آمریکا مواجهه جنگنده خود با پرواز ماهان را تایید کرد؛ «فاصله ایمن رعایت شده بود»

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۳

ارتش ایالات متحده مواجهه یکی از جنگنده‌های خود با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه را تایید کرد، اما در عین حال تاکید داشت که جت اف-۱۵ آمریکایی فاصله ایمن را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود.

یک فروند جنگنده اف-۱۵ ارتش ایالات متجده

چندین مسافر پرواز ایرانی عصر پنج‌شنبه در پی واکنش خلبان ماهان که جهت اجتناب از تصادم با جت آمریکایی مسیر هواپیما را به طور ناگهانی تغییر داد، مجروح شدند.

رسانه‌های ایران نخست اعلام کردند که دو جت جنگی اسرائیلی به هواپیمای ماهان نزدیک شدند، اما ساعاتی بعد خلبان پرواز ایرانی گفت که این جنگنده‌ها آمریکایی بودند.

با این حال از اظهارات سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در منطقه چنین برمی‌آید که تنها یک جت جنگی در این حادثه دخیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاپیتان بیل اوربان گفت که پس از عبور هواپیمای مسافربری ماهان از نزدیکی پایگاه نظامی تنف در سوریه که نیروهای آمریکایی آنجا مستقر هستند، یک جت اف-۱۵ ایالات متحده عملیات شناسایی انجام داد.

به گفته وی، در این عملیات معیارهای معمول رعایت شده و جنگنده آمریکایی فاصله ایمن را رعایت کرده و از حدود هزار متری هواپیمای ایرانی فراتر نرفته است.

این مقام نظامی آمریکا افزود، عملیات بررسی به این جهت انجام شد که نسبت به امنیت نیروهای ائتلاف در پایگاه تنف اطمینان حاصل شود و زمانی که خلبان اف-۱۵ تشخیص داد این هواپیما یک هواپیمای مسافربری است از آن فاصله گرفت.

پیش از این عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اعلام کرده بود که تهران اقدامات قانونی و سیاسی لازم را انجام خواهد داد.

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، نوشت که ایران به زودی طی نامه‌ای مراتب اعتراض خود نسبت به این حادثه را به سازمان ملل متحد اعلام خواهد کرد.

به گفته این خبرگزاری، نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان ارسال خواهد شد تا به عنوان سندی در این سازمان بین‌المللی ثبت شود.

هواپیمای مسافربری ماهان از تهران عازم بیروت بود که این حادثه پیش آمد و پس از فرود اضطراری در دمشق، پرواز خود را از سر گرفت و در فرودگاه بیروت بر زمین نشست.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *