خانواده ها در تب و تاب بازگشایی مدارس در دوره کرونا

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۱

ایران به سال تحصیلی جدید خود نزدیک می شود و نگرانی خانواده ها در مورد چگونگی بازگشایی مدارس و وضعیت فرزندانشان در شرایط شیوع بیماری کرونا افزایش می یابد.

وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه با اعلام دستورالعمل هایی برنامه های حکومت برای آغاز سال تحصیلی جدید در شرایط شیوع بیماری کرونا را اعلام کرده است.

به گفته ی وی: یک اصل مهم فعال بودن مدرسه است. آموزش و پرورش اختیارات ویژه ای به شورای مدارس داده است که می توانند در چارچوب ضوابطی که برای آنها تعیین شده است آموزش را ادامه دهند. او تاکید کرد امسال معلمان نقش متمایزی دارند.

حاجی میرزایی به ارتباط بین خانه و مدرسه و نقش خانواده ها نیز اشاره کرد و گفت: سال های قبل خانواده ها با آسودگی خاطر بیشتری فرزندشان را به مدرسه می سپردند اما امسال حساسیت بیشتر است و درخواست می کنیم خانواده ها در تمام ایام در کنار مدارس باشند. او افزود: به مدارس گفته ایم برنامه های آموزشی را با خانواده ها مرور کنند و برای آنها توضیح دهند که می خواهند چه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت تلویزیون در برنامه های امسال آموزش و پرورش جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می تواند آموزش های لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد. به گفته ی وی از ۱۵ شهریور برنامه های آموزشی تلویزیونی شروع می شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تجارب آموزشی کشورهای دنیا افزود: ما روش های تلفیقی را مدنظر قرار دادیم. کلاس ها حضوری برگزار می شوند البته اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه ای باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود گروه بندی صورت خواهد گرفت. برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دانش آموزان گروه بندی می شوند و ورود و خروج و حضورشان در قالب گروه های مختلف خواهد بود.

او گفت: کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می شود.

۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس می‌کنند

وی درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود اظهار کرد: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش آموز است و می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس ها طبق روال عادی برقرار خواهد شد.

وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش آموزان به گونه ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه بندی های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه ریزی های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می کنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حضور کلاس اولی ها در مدرسه گفت: تاکید ما بر این است که حتی اگر شده به صورت محدود و دونفر دونفر حتما باید به همراه خانواده به مدرسه بروند و با معلم خود آشنا شوند. جریان آموزشی اتکای بیشتری بر حضور در کلاس ها دارد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه به عنوان یکی از اعضای ستادملی کرونا در کمیته آموزشی و کمیته اجتماعی و امنیتی حضور فعالی در تصمیم گیری ها داریم گفت: هرتصمیمی که در ستادملی کرونا اتخاذ می شود ما در آن حضور داشتیم و دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم و آموزش و پرورش بر آنچه تصمیم گرفته شده توافق داشته است.

حاجی میرزایی  درباره روند آموزش در حاشیه شهرها نیز اظهار کرد: هرجا تعداد دانش آموزان بیش از حدی باشد که فاصله گذاری ممکن نباشد باید گروه بندی شوند. برای آنها که به ابزار و اینترنت دسترسی ندارند آموزش تلویزیونی که پوشش گسترده تری دارد ارائه می شود حتی اگر دسترسی به تلویزیون هم نداشته باشند با تولید بسته های یادگیری و ارتباط با معلم آموزش را دنبال خواهیم کرد.

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *