آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۱۳

استیون منوچین: «توسعه جنگ‌افزارهای کشتار جمعی از سوی ایران، تهدیدی علیه امنیت همسایگان آن کشور و کل جهان است»

روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد.

تحریم‌های جدید، گروه شهید میثمی و مدیر آن را به اتهام دست داشتن در تحقیقات در زمینه سلاح‌های شیمیایی ایران در ارتباط با سازمان نوآوری و پژوهش دفاعی ایران – که در لیست سیاه واشنگتن است – را شامل می‌شود.

به گزارش رویترز، این تحریم‌ها ادامه تلاش دولت ترامپ در افزایش فشار بر ایران طی آخرین هفته‌های باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.

رویترز نوشت که این اقدام چند روز پس از کشته شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه وعده تلافی قتل او را داد، و خطر رویارویی جدیدی با غرب و اسرائیل را در هفته‌های باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تشدید کرد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «توسعه جنگ‌افزارهای کشتار انبوده از سوی ایران، تهدیدی علیه امنیت همسایگان آن کشور و کل جهان است.»

او افزود: «ایالات متحده به مقابله با هر کوشش از سوی رژیم ایران برای تکمیل جنگ‌افزارهای شیمیایی که ممکن است از سوی رژیم یا گروه‌های نیابتی‌اش برای پیشبرد دستورکار پلیدشان به کار رود، ادامه خواهد داد.»

با اقدام روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری، موجودی‌های اشخاص تحریم‌شده در آمریکا مسدود می‌شود و اتباع آمریکا از معامله با آنها منع می‌شوند. وزارت خزانه‌داری همچنین گفت که موسساتی مالی که تراکنش‌های چشمگیری با اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تحریم داشته‌باشند، در خطر تحریم ایالات متحده خواهند بود.

الیوت ابرامز، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، هفته پیش گفت که دولت ترامپ در ماه‌های باقی‌مانده از زمامداری‌اش به افزایش تحریم‌ علیه ایران ادامه خواهد داد، و انتظار می‌رود در ماه‌های دسامبر و ژانویه تحریم‌هایی در رابطه با تسلیحات، جنگ‌افزارهای کشتار انبود، و حقوق بشر اعلام شود.

تنش میان واشنگتن و تهران از زمان خروج آقای ترامپ از برجام شدت گرفت، و دولت ترامپ تحریم‌های اقتصادی سختی را اعمال کرد تا تهران را به مذاکره بر سر کاهش بیشتر برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های بالیستیک و حمایت از نیروهای نیابتیدر منطقه، وادار کند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده که قرار است روز بیستم ژانویه وارد کاخ سفید شده، گفته است که آمریکا را به توافق هسته‌ای که در زمان باراک اوباما بسته شد باز‌خواهدگرداند، به شرط آن که ایران پایبندی به آن را از سر گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *