«تحقیقات اولیه آمریکا حاکی از نقش ایران در حمله به نفت‌کش‌هاست»

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۴

یک مقام آمریکایی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت گفته است، نتایج اولیه تحقیقات هیات نظامی ایالات متحده حاکی از آن است که ایران یا گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در حمله به چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره نقش داشته‌اند.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز به همراه «سی بی اس» و وال استریت جورنال خبر مشابهی به نقل از مقام‌های آمریکایی در خصوص نتایج اولیه تحقیقات این هیات آمریکایی منتشر کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به آسوشیتدپرس گفته است: حفره‌هایی در این کشتی‌ها ایجاد شده که به نظر می‌رسد ناشی از انفجار باشند.

طبق این گزارش یک هیات نظامی آمریکایی برای تحقیقات کارشناسی به محل وقوع حادثه در نزدیک بندر فجیره رفته است.

آسوشیتدپرس می‌گوید، مقام‌های آمریکایی جزییات بیشتری از این حادثه ارائه نکرده‌اند و نگفته‌اند که چه شواهد و مدارکی از دخالت ایران در حمله دارند.

هشدار ترامپ: اگر ایران دست به کاری بزند به شدت صدمه خواهد دید

یک مقام آمریکایی دیگر که نامش فاش نشده به رویترز گفته است: این کار از نوع کارهایی است که ایران انجام می‌دهد.

روز یکشنبه امارات متحده عربی اعلام کرد چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته است.

ساعاتی پیش از تأیید این وقایع، خبرگزاری‌های ایران به نقل از شبکه عرب‌زبان «المیادین» که نزدیک به جمهوری اسلامی است، گزارش داده بودند که «انفجارهایی در هفت تا ده نفتکش در بندر فجیره رخ داده‌ است».

در همین زمینه، وزیر نفت عربستان، روز دوشنبه گفت که دو نفتکش این کشور در «منطقه ویژه تجاری امارات متحده عربی» هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

مقامات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌گویند، علاوه بر دو نفتکش عربستانی، یک کشتی با پرچم نروژ و یک تانکر شارجه در این حادثه صدمات مشابهی دیده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر ضمن ابراز تأسف از حادثه برای نفتکش‌ها در بندر فجیره، خواستار روشن شدن ابعاد ماجرا شده است.

هشدار ترامپ

پیش از این مقام‌های آمریکایی هشدار داده بودند که اطلاعاتی در مورد تهدیدهای جدید از سوی ایران علیه امریکا و متحدان آن دریافت کرده‌اند و به همین دلیل موعد اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکن به خلیج‌فارس را جلو انداخته و چند فروند بمب‌افکن بی- ۵۲ نیز به منطقه فرستاده‌اند.

اداره امور دریایی آمریکا نیز جمعه گذشته در بیانیه‌ای در مورد آنچه احتمال حمله ایران و یا گروه‌های نیابتی آن به کشتی‌های تجاری و زیرساخت‌های نفتی توصیف شده، هشدار داده بود.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه به ایران هشدار داد: «اگر آنها دست به اقدامی بزنند، اشتباه خیلی بدی خواهد بود. به شدت صدمه خواهند دید.»

گزارش‌ها درباره حمله به چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی در حالی منتشر شد که در هفته‌های اخیر تنش بین آمریکا و ایران وارد مرحله تازه ای شده است. به دنبال اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه خلیج فارس جنگ لفظی بین مقام‌های آمریکا و ایران تشدید شده است.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ