وزیر دفاع ایران : بعد از لغو تحریم های سازمان ملل به همه جا اسلحه صادر می کنیم

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۴

امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، که برای گفتگو با رهبران روسیه دربارۀ توسعۀ همکاری های نظامی دو کشور بعد از لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل در مسکو به سر می برد در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته است : “همکاری در حوزۀ صنعت دفاعی یکی از ابعاد همکاری” نظامی میان روسیه و ایران است.

حاتمی “خرید تجهیزات” نظامی از روسیه را یکی از “ظرفیت های توافقنامه همکاری های نظامی-فنی بین دو کشور” دانسته است. او سپس تصریح کرده که برنامۀ موشکی جمهوری اسلامی ایران صرفاً برای مقابله با آمریکا و اسرائیل و تهدیدهای این دو کشور طرحریزی شده است. وزیر دفاع حکومت تهران در جایی دیگری از سخنانش تصریح کرده است که پس از رفع تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران قصد دارد سلاح های خود را به اقصی نقاط جهان صادر کند. امیر حاتمی گفته است : “با پایان محدودیت های شورای امنیت اتفاقی که می افتد [این است که] بخشی از تسلیحات نیز در سبد صادرات سازمان های صنایع دفاعی ما قرار می گیرد.” امیر حاتمی سپس تصریح کرده : “محصولات صادراتی ما از گذشته بازارهایی در قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا داشته است و قطعاً با رفع محدودیت ها [یا تحریم ها] بازارها توسعه خواهند یافت.”

وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در جای دیگری از سخنانش گفته است که جمهوری اسلامی ایران همانند آمریکا “بزدلانه” به هواپیمای غیرنظامی مسافربری حمله نمی کند.

حاتمی در پاسخ به سئوال خبرنگار اسپوتنیک دربارۀ حادثۀ هواپیمای “ماهان ایر” در آسمان سوریه مقامات دولت آمریکا را “تروریست” خوانده و گفته است : “پاسخ ما به این تروریست ها مشابه کار بزدلانه ای که آنها [آمریکایی ها] علیه مسافران غیرنظامی و بی دفاع یک خط هوایی مسافری انجام دادند، نخواهد بود.”

اظهارات امیر حاتمی همزمان است با آخرین موضعگیری دولت کانادا که گفته است جمهوری اسلامی ایران هنوز به پرسش های مهمی در خصوص ساقط کردن هواپیمای مسافربری اوکراین پاسخ نداده که در نتیجۀ آن ١۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند و سپاه پاسداران پس از روزها انکار عاقبت در پی فاش گویی های سرویس های اطلاعاتی خارجی مسئولیت ساقط کردن این هواپیما را برعهده گرفت.

بازخوانی محتویات جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی توسط سپاه پاسداران حاکی از آن است که پس از اصابت اولین موشک پدافند هوایی ایران سرنشینان هواپیمای اوکراینی هنوز زنده بودند و هواپیما در حال بازگشت به سوی فرودگاه بین المللی تهران برای انجام یک فرود اضطراری بود. اما نوزده ثانیه بعد برخورد دومین موشک به نابودی هواپیما و کشته شدن همۀ سرنشنینان آن منجر شد.
ناصر اعتمادی, رادیو بین المللی فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *