غرفه شیک و پرزرق و برق، جماران در نمایشگاه کتاب/ فخرفروشی غنی به فقیر؟/ فقط ۳۰ میلیون هزینه دکور

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۲

ایرنا پلاس: در حالی که وضعیت اقتصادی کشور بحرانی است و این مشکل در حوزه نشر بیشتر به چشم می‌آید، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و خصولتی با کدام بودجه، دکور‌های میلیونی برای غرفه‌هایشان در نمایشگاه کتاب تدارک دیده‌اند؟

اگر گشتی در نمایشگاه کتاب زده باشید، می‌بینید در کنار غرفه‌های ناشران خصوصی، تعداد قابل‌توجهی هم ناشران دولتی و خصولتی در بخش‌های مختلف نمایشگاه حاضرند که اتفاقاً غرفه‌های بزرگ و پرزرق و برقی هم تدارک دیده‌اند.
هرچند این غرفه‌ها از نظر دکور و مساحت قابل‌ توجه هستند، اما اکثراً خلوت و کم‌مخاطب‌اند و هزینه‌هایی که برای ساخت غرفه شده، کمکی به جذب مخاطب بیشتر نکرده است.

فخرفروشی غنی به فقیر؟

ظهور و بروز این غرفه‌های عظیم و شکیل وقتی بیشتر به چشم می‌آید که ناشران کوچک خصوصی، که اکثریت ناشران را تشکیل می‌دهند، اغلب غرفه‌هایی کوچک، ساده و بی‌هزینه‌ای برپا کرده‌اند و اصلاً توان اقتصادیشان بیش از این نیست.
همین‌جا سؤالی ذهن هر بیننده‌ای را درگیر می‌کند؛ هزینه زیاد و غیرلازم برای این دسته غرفه‌ها، آن هم برای ۱۰ روز، چرا و چگونه تأمین می‌شود؟ این در شرایطی است که هم اوضاع نشر و ناشران خوب نیست و هم وضعیت اقتصادی کشور بحرانی است و این همه هزینه کردن هم تأثیر زیادی در اصل ماجرا و فروش بیشتر ندارد.

شاید پرداختن به بیشتر این غرفه‌ها باعث سوء‌تفاهم و حاشیه‌هایی بشود، اما می‌توان به غرفه آثار رهبر فقید و زاهد انقلاب اسلامی پرداخت. غرفه «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ‏‏» یکی از غرفه‌هایی است که بودجه اصلی‌اش از دولت تأمین می‌شود.

غرفه شیک و پرزرق و برق مؤسسه تنظیم و نشر آثار خمینی

غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار خمینی ‏‏در شبستان اصلی نمایشگاه کتاب قرار دارد؛ غرفه‌ای حدوداً ۱۰۰ متری با دکوری زیبا و شکیل و نورپردازی خوب، که در ضلع شمالی شبستان واقع شده است. گرچه مسئولان غرفه از استقبال مخاطبان راضی هستند و اوضاع را مانند سال قبل می‌دانند، اما در رصد میدانی به نظر می‌رسد بازدیدکننده چند‌انی هم ندارند که البته به نوع کتاب‌ها و مخاطبان خاص این آثار هم مرتبط می‌شود.

فقط ۳۰ میلیون هزینه دکور

محمود ابراهیمی، مدیرعامل مؤسسه چاپ و نشر عروج درباره هزینه دکور این غرفه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: هزینه دکور غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان شده است در حالی که برخی غرفه‌ها خیلی بیشتر هزینه کرده‌اند.

طبق گفته ابراهیمی، شاید ۳۰ میلیون تومان هزینه دکور این غرفه در برابر هزینه‌هایی که برای دیگر غرفه‌های این‌چنینی شده، رقم قابل‌ توجهی نباشد، اما توقع این است هر اتفاق و رویدادی که مرتبط با حضرت روح‌الله باشد، مانند زندگی خودش ساده، صمیمانه و زاهدانه، اما پرمغز و عمیق باشد.