«نزدیک به ۳۰ کشور در سطح وزیر خارجه» در کنفرانس ورشو شرکت می‌کنند

By | ۱۳۹۷-۱۱-۲۴

منابع خبری و مقام‌های ایالات متحده به رادیو فردا گفته‌اند شماری نزدیک به ۳۰ کشور در سطح وزیر خارجه در کنفرانس مربوط به مسائل خاورمیانه در ورشو، پایتخت لهستان، شرکت می‌کنند.

کنفرانس ورشو که «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» نام دارد، برای مدت دو روز، ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار می‌شود.

آن‌طور که منابع خبری و مقام‌های آمریکایی به رادیو فردا گفته‌اند بریتانیا، ایتالیا، برزیل و یا کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که وزیران خارجه خود را به نشست ورشو می‌فرستند.
رادیو فردا:

نخست‌وزیر اسرائیل، در کنار معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از ارشدترین مقام‌های حاضر در کنفرانس هستند. وزیران خارجه لهستان و آمریکا نیز به‌عنوان میزبان در ورشو حضور خواهند داشت.

عربستان سعودی عادل جبیر را به نشست می‌فرستد. آقای جبیر که پیشتر وزیر خارجه عربستان بود، در حال حاضر به‌عنوان وزیر مشاور در امور خارجه فعالیت می‌کند.

دیگر کشورهایی که به گفته منابع خبری وزیران خارجه خود را به لهستان می‌فرستند عبارت هستند از: آلبانی، آرژانتین، اتریش، بحرین، بلغارستان، استونی، گرجستان، مجارستان، اردن، کویت، لتونی، لیتوانی، لیبریا، مراکش، مالت، عمان، قطر، رومانی، امارات متحده عربی، اوکراین و دولت یمن.

مقام‌های آمریکایی به رادیو فردا گفته‌اند «بسیاری دیگر از کشورها در سطوح پایین‌تر، از جمله معاون وزیر و مقام‌های دیگر» در این نشست شرکت خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا تائید کرده‌است که علاوه بر این کشور و لهستان، وزیران خارجه بریتانیا، ایتالیا، برزیل، کره جنوبی، نخست‌وزیر اسرائیل، شماری از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و شرق اروپا در سطح وزیر، و شماری دیگر از کشورها در سطوح پایین‌تر در نشست «ترویج صلح و امنیت در خاورمیانه» شرکت می‌کنند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در آستانه کنفرانس ورشو گفت «چندین هفته برای کنفرانس ورشو برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بیش از شصت کشور جهان در این کنفرانس حضور دارند و ما درباره آینده خاورمیانه، توسعه، رفاه و سعادت آن و نیز مقابله مشترک با تروریسم گفت‌وگو می‌کنیم».

نشست ورشو با اعتراض شدید ایران روبه‌رو شده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی این نشست را «ضد ایرانی» توصیف کرده‌اند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید هیچ مقامی از ایران به این کنفرانس دعوت نشده‌است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ۲۱ بهمن ماه گفت نشست ورشو «پیش از شروع محکوم به شکست شد» و اهداف اولیه آمریکا از برگزاری آن «به نتیجه نرسیده است».

لهستان از سوی دیگر بر حق خود برای برگزاری نشست و کنفرانس در این کشور تاکید کرده و در عین حال می‌گوید کنفرانس ورشو نه بر ایران که متمرکز بر مشکلات خاورمیانه است.

یاتسک چاپوتوویچ، وزیر خارجه لهستان، روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت تمرکز این کنفرانس بر روی مشکلات اساسی امروز خاورمیانه نظیر شرایط سوریه و یمن است و انتظار می‌رود که ایده‌هایی برای صلح در منطقه مطرح شود.

سفر آقای پومپئو به نشست ورشو در لهستان بخشی از سفر او به دیگر کشورهای اروپایی‌ در تاریخ ۱۱ تا ۱۵ فوریه است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود مایک پومپئو قرار است در جریان سفر به بلژیک و دیدار با مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد «اهمیت تقویت امنیت اروپا و توجه به تهدیدهای ایران و روسیه» در کنار مسائل دیگر گفت‌‌وگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *