نفتکش های ایرانی برای گریز از تحریم ‘در آبهای عراق پنهان می شوند’

By | ۱۳۹۹-۰۸-۰۳

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با استناد به “اسناد و اظهارات مقامات آمریکایی” گفته است که نفتکش های ایرانی برای عبور از تحریم آمریکا در آب های عراق “پنهان” می شوند و محموله نفتی خود را به نفتکش های دیگر منتقل می کنند.

به گزارش این روزنامه، بندر عراقی فاو یکی از نقاطی که انتقال نفتکش به نفتکش در آن صورت می گیرد. در این نقل و انتقال، نفت ایران با نفت از منابع دیگر از جمله نفت تولیدی عراق مخلوط می شود تا شناسایی منشاـ آن دشوار گردد.

به گزارش بی بی سی، این روزنامه می نویسد که این نوع فروش نفتی “ظاهرا به تجارتی سودمند” برای طرف های آن تبدیل شده و با وجود تحریم آمریکا، ایران تونسته است در نیمه اول سال جاری تا هشتصد هزار بشکه نفت در روز صادر کند.

به گفته این روزنامه چین همچنان عمده ترین خریدار نفت ایران است و با استفاده از فرصت، مقادیری نفت ارزانقیمت ایران را با تخفیف ویژه خریداری و انبار کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از کارشناسان و منابع نفتی ایران نوشته است که بین اول تا 21 ژوئن سال جاری، چین بیش از هشت میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد. در همانحال، مقامات رسمی چین گفته اند که در ماه ژوئن هیچ نفتی از ایران وارد نکردند.

این گزارش می افزاید که مقامات آمریکایی از این نقل و انتقالات مطلع هستند اما تا کنون اقدامی برای توقف آن صورت نداده اند.

گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر می شود که شرایط اقتصادی ایران در ماه های اخیر رو به وخامت گذاشته و همراه با افزایش سریع نرخ ارز خارجی و تورم فزاینده داخلی، برخی کمبودها از جمله در زمینه های عرضه دارویی احساس شده است.

در حالیکه مقامات دولت ایران معمولا تحریم های خارجی را عامل وضعیت بحرانی کنونی می دانند، دیگر مقامات حکومتی تاکید دارند که تحریم خارجی تنها مسئول بخشی کوچک از مشکلات اقتصادی است و بی کفایتی دولت را مقصر قلمداد می کنند.

منابع بین المللی گستردگی فساد در ایران را در بروز، تعمیق و تداوم مشکلات اقتصادی موثر می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *