جزئیاتی از حکم ۱۸ سال زندان برای شهین خاکپور، فعال سیاسی؛ مجازات به دلیل فعالیت مجازی و انتقاد از خامنه‌ای

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۴

شهین خاکپور، فعال سیاسی ساکن شیراز، به تازگی توسط دادگاه انقلاب کرمان به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

شهین خاکپور، فعال سیاسی

منابع نزدیک به این فعال سیاسی به صدای آمریکا گفته‌اند که این حکم در رابطه با فعالیت‌های او و انتقادات او از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، صادر شده است.

یک منبع مطلع از جزئیات پرونده خانم خاکپور به صدای آمریکا گفت که صدور حکم ۱۸ سال زندان برای این فعال سیاسی در حالی است که او در دوران محاکمه و دادگاه به وکیل دسترسی نداشته است.

این منبع مطلع، که بنا به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود،‌ به صدای آمریکا گفت، خانم خاکپور ۲ خرداد ماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه کرمان بازداشت شد. او کمی بعد با وثیقه نیم میلیارد تومانی به طور موقت از زندان کرمان آزاد شد. خانم خاکپور روز چهارشنبه ۸ مرداد ماه امسال، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرمان به اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه‌های مخالف نظام»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» و همچنین توهین به خامنه‌ای مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم شد که در صورت تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر، ‌او باید دست‌کم ۱۰ سال در زندان بماند.

به گفته این منبع مطلع، جلسه دادگاه خانم خاکپور روز سه‌شنبه ۷ مرداد ماه برگزار شد و پس از یک روز، حکم ۱۸ سال زندان برای او صادر شد. این در حالی است که او در روند رسیدگی به پرونده و برگزاری جلسه دادگاه به وکیل دسترسی نداشته و قاضی، با علم به این که او به نوعی بیماری اعصاب و روان مبتلا است، این حکم را صادر کرده است.

به گفته این فرد مطلع، این اولین بار نیست که شهین خاکپور به دلیل فعالیت‌های سیاسی بازداشت می‌شود. او پیشتر در آبان سال ۹۵ و دی ماه سال ۹۶ در شیراز بازداشت و با تشخیص ابتلای او نوعی بیماری اعصاب و روان توسط کمیسیون پزشکی، از اتهامات وارده تبرئه شد. اما در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۷ مرداد در کرمان برگزار شد، قاضی به او گفت که به رغم وجود پرونده و سابقه پزشکی، او را تبرئه نخواهد کرد.

گفته می‌شود مصادیق اتهامات وارده شده به این فعال مدنی، فعالیت در فضای مجازی، عضویت در کانال‌های سلطنت طلب، شعارنویسی و پخش تراکت‌ علیه خامنه‌ای، و حمایت از خاندان پهلوی بوده است.

در سال‌های گذشته و به دنبال افزایش نابسامانی اقتصادی در ایران گروه‌های مختلفی از مردم دست به اعتراض زده‌اند و برخی از معترضان با اعلام حمایت از خاندان پهلوی در برخی از اعتراضات نیز شعار «رضا شاه، روحت شاد» سر دادند. اعتراضاتی که خشم مقامات جمهوری اسلامی را به همراه داشت و منجر به بازداشت و صدور احکام سنگین شد. از سوی دیگر برخی از فعالان به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و با احکام زندان طولانی مدتی روبرو شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بارها برخوردهای خشونت آمیز رژیم جمهوری اسلامی با مردم ایران، از جمله فعالان مدنی، به بهانه‌های مختلف، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط عوامل رژیم را محکوم کرده است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *