جنگ قره‌باغ؛ حمایت خامنه‌ای از موضع آذربایجان

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۳
خامنه‌ای در واکنش به جنگ اخیر آذربایجان و ارمنستان بر «آزادی سرزمین‌های آذربایجان» و «حفظ امنیت ارامنه» تاکید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، علی خامنه‌ای در سخنرانی روز سه شنبه، ۱۳ آبان‌ماه، با «تلخ» خواندن جنگ میان کشورهای همسایه بر لزوم «به پایان رسیدن» این درگیری‌ها تاکید کرد و گفت: «سرزمین‌های آذربایجان همه باید آزاد شود. امنیت ارامنه باید محفوظ باشد.»

اگرچه مقامات جمهوری اسلامی همواره بر موضع بیطرفی ایران در قبال جنگ میان آذربایجان و ارمنستان تاکید کرده‌اند، اما سخنان امروز رهبر جمهوری اسلامی، ادامه حمایت حکومت ایران از کشور آذربایجان در این درگیری‌ها تلقی می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران همواره جانبداری از یکی از طرفداری درگیر در جنگ را تکذیب کرده ولی مرور اظهارنظرهای مقامات مختلف جمهوری اسلامی از زمان آغاز جنگ اخیر میان این دو کشور همسایه، نشانگر حمایت آشکار ایران از موضع آذربایجان است.

پیش از این، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، ۱۵ مهر در نشست خبری بر «تمامیت ارضی و تخلیه مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان» تأکید کرد.

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای هم پیش از این گفته بود ارمنستان باید «مناطق اشغال شده» جمهوری آذربایجان در قره‌باغ تخلیه کند.

پیشتر هم چهار نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و آذربایجان غربی در بیانیه‌ای اعلام کردند که به باور آنها «بدون هیچ تردیدی» منطقه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو- قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی آغاز شد و در جنگ‌های شدید بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ در این منطقه بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

درگیری‌های اخیر میان این دو کشوراز ۶ مهرماه دوباره آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *