جمعیت ایران ۸۳ میلیون نفر شد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۶

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران می‌گوید جمعیت کشور در سال جاری خورشیدی به ۸۳ میلیون نفر رسیده‌است.

بنا بر اعلام این مرکز نرخ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد و رشد جمعیت سالمند ۳.۶۲ درصد است.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران، در یک برنامه تلویزیونی در شامگاه سه‌شنبه ۱۵ مرداد ماه، گفته ایران در سال ۱۳۹۴ به «حداکثر میزان تولد» رسیده‌است. در آن سال یک میلیون ۵۷۰ هزار کودک به دنیا آمدند.

جمعیت ایران در سال جاری به ۸۳ میلیون نفر رسیده‌است

بنا به گفته آقای محزون نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۹۵، به ۱.۲۴ درصد رسیده که درست همان اندازه‌ای‌ست که در سال ۱۳۹۸ برآورد شده‌است.

اما آماری که دفتر جمعیت مرکز آمار اعلام کرده نشان می‌دهد طی سه سال گذشته شمار تولد‌ها به‌طور فزاینده‌ای کاهش یافته‌است و از یک میلیون و ۵۲۷ هزار تولد و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۳۶۶ هزار در سال ۹۷ رسیده‌است.

همزمان مدیر گروهی به نام «جمعیت شبکه کانون‌های تفکر ایران» در تلویزیون دولتی تلویحا گفته است سیاست‌های جمعیتی که رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۳ ابلاغ کرده، قابلیت اجرا ندارند: «به طور کلی در ساختار حکمرانی کشورمان سیاست‌های کلی قابلیت اجرا ندارند و این سیاست‌ها برای سه قوه خط و مشی را ترسیم می‌کند که اقدامات فرادستی را انجام دهند».

پدرام کاویان گفته است «هیچ لایحه‌ای» تا کنون در این مورد تدوین نشده‌است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها تاکید کرده خواستار افزایش قابل توجه جمعیت ایران است.

روز گذشته، یعنی همان روزی که تلویزیون دولتی آمار جمعیت را منتشر کرده، دفتر رهبر جمهوری اسلامی یک سخنرانی او را از فرودین ماه منتشر کرد که مربوط به «لزوم افزایش جمعیت» و «فرزندآوری» می‌شود.

در سخنرانی فروردین ماه، آیت‌الله خامنه‌ای بدون ارائه جزئیاتی اظهار کرده بود «مردم گوش می‌کنند» اما اشکال در کار «مسئولان میان‌رده» است.

خواسته‌های مقام ارشد جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده و شماری از تحلیل‌گران با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی، تردیدهایی را در مورد اجرایی بودن یا پیامدهای آن در شرایط فعلی مطرح کرده‌اند.

روز سه‌شنبه برای نمونه گزارش تازه‌ای از «موسسه منابع جهان» منتشر شده که نشان می‌دهد ایران در کنار قطر، اسرائیل و لبنان در صدر کشورهایی‌ست که با «بحران فوق‌العاده» آب دست به گریبان است و منابع آبی در آن ممکن است به‌زودی به پایان برسد.

شماری از مقام‌های دولتی مانند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفته‌اند برای افزایش قابل توجه جمعیت باید به طور مشخصی بر واردات افزود؛ حال آن‌که ایران با تحریم‌های گسترده‌ای روبه‌رو است که ناشی از مسائل مختلف از جمله سیاست‌های سال‌های گذشته و تقابل فعلی با واشینگتن است.

رادیو فردا: