آغاز فروپاشی

By | ۱۳۹۷-۱۲-۰۷

وزیر امور خارجه ایران پس از حدود 6 ماه همکاری با دولت حسن روحانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام از استعفای خود خبر داد و نوشت «از ناتوانی برای ادامه خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.»

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» استعفای محمدجواد ظریف یکی از بزرگ‌ترین علائم شکاف در درون رژیم ایران محسوب می‌شود؛ شکافی که قطعاً یکی از دلایلش اختلاف‌نظر با رهبر جمهوری اسلامی بر سر استراتژی و چگونگی سیاست خارجی ایران است.

ظریف در حالی استعفای خود را اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تحت شدیدترین فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد. از یک سو تحریم‌های خُردکننده ایالات‌متحده آمریکا شاهرگ‌های حیاتی کشور را مسدود کرده و از طرف دیگر فشارهای داخلی موجب افزایش شکاف و تنش در بین سران رژیم شده است.

هم‌اکنون ایران در یک بن‌بست بی‌سابقه قرار دارد و در این شرایط علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران عزم خود را برای لجبازی و یاغی‌گری در برابر آمریکا جزم کرده‌اند. در این شرایط مجالی برای وزارت امور خارجه در جهت حل مشکلات بین‌المللی نمانده است.

به نظر می‌رسد حسن روحانی و دستگاه دیپلماسی دولت پس از گفت‌وگوهای فراوان با رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه تروریستی پاسداران بر سر مذاکره با آمریکا به بن‌بست رسیده‌اند و این تصمیم غیرمنتظره ظریف ناشی از همین مسئله است.

به‌بیان‌دیگر، می‌توان حدس زد که ظریف پس‌ازاینکه نظر قاطع خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت مذاکره با آمریکا را شنیده، به این نتیجه رسیده است که بودن یا نبودن او تفاوت چندانی نخواهد داشت.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها، ظریف امید زیادی داشت که با چراغ سبز بیت رهبری، دور دیگری از مذاکرات را با آمریکا و این بار با دولت ترامپ آغاز کند؛ اما به نظر می‌رسد سران رژیم ایران به این اجماع رسیده‌اند که برجام‌بازی دیگر فایده‌ای ندارد و باید راهبرد «مقاومت» را در دستور کار قرار دهند.

مسئله دیگری که به نظر می‌رسد موجب شکاف و اختلاف‌نظر عمیق میان ظریف و جناح تندرو جمهوری اسلامی ‌شده، مواجه‌شدن لوایح FATF با بن‌بست است. لوایح مربوط به مبارزه با تأمین مالی تروریسم و جرائم فراملی سازمان‌یافته با مخالفت سپاه تروریستی پاسداران و انقلابیون تندرو مواجه شده و بیش از دو سال است که در پیچ‌وخم مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گیر کرده است.

به نظر می‌رسد ظریف به این باور رسیده که این لوایح حیاتی در مجمع تشخیص تصویب نخواهند شد. درصورتی‌که لوایح اف.ای.تی.اف به تصویب نرسند، این مسئله بی‌تردید به یکی از چالش‌های اساسی جمهوری اسلامی و نظام بانکداری ایران تبدیل می‌شود.

به‌هرروی استعفای وزیر امور خارجه ایران یک پیام روشن در دل خود دارد: شکاف‌ها و اختلاف‌ها در بین سران رژیم ایران افزایش یافته‌اند و نظام سیاسی ایران قدرت حل مشکلات و بحران‌های موجود را از داده است. حتی می‌توان یک‌ قدم فراتر گذاشت و گفت این استعفا آغاز روند زوال جمهوری اسلامی و حرکت آن به سمت فروپاشی است؛ چراکه همه راه‌ها به بن‌بست ختم شده‌اند و درعین‌حال مردم به دلایل مختلف از رژیم روی برگردانده‌اند.

ظریف که روزی به خاطر برجام بازی با دولت اوباما «امیرکبیر» و «مصدق» خوانده می‌شد، این اواخر به دلیل اظهار نظرهایش موردانتقاد تند مردم قرار گرفته بود. او اواسط سال جاری در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که چرا ایران همواره تحت‌فشار بین‌المللی است، از قول مردم گفته بود «ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم.»

علاوه بر این، ظریف چندی پیش صراحتاً گفته بود «ما افتخار می‌کنیم که به خاطر فلسطین تحت ‌فشاریم.» این جمله ظریف نیز واکنش منفی و انتقاد شدید مردم و برخی ورزشکاران را در پی داشت. وزیر امور خارجه ایران در حالی این جمله را به زبان آورده است که میلیون‌ها نفر از مردم ایران به دلیل سوء مدیریت نهادهای رژیم و تحریم‌ها، تحت ‌فشار بی‌سابقه‌ترین مشکلات اقتصادی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *