اخبار تایید نشده درباره فرار رئیس سابق صدا و سیما به همراه اسناد محرمانه

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۶


یاشار سطانی، روزنامه‌نگاری که به افشای پرونده‌های فساد در ایران معروف است، ویدئویی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که گفته می‌شود به فرار محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیمای ایران از این کشور ارتباط دارد.

در این ویدئو سرافراز در یک فرودگاه دیده می‌شود که یک چمدان به همراه دارد و به زنی سلام می‌کند. پس از آن شهرزاد قلی‌خانی، معاون سابق سرافراز دیده می‎شود و در حالی که پرونده‌هایی در دست دارد، رو به دوربین سخن می‌گوید.

در بخشی از این ویدئو، سرافراز در حال فیلم‌برداری از قلی‌خانی درون آسانسور دیده می‌شود و قلی‌خانی درباره ماهیت پرونده‌هایی که در دست دارد، سخن می‌گوید. قلی‌خانی در این ویدئو ادعا کرد که 1500 مدرک اصل و سری و بسیار مهم به دست آورده است.

به گزارش العربیه، محمد سرافراز پیش از این رئیس سازمان صدا و سیمای ایران بود ولی به شکل ناگهانی در ماه می 2016 و تنها 16 ماه پس از انتصابش، از سمت خود استعفا کرد. او دلیل این استعفا را دخالت نهادهای اطلاعاتی در امور سازمان عنوان کرد.

سرافراز در ماه ژانویه گذشته به روزنامه شرق گفت که فهرست سیاه محرمانه‌ای وجود دارد که هزاران نفر از هنرپیشگان، فیلم‌سازان و هنرمندان را در صدا و سیما ممنوع‌الکار کرده و حتی اجازه نمایش آثارشان را نیز نمی‌دهد.

او گفت که این فهرست از سوی نهادهای اطلاعاتی که به شکل مستقیم در کار سازمان صدا و سیما دخالت می‌کنند، تهیه شده است. او تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی در کارهای ریز و درشت سازمان دخالت کرده و «هزاران نفر از فعالان حوزه هنر، تئاتر، فیلمسازی و ساخت سریال‌ها را از نمایش آثارشان منع کرده‌اند.»

نام محمد سرافراز به دلیل نقض حقوق بشر از سال 2012 در فهرست تحریم‌های بین‌المللی است. او آن زمان سردبیر شبکه انگلیسی پرس‌تی‌وی ایران بود و اقدام به پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی کرد.

ناظران معتقدند در صورت صحت ویدئوی منتشر شده از سوی یاشار سلطانی، آن را دلیلی برای جدایی و فرار رئیس سابق صدا و سیما از ایران و آغاز مرحله جدیدی از ریزش نیروهای رژیم ایران در نتیجه افزایش فشارهای آمریکا و بالا گرفتن اختلافات درون نظام، توصیف کردند.

تا کنون هیچ مقام رسمی در ایران درباره این ویدئو اظهار نظر نکرده و رسانه‌های رسمی ایران نیز هنوز خبری در این‌باره منتشر نکرده‌اند.