نگرانی خانواده نوید افکاری از سرنوشت دو برادر زندانی او

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۴

مهشید شریفی‌پور، شهروندخبرنگار

یکی از نزدیکان خانواده «نوید افکاری»، کشتی‌گیر ایرانی، که در جریان اعتراضات ۱۳۹۷ شیراز بازداشت و روز ۲۲شهریور۱۳۹۹ اعدام شد، به «ایران‌وایر» گفت مقامات قضایی درباره محل نگهداری دو برادر نوید افکاری سکوت کرده‌اند. «وحید افکاری» و «حبیب افکاری» حتی از حق تماس تلفنی محروم‌اند و خانواده، نگران سرنوشت آن دو هستند.

با گذشت یک ماه از انتقال برادران افکاری به بندهای انفرادی و بیش از ۱۶ روز بی‌خبری از وحید و حبیب افکاری، قوه قضاییه از پاسخ‌گویی درباره دلیل قطع ارتباط و ممنوعیت ملاقات و تلفن خودداری می‌کند. اظهارات متناقض مقامات قضایی، خانواده‌‌ این زندانیان سیاسی را نگران کرده است. طبق آخرین اخبار، آن‌ها در انفرادی هستند و سلامت خود را بعد از ضرب و جرح به دست گارد زندان، به دست آورده‌اند.

یکی از نزدیکان خانواده افکاری به ایران‌وایر گفت که مقامات قضایی توضیح درستی به خانواده‌ نمی‌دهند و با اظهارات متناقض، آن‌ها را نگران و سرگردان کرده‌اند: «مقامات قضایی و مسئولان زندان، خانواده‌ را سر می‌دوانند. زندان می‌گوید در دست ما نیست؛ از مقامات امنیتی بالا دستور آمده که به بندهای عمومی منتقل‌شان نکنیم و در انفرادی باشند. حق ملاقات و تماس تلفنی ندارند و زمانی که نزد دادیار ناظر بر زندان مراجعه می‌کنند، اجازه‌ صحبت به خانواده نمی‌دهند.»

در هفته‌ای که گذشت خانواده‌ افکاری برای پی‌گیری وضعیت دو برادر زندانی پس از مراجعه به مقامات مسئول، پاسخ گرفتند که  پرونده «از دست دادیار ناظر بر زندان خارج شده و از دادگستری و قاضی اجرای احکام می‌بایست پی‌گیر شوید که آن‌ها هم پاسخ‌گو نیستند.»

بی‌خبری و اظهارات متناقض مسئولان قضایی، خانواده را نگران کرده که نکند بلایی سرشان آمده است که مسئولان زندان نمی‌خواهند آن‌ها مطلع شوند.

از سوی دیگر، با انتقال زندانی شاهد شکنجه نوید افکاری به اداره اطلاعات -در حالی که او پرونده‌ای در مرحله تحقیقات و بازجویی ندارد- این نگرانی به وجود آمده است که او را تحت فشار و احیانا شکنجه قرار داده‌اند که از شهادت خود برگردد. نام این زندانی «شاهین ناصری» است.

وحید افکاری و حبیب افکاری دو برادر نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، هستند. نوید به خاطر شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ ایران با اتهام محاربه در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و در یک پرونده دیگر در دادگاه کیفری، با اتهام قتل یک مامور حراست «سازمان آب»، یک حکم اعدام دیگر گرفت. او تا زمان اجرای حکم اعدام در «زندان عادل‌آباد»، اتهام‌ها را قبول نکرد و در دادگاه نیز تاکید کرد که اعترافاتی زیر شکنجه از او و برادرانش اخذ شده است.

برادران نوید افکاری نیز در پرونده‌ای مشترک با او، با احکام حبس و شلاق روبه‌رو شده‌اند. وحید افکاری به تحمل ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری نیز به تحمل ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده ‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *