اسکناس‌های آلوده به ویروس کرونا؛ آیا راهی برای ضدعفونی وجود دارد؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱

یکی از راه‌های سرایت ویروس کرونا اسکناس‌هایی هستند که تنها در یکروز امکان دارد توسط صدها شهروند دست به دست شوند.

اما آیا راهی برای ضدعفونی کردن این اسکناس‌ها وجود دارد؟

برخلاف تصورات، محققان و پژوهشگران می‌گویند که متاسفانه به جز شست و شوی مرتب دستان، راه مطمئن و آسانی برای پرهیز از آلوده شدن از مسیر اسکناس‌ها وجود ندارد.

برخی پیشنهاد می‌دهند که بهتر است اسکناس‌ها را نیز شست، اما این توصیه چندان مفید به نظر نمی‌رسد.
شستن پول‌ها با صابون باعث می‌شود غشای چربیِ ویروس‌هایی که روی آنها قرار دارد بشکند (درست همان کاری که صابون با ویروس‌های دست ما می‌کند) اما استفاده از صابون می‌تواند اسکناس‌ها را نیز از درجه اعتبار ساقط کند و به همین دلیل بانک‌ها شهروندان را از چنین کاری برحذر داشته‌اند.

ریختن اسکناس‌ها در ماشین‌های لباسشویی نیز گاه باعث می‌شود که این پول‌های کاغذی استانداردها و ویژگی‌های امنیتی خود را از دست دهند و بصورت پول‌های تقلبی درآیند.

گذاشتن اسکناس‌ها در محلول های سفیدکننده یا الکل رقیق شده نیز دردی را دوا نخواهد کرد. از سوی دیگر گفته می‌شود ویروس کرونا با اتو کردن اسکناس‌ها نیز از بین نمی‌رود.

تابش اشعه ماورای بنفش؛ راه حل گران قیمت ضدعفونی کردن اسکناس‌ها

تنها کاری که می‌شود کرد، ضدعفونی پول‌های دریافتی با تاباندن اشعه ماورای بنفش است.

گرمای ماورای بنفش ویروس را از بین می‌برد. اما استفاده از اشعه ماورای بنفش در دسترس شهروندان عادی نیست و تنها دولت‌ها می‌توانند اسکناس‌ها را ضدعفونی کنند.

در همین راستا گزارش شده است که دولت چین این اقدام را در دستور کار قرارداده است. بانک‌ها پول های دریافتی را با اشعه ماورای بنفش گرم کرده و پس از ۱۴ روز دوباره راهی بازار می‌کنند. این یکی از نادر راه‌هایی است که دانشمندان می‌گویند می‌توان با آن بصورت مشخص از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کرد.

بانک مرکزی آمریکا نیز اعلام کرده است در ماه‌های گذشته، دست‌کم یک هفته جلوی جابجایی اسکناس‌های دریافتی را گرفته است.

براساس گزارش و مطالعات سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا روی اسکناس‌ها تنها ۲۴ ساعت باقی می‌ماند در حالیکه سکه‌های فلزی می‌توانند تا سه روزعامل انتقال ویروس کرونا باشند.

اما راه حل ضدعفونی کردن سکه‌های فلزی بسیار راحت‌تر است زیرا می‌توان آنها را در محلول‌های ضدعفونی کننده انداخت؛ بدون که آسیبی به سکه‌ها وارد شود. همچنین می‌توان با اسپری‌های الکل آنها را مانند دستان خود ضدعفونی کرد.

به دلیل ترس و واهمه از اسکناس‌های عامل سرایت ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند تا به جای استفاده از اسکناس، بیشتر از کارتهای اعتباری استفاده کنند. البته سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کارت‌های اعتباری و بانکی هم می‌توانند، در روندی بسیار کندتر از اسکناس، یکی از عوامل سرایت و انتقال ویروس باشند.
یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *