خاک بلوچستان کامیونی ۸ دلار به کشورهای عربی فروخته می شود 

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۴
 اسماعیل کهرم مشاور سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: هر کامیون خاک منطقه بلوچستان ۸ دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته می‌شود.
او گفت:منطقه‌ای به نام  نوبندیان در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که نزدیک به چابهار است. در آنجا ۷ ایستگاه ساخته‌اند که خاک‌ها را جمع می‌کند و پس از آن بار کامیون و کشتی کرده و به دبی می‌برند.
کهرم معتقد است: خاکی که از نوبندیان قاچاق می‌شود، خاک کشاورزی است و شنیده‌ام که هر کامیون آن ۸ دلار فروخته می‌شود. با این کار خاک کشاورزی از بین می‌رود زیرا از روی زمین‌ها جمع‌آوری می‌شود و ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از روی خاک را برداشت کرده و می‌فروشند. در نتیجه آنجا دیگر امکان کشاورزی در آینده نخواهد داشت و خساراتی هم به رودخانه‌های منطقه وارد خواهد شد.
حداقل در ۱۰ سال گذشته بارها درباره قاچاق خاک جنوب ایران اخباری منتشر شده که البته بعد هم تکذیب شده است. اما واقعیت این است که به‌رغم اینکه برخی مسئولان علاقه‌ای به ورود به این‌گونه خبرها ندارند، اما خاک بعضی از شهرهای جنوبی ایران  است.
قاچاق خاک حاصل‌خیز در پوشش‌های مختلف
حداقل در ۱۰ سال گذشته بارها درباره قاچاق خاک جنوب ایران اخباری منتشر شده که البته بعد هم تکذیب شده است. اما واقعیت این است که به‌رغم اینکه برخی مسئولان علاقه‌ای به ورود به این‌گونه خبرها ندارند، اما خاک بعضی از شهرهای جنوبی ایران در حال قاچاق شدن است. اما حالا قاچاق خاک شهرهای شمالی هم به داستان تاراج خاک در ایران اضافه شده است؛ هم برای مصرف داخلی و هم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس.
در بخشی از گزارشی که خبرگزاری ایسنا در اواخر مرداد امسال منتشر کرده، موضوع و روش قاچاق خاک جنگل‌های شمال از زبان یک قاچاقچی مطرح می‌شود: «این قاچاقچی معتقد بود که خاک اطراف درختان موجود در جنگل هیرکانی، به شدت خریدار دارد و به همین منظور، هر فردی به هر نحوی می‌خواهد این خاک را جمع‌آوری کرده و به فروش برساند.
وی به این نکته اشاره می‌کند که خاک جنگل برای مصارف مختلفی به ویژه در حیاط منازل و استفاده در باغ‌ها و باغچه‌ها کاربرد دارد، اما باید مواظب بود که به دلیل هوموس بالا، بیش از حد استفاده نشود. این قاچاقچی به این نکته اشاره می‌کند که خاک پای درختان، به دلیل نزدیکی به ریشه و مواد مغذی در آن، برای رشد گیاه بهتر است، به همین دلیل این بخش از خاک گران‌تر است البته مشتری نمی‌داند که چه خاکی به آنها می‌دهیم اما همین که نام خاک جنگلی روی آن است، کافی است! وی در ادامه با بیان اینکه برخی از فروشندگان خاک‌های جنگلی، نامردی می‌کنند و خاک اعماق جنگل را که از نظر هوموس و مواد آلی در کمترین میزان ممکن است به خریدار می‌دهند و تنها چند برگ درخت روی آن می‌ریزند تا این تصور را ایجاد کنند که خاک سطح زمین اراضی جنگلی است.
روزنامه سازندگی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *