شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت از طریق مادر را به مجلس بازگرداند 

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۲

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه به خبرگزاری فارس گفت که این شورا لایحه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی را بررسی و برای رفع اشکالات، آن را به مجلس بازگردانده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه اعضای شورا با اصل مصوبه مجلس موافق بودند گفت «دو اشکال جزئی» به آن داشتند و «نسبت به سوابق کیفری و مواردی از این قبیل که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد تامل داشتند».

در صورت تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان، ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران که انتقال تابعیت ایرانی را فقط از طریق پدر ممکن می‌داند اصلاح خواهد شد.

بر اساس مصوبه مجلس که لایحه‌ آن را دولت روحانی ارائه کرده بود، فرزندان زنان ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده‌اند، در سن زیر ۱۸ سال و با درخواست مادر می‌توانند به تابعیت ایران در بیایند.

بیش از یک دهه است که فعالان مدنی در ایران خواستار اصلاح قانون مربوط به انتقال تابعیت شده‌اند اما در سال ۹۴ مجلس شورای اسلامی لایحه دولت در این باره را رد کرد.

با این حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، با اشاره به فرزند مریم میرزاخانی اعلام کرده بود که دولت لایحه‌ای جدید را در این باره به مجلس ارائه کرده است.

مریم میرزاخانی، نخبه ریاضی و استاد دانشگاه استنفورد که دو سال پیش در آمریکا درگذشت، به دلیل ازدواج با همسری غیرایرانی موفق به کسب تابعیت برای دخترش نشد و بنابر گزارش‌ها، دریافت تابعیت برای دخترش، آناهیتا، وصیت او بوده است.