مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۴

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وارد تهران شد. این نخستین بار است که رافائل گروسی در سمت مدیر کل آژانس به تهران سفر می‌کند.

دیروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به دو مرکز هسته‌ای “یکی در اطراف شهرضای اصفهان و دیگری در نزدیکی تهران” شده است.

او گفت: “ایران از ابتدا با دسترسی به اماکن هسته‌ای خود مخالف نبوده اما معتقد است سوالات آژانس بایستی مبتنی بر مبانی، مدارک و دلایل جدی باشد.”

نزدیک به دو ماه پیش، آقای گروسی در نشست شورای حکام آژانس گفته بود ایران اجازه دسترسی به این دو مرکز را نداده و حدود یک سال است از “گفتگوی جدی درباره سوالات مربوط به فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی” در این مراکز امتناع می‌کند.

ایران یک سال بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم‌ها در اردیبهشت ۹۷، در پنج مرحله تعهدهای برجامی خود را کنار گذاشته بود.

رافائل گروسی که قرار است گزارش تازه‌ای از نحوه اجرای توافق برجام به شورای حکام ارائه کند در گزارش قبلی خود از چند مورد عدم همکاری ایران خبر داده بود.

آقای گروسی ابراز امیدواری کرده است موفق به ایجاد یک کانال تماس مستقیم با دولت ایران شود.

تحریم تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مهرماه به پایان می‌رسد و آمریکا اخیرا پیش‌نویس قطعنامه ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت برد اما بجز یک کشور و خود آمریکا دیگر اعضای شورای امنیت به آن رای ندادند.

پس از آنکه آمریکا سعی کرده است با استفاده از مکانیسم “بازگشت یک‌باره” (اسنپ‌بک) تحریم‌های تسلیحاتی را برگرداند اما دیگر اعضای شورای امنیت با آن نیز همراهی نکرده‌اند و می‌گویند آمریکا نمی‌تواند به توافقی که از آن خارج شده یعنی برجام استناد کند.

با این حال به گفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سفر آقای گروسی هیچ ارتباطی به “مکانیسم ماشه” ندارد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *