دادگاه تجدیدنظر حکم ۴سال و۶ماه زندان مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار، را عینا تائید کرد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۶

دادگاه تجدید نظر در آستانه روز خبرنگار در ایران «حکم ۴ سال و ۶ ماه  زندان و دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی»  مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار را به اتهام «توهین به رهبری،نشر اکاذیب و توهین به مقامات دیگر» عینا تائید کرد. این روزنامه‌نگار که اول خرداد ماه سال‌جاری در اولین جلسه دادگاه خود بازداشت و به دلیل ناتوانی در تودیع قرار وثیقه «یک میلیارد تومانی» تعیین شده از سوی محمدرضا مقیسه رئیسه شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران بازداشت شده و تاکنون در بازداشت باقی مانده‌است.

به گفته علی مجتهدزاده وکیل مدافع مسعود کاظمی پیشتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، این روزنامه‌نگار بازداشت‌شده را به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم کرد که در صورت قطعیت، طبق قانون ۲ سال آن اجرا می شود. او گفت که دادگاه انقلاب، مسعود کاظمی را در ارتباط با اتهام «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و از بابت اتهام «توهین به مقامات دیگر» نیز به ۶ ماه حبس محکوم کرده است.

همچنین دادگاه انقلاب تهران ، مسعود کاظمی را «بابت مجازات تکمیلی» نیز به «۲ سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم» است. به گفته مجتهدزاده، با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی از مجموع احکام صادره مجازات اشد یعنی دو سال حبس قابلیت اجرا دارد.

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار و سردبیر پیشین ماهنامه صدای پارسی، سابقه کار در بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های نزدیک به جناح اصطلاح‌طلب و از جمله روزنامه شرق را دارد اما از دو سال پیش که انتقاداتی را به این جناح و البته حاکمیت وارد کرد از همه این رسانه‌ها کنار گذاشته شد. او اولین بار ۱۴ آبان ۱۳۹۷ در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و شش روز بعد در تاریخ ۲۰ آبان ماه همان سال با قرار کقالت صد میلیون تومانی آزاد شد.

اول خرداد ماه سالجاری موعد برگزاری دادگاه این روزنامه‌نگار بود و در اولین جلسه دادگاه او به اتهاماتش در تاریخ اول خرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. اما در این جلسه دادگاه به گفته وکیل مسعود کاظمی، قاضی دو اتهام دیگر «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» را نیز به این روزنامه‌نگار وارد و پس از آن قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی را به قرار وثیقه سنگین «یک میلیارد تومانی» تبدیل کرد.

مسعود کاظمی به دلیل عدم توانایی در تامین چنین مبلغی چنین قرار وثیقه سنگینی در اول خرداد ماه از دادگاه انقلاب تهران به زندان اوین منتقل شد و تاکنون نیز زندانی است.این درحالی است که به گفته وکیل مسعود کاظمی چنین اتهامی در کیفرخواست وجود نداشت و حتی «در فرایند صدور حکم» نیز این اتهام از دستور کار خارج شد. با این همه مسعود کاظمی همچنان تاکنون در زندان باقی مانده‌ است.

مسعود کاظمی هفت ماه پیش از دستگیری از سمت خود به عنوان سردبیری ماهنامه صدای پارسی کنار رفت و در ماه‌های منتهی به بازداشت مشغول به کار نبود و نزدیکان این روزنامه‌نگار در دو ماه گذشته بارها اعلام کردند که او به به عنوان یک روزنامه‌نگار قادر به تامین «قرار وثیقه سنگین یک میلیارد تومانی» صادره از سوی دادگاه انقلاب نیست.

با تائید حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب علیه این روزنامه‌نگار، در عمل احتمال تداوم دوره بازداشت مسعود کاظمی و تبدیل آن به دوره تحمل محکومیت بیش از پیش افزایش یافته‌است.
ایران اینترنشنال: