متهم: جمهوری اسلامی اتهام: قتل عام شهروندان

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۵

 ایرانیان به قتل می‌رسند٬ گاهی علنی همچون آن‌هایی که چهارپایه‌ها بدون طی روند قضایی از زیر پایشان کشیده می‌شود یا آن‌هایی که با شلیک پیاپی دو موشک به هواپیمای مسافربری‌شان کشته می‌شوند؛ گاه هم غیرعلنی  آرام و بی‌صدا همچون آن‌هایی که در اثر آلودگی هوا٬ مدیریت هیئتی کرونا و غیره به «قتل» می‌رسند.

متهم: جمهوری اسلامی اتهام: قتل عام شهروندان

هر روز در اخبار می‌‌آید که چند نفر بر اثر کرونا یا آلودگی هوا کشته شدند، یا چند نفر دیگر اعدام شدند؛ اما به «قاتل» کمتر اشاره‌ای می‌شود؛ قاتلی که گاه با سوء مدیریت٬ بی‌سوادی و برتری دادن  روش‌های فقهی و سنتی به روش‌های علمی و گاه با خشونت آشکار دست به قتل شهروندان می‌زند.

کرونا مازوت را لو داد

چند شهر بزرگ ایران از جمله تهران هر ساله زمستان درگیر آلودگی هوا بودند؛ آلودگی‌ای که مقصر آن از سوی حاکمیت «مردم» معرفی می‌شدند. امسال اما با آلودگی چندبرابری از یک سو و خانه‌نشینی مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا و قوانین منع آمد و شد از سوی دیگر، روشن شد که مجرم آلودگی هوا هر که هست٬ مردم نیستند. میزان آلودگی هوای تهران٬ اصفهان و چند شهر بزرگ دیگر به جایی رسید که در نهایت مجرم اصلی اعلام شد: «مازوت»

این عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، بود که برای اولین بار از تاثیر سوخت مازوت بر آلودگی هوا خبر و هشدار داد که  به دلیل پایداری هوا و استفاده از «سوخت مازوت در نیروگاه‌ها» شرایط هوای شهر تهران و سایر کلا‌ن‌شهرها وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

عیسی کلانتری٬ رییس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست٬‌ نیز روزگذشته (یکشنبه) تایید کرد ترکیب گوگرد مازوت ایران ۳۰ هزار پی‌پی‌ام (معادل ۳ درصد) است که بسیار آلاینده است، اما در نیروگاه‌های کشور سوزانده می‌شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم هم‌زمان خبر داد که معاون دادستان کل کشور طی بخشنامه‌ای از سازمان حفاظت از محیط‌ زیست‌ خواسته که مانع سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نشوند: «یعنی کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند، از نظر امنیتی به این نتیجه رسیده است که باید این مازوت سوزانده شود.»

ساعتی پس از انتشار خبر  توافق معاون دادستان کل کشور با استفاده از مازوت به عنوان سوخت، بیژن نامدار زنگنه٬ وزیر نفت٬ مدعی شد: «مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم.»

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد که معاون دادستان کل کشور طی بخشنامه‌ای از این سازمان‌ خواسته مانع سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع نشوند.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی تحریم‌ها موجب انباشته شدن مازوت در انبارها شده است. همچنین به دلیل کمبود گازوئیل، در صورت عدم استفاده از مازوت شهرها با خاموشی‌های متناوب برق مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل است که در نیروگاه‌ها به جای گازوئیل یا هر سوخت پاک دیگری مازوت می‌سوزانند.

اما این همه واقعیت نیست. مازوت یا نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید بدست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها و از آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است که بیشتر به‌عنوان سوخت کشتی‌ها یا نیروگاه‌هایی که در مناطق دور افتاده قرار دارند، استفاده می‌شود. ایران تا پیش از این یکی از بزرگترین صادر کنندگان مازوت دنیا بود اگرچه  ترکیب گوگرد مازوت تولیدی ایران بین ۳ تا ۳.۵ درصد یعنی یکی از بالاترین میزان ناخالصی‌‌ها را داشت.

بر اساس آمارهای رسمی وزارتخانه‌های نفت و نیرو، تا سال ۹۷ ٬ سالانه حدود پنج میلیارد لیتر نفت کوره (مازوت) در کشور مصرف می‌شد که ۳.۵ میلیارد لیتر آن در بخش نیروگاهی بوده است. اما طی سال‌های اخیر ایران عموما نزدیک به ۱۵ میلیارد لیتر نیز مازوت صادر می‌کرده است.

اما از ابتدای سال ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده کشتی‌ها از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بیشتر از نیم درصد را ممنوع کرد. بر اساس این قانون مازوت تولیدی ایران دیگر عملا خریداری نداشت.

مقامات جمهوری اسلامی اما به این حقیقت اشاره نمی‌کنند و تنها می‌گویند که تحریم‌ها باعث عدم فروش مازوت در بازارهای بین‌المللی شده است.

اما ایران به عنوان دومین مالک میادین گازی و سومین مالک میادین نفتی چرا باید برای تامین انرژی مورد نیازش مازوت بسوزاند؟

مسئله اینجاست که صادرات سایر محصولات نفتی ایران، از جمله گاز در بازارهای جهانی نه تنها کاهش نداشته، بلکه به شکل چشم‌گیری نیز افزایش یافته است. تحریم‌های آمریکا تنها فروش نفت خام ایران را هدف قرار داده و مشمول محصولات نفتی نمی‌شود. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی مازوت را در داخل می‌سوزاند تا بتواند گاز را صادر کنند.

کرونا و مدیریت هیئتی

کرونا خیلی زودتر از برخی دیگر کشورها به ایران وارد شد اما مدیریت هیئتی- فقاهتی جمهوری اسلامی باعث شد که تا مدت‌ها بر روی آن سرپوش گذاشته شود تا انتخابات مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار شود٬ پس از آن تایید کنند که این ویروس به ایران رسیده است. با این حال جمهوری اسلامی تن به قرنطینه کردن شهر قم٬ اولین میزبان ویروس کرونا در ایران نداد٬ چرا که تایید شیوع این بیماری در قم در تضاد با «تقدس» و روایات رایج درباره این شهر بود.

پس از آن نیز تمامی بلندگوهای حاکمیت از جمله صدا و سیما بر طبل کم خطر یا بی‌خطر بودن کرونا کوبیدند. با اینکه حکومت ایران به دلیل همزمانی پیک اول با تعطیلات دو هفته‌ای نوروزی از خوش شانس‌ترین سران کشورها در مواجهه ابتدایی با بیماری کرونا بود٬ نظام اما زیر بار تعطیل کردن کشور نرفت تا به گفته رییس جمهوری «دشمن شاد نشود.»

مدیران جمهوری اسلامی طی یک سال گذشته و در مقابله با کرونا بارها نشان دادند که در شرایط بحران «نمی‌توانند» کشور را مدیریت کنند. از یک سو قرنطینه را «قرون وسطایی» خواندند از سوی دیگر بر برگزاری مراسم ویژه یادبود سومین امام شیعیان تاکید کردند و باز هم گناه شیوع هرچه بیشتر کرونا را به گردن مردم انداختند. موج‌های دوم و سوم کرونا یکی از پس از دیگری مردم را کشت اما مسئولان حتی از ارائه آمار صحیح خودداری کردند تا جایی که معاون وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که باید آمارهای اعلام شده را تا پنج برابر بیشتر کرد تا به آمار حقیقی رسید.

اما چنانچه از شواهد پیداست شهروندان اگر از آلودگی هوا و کرونا نیز جان سالم به در بردند٬ راه‌های دیگری نیز برای «قتل» آنان  وجود دارد.

سایپا، پارازیت، انسولین

تولید خودروهای غیر استاندارد٬ پارازیت‌ها٬ کمبود داروهای مهم همچون انسولین و غیره نیز از  دلایل دیگری است که ایرانیان هر روز به واسطه آن می‌میرند.

از سال‌ها پیش فقدان ایمنی لازم و همچنین آلوده کردن هوا از جمله ایرادهای اصلی برخی از خودروهای ایرانی اعلام شده است؛ اما شرکت‌های خودروسازی به پشتوانه حمایت‌های آشکار و پنهان به تولید خودروهای غیر استاندارد ادامه می‌دهند.

برای مثال در حالی که دی ماه سال ۹۷ سازمان ملی استاندارد از توقف تولید ۲۵ خودروی «غیر استاندارد» خبر داده بود، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که تولید یکی از این خودروها تا دی ماه یک سال پس از آن ادامه پیدا می‌کند.

سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز و آریو ۱۵۰۰ سی سی، از جمله این خودروها بودند که محصول شرکت خودروسازی سایپا هستند.

اما این شرکت در واکنش به اطلاعیه سازمان ملی استاندارد خبر داد که تولید خودروی سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده است و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز تولید نمی‌شوند. سایپا در عین حال برخلاف اطلاعیه این سازمان اعلام کرد که مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ تا اسفند ۹۹ صادر شده است و تولید این خودرو ادامه دارد.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سال گذشته اعلام کرده بود که شرکت سایپا پر ایراد‌ترین سازنده خودرو در ایران است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سال گذشته اعلام کرده بود که شرکت سایپا پر ایراد‌ترین سازنده خودرو در ایران است.

پارازیت هم یکی دیگر از این ابزار مردم‌کُش است.

پارازیت به امواج الکترومغناطیسی گفته می‌شود که با هدف ایجاد اختلال در شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود.
این امواج معمولا امواج کوتاه برد هستند و با فرکانس‌های مشابه شبکه‌های هدف موجب اختلال و جایگزینی در امواج اصلی می‌شوند.

تاثیر این پارازیت‌ها بر زندگی روزمره شهروندان ایران غیر قابل انکار است. اما فراتر از آن داوود پرهیزگار، رییس سازمان هواشناسی٬بعد از کشته شدن کوهنوردان در اوایل دی ماه، حدود ۱۰ روز پیش، به ایسنا اعلام کرده بود که پارازیت‌ها میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران را به دلیل «نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منابع مختلف» محدود کرده است و گفت که این موضوع پیش از این هم در پیش‌بینی نشدن توفانی در خرداد ۱۳۹۳ که موجب کشته‌شدن ۵ نفر در تهران شده بود مؤثر بود.

در ادامه سلسله بی‌تدبیری ها و فسادها در اداره کشور مهرماه امسال، ایران با کمبود داروی انسولین که داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به دیابت است٬ مواجه شد.

در مواجه به اعتراضات فراگیر به کمبود انسولین در ایران مقام‌های مختلف وزارت بهداشت بارها مدعی شدند که مشکل دارو در ایران وجود ندارد و ایران به خودکفایی ۹۷ درصدی تولید دارو رسیده است.

اما همان زمان فرامرز اختراعی رییس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی تهران به روزنامه همشهری گفته بود در تولید داروی ایرانی مشکل جدی وجود ندارد. اما تایید کرده بود که «ایران در تامین مواد اولیه و ساخت ملزومات انسولین وابستگی دارد و در دو کارخانه تولید انسولین در داخل ایران هم فقط مونتاژ انجام می‌شود.»

جلیل میرمحمدی٬ عضو کمیسیون بهداشت مجلس٬ نیز اما آن زمان در گفت‌وگو با وب سایت خانه ملت مدعی شده بود که به دلیل قیمت پایین انسولین قلمی در ایران، این دارو که از داروهای وارداتی است از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

کمبود دارو در ایران محدود به انسولین نیست٬ هنوز بسیاری از شهروندان به واکسن آنفولانزا نیز دسترسی پیدا نکرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها داروهای بیماران خاص نیز به سختی و با قیمت‌های گزاف قابل خریداری است.

و همه این ها در حالی است که شهریورماه امسال خبر توقیف ۱۹ کامیون حاوی صدها هزار قلم دارو از مقصد ایران در عراق منتشر شد. رسانه‌های عراق به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور بار کشف شده را بزرگ‌ترین محموله قاچاق دارو از ایران به عراق توصیف کردند. اداره اطلاعات ارتش عراق نیز اعلام کرد که ارزش بار این کامیون صدها هزار دلار بوده است.

 قتل شهروندان  با شلیک موشک

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته ۱۷۶ انسان را با شلیک موشک‌ کشت.  ۳ روز دیگر، ۱۸ دی ماه، سالگرد اسقاط هواپیمای مسافربری اکراینی با شلیک موشک پدافند ضد هوایی سپاه پاسداران است. فاجعه‌ای که علیرغم انتشار فیلم‌های آن تا سه روز از سوی جمهوری اسلامی ایران انکار و پس از آن نیز «خطای انسانی» اعلام شد.

حال نزدیک به اولین سالگرد این فاجعه سعید اوحدی، رییس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که ۱۲۷ نفر از مسافران هواپیمای اکراینی «شهید» اعلام می‌شوند.

کشته شدن در ایران اگر مانند شلیک به هواپیمای اکراینی نیز عامل انسانی نداشته باشد٬ می‌تواند به دلیل بی‌برنامگی و تعجیل در کار شر رخ بدهد.

صبح روز گذشته خبر اعدام دو زندانی بلوچ منتشر شد. روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که حکم اعدام دو زندانی بلوچ که توسط نهادهای امنیتی و قضایی ایران به «اقدامات تروریستی» متهم شده بودند، بامداد روز یک‌شنبه، ۱۴ دی ماه اجرا شده است.

این در حالی است که حمیدرضا فقیهی، وکیل این دو متهم یک روز قبل از آن (شنبه) خبر از آن داده بود که درخواست اعاده دادرسی آنان ثبت شده است و روز یکشنبه٬ چند ساعت پس از اجرای حکم، شعبه رسیدگی به اعاده دادرسی نیز مشخص شده بود.

هرچه هست جمهوری اسلامی در فرایندهای منجر به قتل شهروندان ایران بسیار گشاده‌دستانه و بی محابا عمل می‌کند. حفظ جان ایرانیان که به نظر می‌رسد باید اولویت اول حاکمانش باشد به دلایل مختلف؛ از سو مدیریت، فساد و لاپوشانی آن گرفته تا دست‌اندازی «سیاست» در همه امور از قضاوت تا طبابت، متاعی ارزان در بازار جمهوری اسلامی شده است.
زیتون- سولماز ایکدر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *