برجام به نظر ولایتمداران نظام چیزی جز «هویچ پوسیده» و «جسد متعفن» و «جنازه بر زمین افتاده» نیست اما…

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۴

-مجید تخت‌روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران: هر اقدامی از جانب شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های نظامی علیه ایران، غیرقانونی و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است و واکنش ایران بسیار سرسختانه خواهد بود.
-علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حالی که رژیم ایران مطلقا در شرایطی نیست که بتواند به کسی امر و نهی کند، توصیه کرده رافائل گروسی با هدف وساطت از طرف برخی قدرت‌ها برای انفعال ایران به تهران سفر نکند و بلندگوی زیاده‌‌خواهی‌ها نباشد!

آتش زدن پرچم آمریکا و اسرائیل در مراسم حکومتی سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران ۱۳ آبان ۱۳۹۸

-محسن رضایی با اینکه همه می‌دانند برجام با چراغ سبز علی خامنه‌ای به دست آمده و محمدجواد ظریف در مذاکرات بدون اطلاع وی آب هم نمی‌خورده، مدعی شده که «دیپلمات‌‌‌‎های ما شرایط ۹گانه رهبری را در برجام رعایت نکردند» و «برجام یک جنازه بر زمین افتاده است»! با اینهمه تهدید کرده اگر تحریم‌ها دوباره اعمال شود، طرح خروج از برجام به جریان خواهد افتاد!
-این پرسش مطرح است که چطور هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی احتمال خروج یکی از طرفین برجام از این توافق به عقل‌اش نرسید آنهم در حالی که خروج خودش را به عنوان ابزاری برای تهدید دیگران همواره در نظر داشته است!

برایان هوک مسئول پیشین امور ایران در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه «نیازی به مجوز» کسی ندارد.

هوک اشاره کرده رژیم ایران خود داوطلبانه، تعهدات هسته‌ای‌ در برجام را «نقض» کرده و آمریکا واکنش به عملکرد جمهوری اسلامی در برجام را در یک دوره ۳۰ روزه آغاز کرده است.

پس از آنکه آمریکا درخواست فعال‌ ساختن ساز و کار ماشه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیردائمی شورای امنیت با آن مخالفت کردند.

فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس که اعضای غیردائم شورای امنیت هستند در نامه‌ به رئیس دوره‌ای شورای امنیت مخالفت خود با درخواست آمریکا را اعلام کردند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا عدم حمایت متحدان اروپایی ایالات متحده از قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده مبتنی بر تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را غیرقابل درک توصیف کرد و گفت «متحدان ما هیچ گزینه‌ای را ارائه ندادند و با آیت‌‌الله‌‌ها همراه شدند».

مجید تخت‌روانچی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفته «هر اقدامی از جانب شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های نظامی علیه ایران، غیرقانونی و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است. بنابراین هیچ زمینه قانونی برای شورای امنیت وجود ندارد که بتواند بر اساس آن قطعنامه‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران صادر کند».

او با این ادعا که «اقدام آمریکا با شکست مواجه خواهد شد» تهدید کرد «واکنش ایران به هرگونه تحریم تسلیحاتی شورای امنیت بسیار سخت خواهد بود».

در این میان، رافائل گروسی مدیر آژانس بین‌‌المللی انرژی هسته‌ای قرار است به ایران سفر کند. اصلی‌ترین مشکل تهران در ارتباط با آژانس ممانعت مقامات جمهوری اسلامی از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت اتمی مشکوک است. اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد. پس از آنکه اروپایی‌‌ها نتوانستند سیستم مالی «اینستکس» را فعال کنند جمهوری اسلامی برای تلافی نقض گام به گام برجام را آغاز کرد و در کمتر از یکسال میزان غلظت و ذخایر اورانیوم را فراتر از حد مجاز برد و به همین دلیل با توبیخ اروپایی‌‌ها مواجه شد. «شورای حکام» آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز در همین ارتباط علیه جمهوری اسلامی قطعنامه صادر کرد.

هشدار به گروسی

آمریکا پس از آنکه نتوانست در شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی را تمدید کند بر «نقض برجام» توسط جمهوری اسلامی تکیه می‌کند از همین رو  برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، قطعنامه‌ای که پس از توافق اتمی تحریم‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی را معلق کرد، تلاش می‌کند.

سفر رافائل گروسی به تهران اما برای مقامات جمهوری اسلامی نگران کننده است زیرا به این معنی است که تهران یا باید تن به بازدید بازرسان از دو سایت مشکوک که آثار اورانیوم در آنها کشف شده بدهد و یا همچنان از ورود و دسترسی بازرسان جلوگیری کرده و منتظر پیامدهای منفی آن باشد.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در شرایطی که رژیم ایران مطلقا در موقعیتی نیست که بخواهد برای نهادهای بین‌المللی امر و نهی بکند، توصیه کرده گروسی با هدف وساطت از طرف برخی قدرت‌ها برای انفعال ایران به تهران سفر نکند و بلندگوی زیاده‌‌خواهی‌ها نباشد!

همزمان فشارهای سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی از سوی آمریکا ادامه دارد. تازه‌ترین مورد آن قرار دادن ۱۴ نفر از مقامات جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکاست. این افراد که یکی از آنها «حجت‌الله خدایی سوری» است متهم به نقض فاحش حقوق بشر هستند.

وبسایت «سفارت مجازی ایالات متحده در ایران در رابطه با این تحریم‌ها نوشته است: «جمعه ۲۱ اوت سالروز یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم است. برای یادبود و ادای احترام به این قربانیان، امروز وزارت امور خارجه  برای ۱۴ نفر از ایرانیان به دلیل دست داشتن در نقض فاحش حقوق بشر به نمایندگی از رژیم ایران که حامی اصلی تروریسم در جهان است محدودیت ویزا را اعلام کرده است.» در ادامه آمده است که «اقدام امروز شامل محدودیت‌های ویزا برای ۱۳ مقامی می‌شود که در یک ترور وحشیانه و از پیش برنامه‌ریزی شده پیچیده که در سال ۱۹۹۰ در سوئیس به عنوان بخشی از ادامه کارزار تروریسم جهانی ایران انجام شد، نقش داشتند. این ۱۳ قاتل که خود را به عنوان دیپلمات های ایرانی معرفی کردند، تحت بالاترین فرمان دولتشان برای ساکت کردن مخالفان و نشان دادن در امان نبودن هیچ کس از رژیم ایران فارغ از محل زندگی، بودند. ایالات متحده سرکوب منتقدان از طریق وحشت و ترور توسط رژیم ایران را تحمل نخواهد کرد.»

سفارت مجازی آمریکا در ایران افزوده است: «تنها در خارج از کشور نیست که رژیم ایران برای کنترل شهروندان ایرانی از ترس و خشونت استفاده می کند. ما همچنین بطور علنی حجت‌الله خدایی سوری را که به عنوان رئیس زندان بدنام اوین ایران، ناظر شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیر‌آمیز این نهاد بود، تحریم می کنیم.» این سفارت مجازی در پایان نوشته است: «ایالات متحده منتظر روزی است که عاملان نقض مکرر حقوق بشر در ایران با عدالت واقعی روبرو شوند و آرزو می‌کند که این اقدامات باعث آرامش و اطمینان خاطر خانواده ها و دوستان کسانی شود که قربانی خشونت و ظلم رژیم ایران در داخل و خارج از کشور شدند.» 

زبان تهدید با محور «شهید حاج قاسم»!

در ایران اما همزمان با افزایش احتمال اعمال مجدد همه تحریم‌های سازمان ملل جریانات اصلی قدرت و حزب‌اللهی‌ها طبق معمول زبان تهدید در پیش گرفته‌اند.

روزنامه کیهان تهران شنبه اول شهریورماه در تیتر اول خود با عنوان «ایران با موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی قبل از آمریکا ماشه را چکاند» می‌نویسد آمریکا و اروپا خیال می‌کردند چنان در روند اجرای برجام، ایران را ضعیف و خلع ‌سلاح می‌کنند که در سررسید لغو تحریم‌های تسلیحاتی، رمقی برای ایران نمانده باشد. اما جمهوری اسلامی ایران با رونمایی موشکی، رویای موهوم غرب را به کابوس تبدیل کرد.»

پیشتر ولی اسماعیلی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تهدید کرده بود «انگشت تربیت‌یافتگان مکتب سلیمانی هم روی ماشه است».

گرچه انبوهی از مخالفان ترامپ از سراسر دنیا مدام تکرار می‌کنند آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد «مکانیسم ماشه» را فعال کند اما به نظر می‌رسد آنها واقعیت را بهتر از مقامات ارشد نظام و «خودی‌ها» و نزدیکان علی خامنه‌ای می‌دانند و بر «حفره‌»ها و «گاف»‌های برجام آگاه‌اند در حالی که جمهوری اسلامی موجی از جنجال همراه با انکار واقعیت به راه انداخته است.

تا پیش از مطرح شدن «مکانیسم ماشه» در هفته‌های اخیر اصولگران و حزب‌اللهی‌‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که منتقد دولت روحانی‌ هستند و همچنین ولایتمداران و حزب‌اللهی‌ها از جنبه‌های مختلف برجام را زیر سؤال می‌بردند و آن را «هویچ پوسیده» و «جسد متعفن» می‌خواندند اکنون اما در نفی اقدامات ترامپ به حمایت از همان «هویج پوسیده» و «جسد متعفن» و نگه داشتن آن برخاسته‌اند! با این حال زمزمه‌ای از ضعف‌های بنیادی برجام همچنان مطرح است از جمله اینکه چطور هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی احتمال خروج یکی از طرفین برجام از این توافق به عقل‌اش نرسید آنهم در حالی که خروج خودش را به عنوان ابزاری برای تهدید دیگران همواره در نظر داشته است!

محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک مصاحبه در حالی که همه می‌دانند توافق اتمی با چراغ سبز رهبر جمهوری اسلامی به دست آمده و محمدجواد ظریف بدون اطلاع علی خامنه‌ای در این مذاکرات آب هم نمی‌خورده، مدعی شده که «دیپلمات‌‌‌‎های ما شرایط ۹گانه رهبری را در برجام رعایت نکردند!» او همچنین تاکید کرده «برجام یک جنازه‌ی بر زمین افتاده است!»

رضایی در ادامه‌ی دعای عجیب خود مبنی بر اینکه «دیپلمات‌های» جمهوری اسلامی شرایط «رهبری» را رعایت نکرده‌اند افزوده است: «اگر به آن شروط عمل می‌شد امروز مسئله‌ای به نام مکانیسم ماشه نمی‌توانست وجود داشته باشد اما اکنون در برجام این بحث‌ها وجود دارد». با وجود این ادعاها محسن رضایی تهدید کرده اگر تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اعمال شود طرح خروج از برجام به جریان خواهد افتاد! او توضیح نداد خروج از توافقی که «شرایط ۹گانه رهبری» در آن رعایت نشده و اکنون یک «جنازه‌ی بر زمین افتاده» است چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد!
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *