محمدجواد ظریف پس از سفر غیرمنتظره به فرانسه: مسیر پیش رو دشوار است،‌ اما به امتحانش می‌ارزد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری، و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه،‌ در توئیتی نوشت که مسیر پیش رو دشوار است،‌ اما به امتحانش می‌ارزد.

دیدار محمدجواد ظریف روز یکشنبه سوم شهریورماه در شهر بیاریتز، محل اجلاس سران گروه هفت، برگزار شد.

وی در توئیت خود نوشت که دیپلماسی فعال ایران برای تحقق تعامل سازنده ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌یک مقام فرانسوی گفت که مذاکرات مثبت بوده است و در جریان اجلاس سران گروه هفت تا روز دوشنبه ادامه خواهد یافت.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه مذاکرات با وزیر خارجه ایران را مثبت توصیف کرد. تاکنون جزئیات مذاکرات اعلام نشده است.

پیشتر عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته بود که سفر محمدجواد ظریف به بیاریتز، به دعوت همتای فرانسوی‌اش برای ادامه رایزنی‌ها درباره ابتکارات اخیر میان روسای‌جمهوری ایران و فرانسه انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران شامگاه یکشنبه راهی تهران شد.

در همین حال، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در رابطه با مذاکرات ایران و فرانسه گفته است که باید تمام راه‌های تنش‎‌زدایی میان ایران و آمریکا بررسی شود و از هر فرصتی برای این کار استفاده کرد.

رویترز از قول دیپلمات‌ها و منابع ایرانی گفته است که جمهوری اسلامی پیشنهاد داده در ازای اجازه صادرات روزانه حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت، همچنین عدم مذاکره درباره برنامه موشکی و حفظ حق غنی‌سازی اورانیوم، آماده است به برجام متعهد بماند.

مرکل گفته است: «ما باید راهی جهت تنش‌زدایی (بین ایران و آمریکا) بیابیم، وگرنه باید نگران قدم دیگری از ایران در ماه آینده برای کاهش تعهدات برجامی خود باشیم».

ایران در اردیبهشت امسال اعلام کرد که منافع اقتصادی لازم را از برجام نبرده و در دو مرحله بخشی از تعهدات برجامی‌اش را لغو کرد که شامل افزایش سطح غنی‌سازی و حجم ذخیره اورانیوم غنی‌ شده است.

ایران تهدید کرده است که اگر منافع اقتصادی تهران از برجام تامین نشود، گام سوم را برخواهد داشت.

آمریکا ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرده است.

خانم مرکل با اشاره به قرار گرفتن موضوع برجام در مذاکرات گروه هفت گفت تنها بعد از ورود ظریف به شهر بیاریتز از سفر وی به صورت اجمالی مطلع شده است.

وی این سفر را «گامی موازی در مسیری یکسان» عنوان کرده است.

سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز غیرمنتظره بود چون پیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، ضمن اینکه آقای ظریف روز جمعه در پاریس بود و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و درباره طرح‌های دو کشور برای کاهش تنش بین تهران و واشینگتن گفت‌وگو کرده بود.

رویترز: ایران خواهان «اجازه فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت» در روز است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از آن دیدار بدون اشاره به محتوای گفت‌وگوهایش تنها گفت فرانسه پیشنهاداتی درباره برجام داده است که نقاط مشترکی با دیدگاه‌های ایران دارد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش‌های فرانسه برای نجات برجام و میانجی‌گری برای کاستن از تنش‌ بین ایران و آمریکا منتشر شده بود.

خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس گزارش داده‌اند رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان ناهار کاری روز شنبه‌اش با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، جزئیات طرح خود برای کاستن از تنش‌ها با ایران را به وی توضیح داده است.

بر اساس توئیت محمدجواد ظریف، خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا/ ک.ر