‌گاه دسته خودش را نخواهد برید!».

علی اکبر ولایتی پس از انتصاب به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد، نیروهای بازمانده از دوران ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی در این دانشگاه را کنار گذاشت. ولایتی در حال حاضر علاوه بر ریاست هیأت امنای دانشگاه آزاد، مشاور بین‌المللی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو بنیاد دائره‌المعارف اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در کنار این سمت‌ها، چندین پست و مقام دیگر را نیز برعهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *