اتهام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی «جعبه سیاه» بابک زنجانی چیست؟

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۱

ایرنا نوشت: وکیل شرکت HK در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی بابک زنجانی درباره علیرضا زیباحالت منفرد از متهمان این پرونده گفت: این فرد به مشارکت در کلاهبرداری در قالب شبکه سازمان یافته و جعل اسناد به ارزش یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون یورو متهم است.

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده علیرضا زیباحالت منفرد فرزند غلامرضا معروف به «جعبه سیاه» بابک زنجانی امروز شنبه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.
در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی صلواتی از وکیل شرکت HK خواست تا اظهارات خود را بیان کند.
صادقی قهاره، وکیل شرکت HK وابسته به شرکت ملی نفت ایران، درباره اتهام زیباحالت منفرد گفت: اگر این متهم در فرایند مجرمانه بسترسازی نمی‌کرد، بابک زنجانی نمی‌توانست شرکت HK را اغوا کند و فریب دهد.
او با اشاره به اتهام کلاهبرداری متهم منفرد، خاطرنشان کرد: این بزه تا آنجا که به شکایت شرکت HK مربوط می‌شود، به صورت شبکه‌ای، گروهی، سازمان یافته و با اسناد مجهول انجام شده و بحث ما این است که موجب حیف و میل اموال شرکت Hk شده است.
صادقی قهاره ادامه داد: شرکت موکل علاوه بر صدور حکم شایسته برای متهم درخواست جبران خسارت به شرکت ملی نفت ایران که سرمایه آن متعلق به ملت شریف ایران است، دارد.
وکیل شرکت HK با اشاره به اعمال تحریم‌ها از بهمن ماه سال ٩٠، گفت: زمانی که بانک‌ها در فهرست تحریم قرار گرفتند، حمل محموله‌های نفتی و مشتقات و فروش آن دچار مشکل شد و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه به منظور ایفای تعهدات در قبال پیمانکاران داخلی و خارجی تلاش هایی را آغاز کردند که در این میان افرادی از این فرصت سوءاستفاده کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند.
صادقی قهاره اضافه کرد: بابک زنجانی به کمک همکاران و از جمله متهم منفرد از این موقعیت سوءاستفاده کردند و به بهانه فروش نفت و بازگرداندن حاصل آن، نفت را به یغما بردند و جیب خود را پر کردند.
او درباره نقش زیباحالت منفرد گفت: متهم در شرکت ایزو، شرکت SCT بنکرز، بانک پوشالی FIIB و انبار کردن محموله‌های نفتی و فروش آن نقش داشته است. در این پرونده متهم منفرد که هم سن بابک زنجانی و متولد سال ١٣۵٢ است، در مالزی لقب «داتا» به او اعطا شده است همچنین مشخص نیست که چگونه توانسته است پاسپورت سیاسی و سفیر کبیر از کشور دومینیکا بگیرد.