گزارش‌گران بدون مرز: روزنامه‌نگاران را در خارج از کشور سفیر جمهوری اسلامی در لندن و خانواده‌‌های‌شان را در ایران، وزارت اطلاعات تهدید می‌کند

By | ۱۳۹۸-۰۹-۰۵
گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بار دیگر تهدید و فشار بر روزنامه نگاران بخش ‌های فارسی زبان رسانه‌های جهانی و روزنامه‌نگاران مستقل در خارج از کشور و خانواده‌های‌شان در ایران را محکوم می‌کند. سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان تهدید‌های نهادهای امنیتی را علیه روزنامه‌نگاران تکرار می‌کند .

بنا بر اطلاعات گردآوری شده بدست گزارش‌گران بدون مرز، شماری از روزنامه‌نگاران رسانه‌های جهانی به مانند رادیو فردا، بی بی سی، صدای امریکا، و شبکه‌های خصوصی ایران اینترنشنال ، من و تو و روزنامه‌های آنلانی چون کیهان لندن، از سوی  سرویس های امنیتی تهدید و هم‌زمان خانواده های برخی از آن‌ها در ایران تهدید شده‌اند. این تهدیدها به اشکال گوناگون بوده اند، تهدید مستقیم، حملات سایبری، توهین و رعب آفرینی بر روی شبکه‌های اجتماعی و …

سفیر تهدید

از سال ۱۳۹۵ که حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان شده است، پیوسته بر روی حساب توئیتری خود  رسانه ها و روزنامه‌نگاران را تهدید می کند. مدیر سابق امور سیاسی و امنیت بین‌ا‌المللی وزارت خارجه، با بهره‌‌مندی از مصونیت دیپلماتیک ،اتهام‌های نهادهای امنیتی ایران را با همان لحن و بیان، علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران بکار می‌گیرد « مزدور سرویس های امنیتی بیگانه، ارتزاق از بودجه دولت‌های خارجی و اقدام عیله منافع ملی ایران و...»  سفیر جمهوری اسلامی حتا فیلم خبرنگارانی که  در برابر سفارت کارشان را انجام می دهند،  منتشر می‌کند. و از مخاطبان خود می خواهد تا به  گفته سفیر ایران : خبرنگار بی بی سی به هنگام گزارش از «از حامیان گروه تروریستی منافقین و پهلوی.» را ببینند.

دو روز پس از قطع کامل دسترسی به اینترنت در ایران با هدف محدود کردن اطلاع‌رسانی در باره سرکوب معترضان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یک توئیت خشمگین روزنامه‌نگاران رسانه‌های خارج از کشور را که در باره اعتراض‌های اطلاع‌رسانی می کردند، مستقیم تهدید می‌کند : « مردم ایران هیچگاه این روزهارا فراموش نمیکنند که چگونه شبکه های معاندی چون BBCفارسی، VoA، من و‌تو‌ و ایران اینترنشنال با ارتزاق از بودجه دولتهای خارجی وگروه پهلوی درتلاشند آشوبگران سازمان یافته، قاتلین جان و آتش زنندگان اموال را منتقدان سیاسی معرفی کنند و ایران را به ناامنی بکشند. »

در همان روز‌ها انتشار این توئیت، خانواده شماری از روزنامه‌نگاران در خارج از کشوراز سوی ماموران وزارت اطلاعات احضار و از آنها خواسته می‌شود که « از فرزندانتان بخواهید به همکاری با شبکه‌های معاند پایان دهند. این برای دنیا و آخرت شما و آنها خوب است»

سال‌هاست شمار زیادی ازروزنامه‌نگاران ایران  با  اتهام همکاری با رسانه‌های « دشمن» و «جاسوسی» به حبس‌های درازمدت محکوم شده‌اند.  از آغاز سال میلادی ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز بیش از ۲۵ مورد تهدید و احضار خانواده و روزنامه‌نگاران را شمارش کرده است. بیشتر آن‌ها را وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی احضار و تهدید کرده است.

روزنامه نگاران تهدید شده ترجیح می‌دهند برای فرار از فشار‌های بیشتر نامی از آن‌ها برده نشود. به ندرت کسانی چون فرناز قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار بی بی سی فارسی در این باره اطلاع‌رسانی می کنند. وی به تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸۷ در توئیتی نوشته است « جمهوری اسلامی ارعاب و تلاش برای سانسور روزنامه‌نگاران را از طریق فشار به خانواده‌هایشان در خارج از مرزها، ادامه می‌دهد. پدر ۷۳ ساله من را فراخوانده‌اند و درباره من ‌و خواهرم به او هشدار داده اند. خانواده‌های ما گروگان هستند. »

در روز نخست آذر، حمید بعیدی نژاد در توییتی دیگر اعلام کرده است « سفارت کشورمان درلندن درنامه رسمی به نهاد نظارت برشبکه های تصویری درانگلیس(آفکام) ،ازشبکه های معاند فارسی زبان همچون BBCفارسی،ایران اینترنشنال ومنو‌تو، به علت تحریف مغرضانه تحولات اخیر ایران و دعوت به خشونت گسترده علیه نهادهای مدنی ایران شکایت،و خواستار اجرای قانون نسبت به آنها گردید.»

گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که تهدید شهروندان و به ویژه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های یک کشور از وظایف و ماموریت سفیر نیست. ما از مقامات کشور انگلستان می خواهیم به این اقدام‌های تهدید کننده و خطرناک برای آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران توجه کنند.

جمهوری اسلامی ایران دررده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *