ادعای وزارت اطلاعات درباره اعدام تعدادی از اعضای شبکه «جاسوسی اینترنتی آمریکا»

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۸

یک روز پس از سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره «موفقیت ایران در یک نبرد جاسوسی سایبری»، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که برخی از افراد متهم در این پرونده اعدام شده‌اند.

در فیلم تهیه شده توسط وزارت اطلاعات ایران ادعا شده که این اقدامات در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام شده است.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران که نام او اعلام نشده، روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد، گفت که این وزارتخانه اخیرا «یک شبکه بزرگ جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را شناسایی و منهدم» کرد.

بر اساس ادعای این مقام وزارت اطلاعات ایران، سازمان سیا در این سیستم خود «برای هر منبع و جاسوس خود یک سایت و فضای اختصاصی طراحی کرده بود و به تعداد هر جاسوس سایت وجود داشت».

وی مدعی شد که وزارت اطلاعات ایران توانسته «در کل جهان سایت‌ها و جاسوسان آمریکایی را شناسایی» کند.

این مقام وزارت اطلاعات گفت: «اطلاعاتی که در این سیستم به دست آوردیم را در اختیار متحدان اطلاعاتی قرار دادیم که در نهایت به شناسایی جاسوسان در دیگر کشورها منجر شد.»

وی اعلام نکرده که این اطلاعات در اختیار کدام «متحدان اطلاعاتی» جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

یک روز پیش از این سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بود که جمهوری اسلامی موفق شده است به «یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا» که در حوزه «جاسوسی سایبری» فعال بوده، ضربه بزند.

پیش از این نیز مقامات وزارت اطلاعات ایران سخنان مشابهی در این باره بیان کرده‌اند.

از جمله روز ۳۰ فروردین محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، ادعا کرده بود که در جریان این پروژه، ۲۹۰ نفر از «جاسوسان سیا» در کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند.

سال ۹۰ نیز وزارت اطلاعات ایران از شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا» و بازداشت «۳۰نفر از جاسوسان آمریکا» خبر داده بود.

بر اساس این بیانیه هشت سال پیش وزارت اطلاعات ایران، امارات متحده عربی، ترکیه و مالزی محل فعالیت این شبکه بوده‌اند و شهروندان مالزی، اسلواکی و مراکش در جریان این پروژه بازداشت شده‌اند.

با این حال مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران روز سه‌شنبه گفت: «این برای نخستین بار است که یک شبکه گسترده جاسوسی فعال آمریکا در بستر اینترنت در عرصه جهانی و به صورت منسجم شناسایی می‌شود.»

وی خبر داد که برخی از افراد بازداشت شده در این پرونده «اعدام شدند و برخی دیگر نیز به عنوان فرصت به منظور نفوذ بیشتر و شناسایی دیگر عوامل احیا و مورد استفاده قرار گرفتند».

این مقام وزارت اطلاعات اعلام نکرد که چند نفر در این پرونده بازداشت و چند نفر از آنان اعدام شده‌اند.

وی گفت که این افراد در حوزه‌های صنعتی، نظامی، هسته‌ای، سایبری، اقتصادی و زیرساختی فعالیت داشتند.

این مقام وزارت اطلاعات همچنین مدعی شد که ایران به «نفرات جدیدی که آمریکایی‌ها استخدام کردند» نیز دست پیدا کرده و آنان را بازداشت کرده است.

وی جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرده است.

این سخنان در حالی بیان شده که در یک سال گذشته انتشار گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره حملات سایبری ایران و آمریکا به یکدیگر افزایش یافته است.

از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، اظهار کرده‌ است که کاخ سفید برنامه محرمانه‌ای برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد.

«ناکام ماندن پرتاب دو ماهواره ایرانی»، و بدافزار «استاکس‌نت» از جمله اقدامات آمریکا در این زمینه اعلام شده است.

در همین حال گزارش‌هایی نیز درباره حملات سایبری ایران به دیگر کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل منتشر شده است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، روزنامه نیویورک‌تایمز و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.