وزیر بهداشت: ‌خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است / مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم / سلامت مردم را ‌اولویت می‌دانیم

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۳

وزیر بهداشت با بیان اینکه با بیان اینکه این خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است، ادامه داد: می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید.

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بم، سعید نمکی ظهر امروز در جلسه ستاد منطقه‌ای کرونا با بیان اینکه خوشحالم که در یک ماه گذشته دو بار به استان کرمان سفر کردم اظهار داشت: یک بار در مراسم سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و یکبار در سالروز ورود تاریخی امام به کشور به این استان آمدم.

وی با بیان اینکه کم شدن امار کرونا در کشور برگ زرین دیگری برای نظام جمهوری اسلامی بود که می‌توان با وفاق و همدلی و روحیه جهادی و تجربه دوران دفاع مقدس حماسه‌ای را خلق کنیم که در تاریخ اپیدمی‌های جهان ماندگار شود گفت: از همه کسانی که در این مسیر تلاش و کمک کردند قدردانی می‌کنم.

ما و همکارانمان همواره نگران بازگشت موج جدید بیماری هستیم افزود: این ویروس پیچیده هر روز از خودش چهره‌های بسیار متفاوت و موزیانه‌ای را نشان می‌دهد و با جهش‌هایی که در اقصی نقاط جهان از خودش نشان داده همه را نگران کرده است و همه گران هستند که با یک خیز جدید بیماری مواجه شوند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با قدردانی از مردم و کسبه‌ای که روزهای سخت کرونا محدودیت‌ها را تحمل کردند گفت: حتی یک مرگ هم برای ما غم‌انگیز است، اما دستاوردهای امروز را باید به این مردم تبریک گفت.

وی با بیان اینکه ما برای مرگ هیچ شهروندی در هیچ جای دنیا احساس شادمانی نمی‌کنیم، ادامه داد: دو رقمی شدن مرگ‌ها دستاوردی است که در سالروز ورود امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی باید آن را به این مردم تبریک گفت.

نمکی با اشاره به اینکه این دستاورد بزرگی بود ادامه داد: اما ما و همکارانمان همواره نگران بازگشت موج جدید بیماری هستیم افزود: این ویروس پیچیده هر روز از خودش چهره‌های بسیار متفاوت و موزیانه‌ای را نشان می‌دهد و با جهش‌هایی که در اقصی نقاط جهان از خودش نشان داده همه را نگران کرده است و همه گران هستند که با یک خیز جدید بیماری مواجه شوند.

وی با تاکید بر اینکه این ویروس به جوان و پیر رحم نمی‌کند، گفت: دیدیم قهرمان فوتبال ما در سن 45 سالگی به دلیل کرونا از دنیا رفت. اگر لحظه‌ای غفلت کنیم ویروس از کوچک ترین روزنه ما را هدف قرار می‌دهد، من در پیک‌های قبلی هم گفتم که ممکن است در دقایق آخر از این زمین گل‌های وحشتناک بخوریم الان هم هشدار می‌دهم.

وی با بیان اینکه ما تمام حواسمان را جمع کردیم که به دام یک تله هولناک جدید نیفتیم گفت: این نگرانی وجود دارد که ساده انگاری، عادی انگاری و بی‌توجهی به خطر بیماری ما را دچار خیز چهارم بیماری در کشور کند.

همان طور که حاج قاسم خانه به خانه به دنبال داعش رفت ما هم باید خانه به خانه به دنبال ویروس کرونا برویم و تست بگیریم امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه اگر دچار خیز چهارم بیماری شویم ارتفاعی به مراتب بیشتر و سرعت انتشار آن به مراتب بیشتر خواهد بود ادامه داد: این همدلی و وفاق و سرمایه ملی را به عنوان یک دستاورد بزرگ را که با کمک همه از جمله بسیج وسازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌ها محقق شده است را باید حفظ کنیم و این طرح محله ور استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعد نشستی که در محضر رهبر معظم انقلاب داشتیم سرفصل جدیدی در  مبارزه با ویروس کرونا آغاز شد گفت: باید وضعیت موجود را حفظ کنیم و این همدلی و وفاق را نشکنیم.

نمکی با اشاره به اینکه این سرمایه بزرگ ملی می‌تواند در همه بحران‌ها به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد به کار آید افزود: همدلی و وفاق ایجا شده را نباید سست کنیم و آن را برای روزهای سخت و پربحران این مملکت به عنوان یک زیرساخت نگه داریم.

وی با بیان اینکه توصیه من این است که شعله‌های کوچک بیماری در اقصی نقاط کشور را خاموش کرده و امروز که آمار ما کاهش یافته است از این فرصت طلایی استفاده کنیم گفت: باید مراقب بود تا این شعله‌های کوچک آتش به دامن سلامتی ما نیندازد.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همان طور که حاج قاسم خانه به خانه به دنبال داعش رفت ما هم باید خانه به خانه به دنبال ویروس کرونا برویم و تست بگیریم اظهار داشت: امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم.

وی با بیان اینکه تقاضا دارم امروز با ورود بخش خصوصی تست‌های سریع را افزایش داده و کانون‌های کرونا را شناسایی کنیم گفت: کارهای زیادی انجام شده هر چند هنوز هم امکانات ما در حد مطلوب نیست.

من روزی که سرپرست شدم دکان برخی را در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی تعطیل کردم. خیلی‌ها گفتتد مگر تو رای نمی‌خواهی؟ گفتم من آبروی خودم را نزد خدا می‌خواهم، روز قیامت خداوند نمی‌گوید تو که اشراف داشتی بر این فساد پس چرا معامله کردی

وزیر بهداشت با بیان اینکه پیامی دارم به بازرگان فعال این عرصه که در شرایط کرونایی فکر می‌کنند می‌توانند در این آشفته بازار سوار موج اقتصادی شوند گفت: این افراد بدانند که وزیر بهداشت این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

وی ادامه داد: من روزی که سرپرست شدم دکان برخی را در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی تعطیل کردم. خیلی‌ها گفتتد مگر تو رای نمی‌خواهی؟ گفتم من آبروی خودم را نزد خدا می‌خواهم، روز قیامت خداوند نمی‌گوید تو که اشراف داشتی بر این فساد پس چرا معامله کردی؟ آقایانی هم که برخی بلواها را راه می‌اندازند به امید جا به جا کردن برخی منابع، این خواب را پریشان ببینند، اجازه نخواهیم داد که در این ایام پر بلا عده‌ای بازار تازه راه بیندازند. مردم بدانند من روز اول با آنها بیعت کردم که آنچه میان من، خداوند و قلبم می‌گذرد را بیان کنم و مصلحت اندیشی مانع نشود برخی حرف‌ها را به مردم نگویم.

وی با بیان اینکه من همان کسی هستم که در زمان سرپرستی دکان بعضی‌ها را در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی بستم ادامه داد: در آن زمان به من گفتند “مگر رای نمی‌خواهی” و من گفتم” من آبرو می‌خواهم.”

نمکی با بیان اینکه روز قیامت خداوند از من می‌پرسد تو که به این فساد اشراف داشتی رضایت من را با چه کسی و چه چیزی معامله کردی؟ گفت: اجازه نمی‌دهیم در این ایام پر بلا عده‌ای دکان تازه برای خود باز کنند.

وی با اشاره به اینکه روز اول با خدا ببعت کردم به مصلحت‌اندیشی مانع نشود تا چیزی را به مردم نگویم ادامه داد: الان هم می‌گویم هم واکسن داخلی را دنبال می‌کنیم هم واکسن خارجی را و از مطمئن‌ترین منابع واکسن را تامین کرده و آن را وارد می‌کنیم.

می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید. این چه خباثتی است.‌ مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به‌خدا این حرف‌ها خیانت ملی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این خباثت‌ها درباره واکسن روسی خیانت ملی است، ادامه داد: می‌گویند قرار است «واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم». این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید. این چه خباثتی است.‌ مگر بی‌غیرت شده‌ایم که برویم واکسن نامرغوب وارد کنیم. به‌خدا این حرف‌ها خیانت ملی است.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب دوران سلامت و درمان در حال پیشرفت بوده است‌، تصریح کرد: در دوره کرونا 300 اکسیژن ساز به بیمارستان‌ها اضافه کردیم و توانستیم در کمتر از 2 ماه 5 هزار کپسول آماده کنیم و 2 هزار و 500 تخت‌ آی سی یو در کشور راه‌اندازی کنیم‌ و دشمنان هیچ موج امنیتی در کشور نتوانستند ایجاد کنند و این از برکت امام زمان است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه یابد  تا شاهد جهش دوباره ویروس کرونا نباشیم، تصریح کرد: این ویروس به جوان و پیرمرد ورزشکار رحم نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ویروس کرونا درمان و زمان مشخص ندارد اما واکسن یکی از راه های مدیریت این ویروس است ما از روز نخست با تقویت متخصصان داخلی کشور ساخت واکسن را رقم زدیم و بهار آینده ایران یکی از قطب‌های ساخت و تولید این واکسن در منطقه خواهد شد و در بهار این واکسن را رونمایی خواهیم کرد و اجازه ندادیم تست واکسن هیچ کشوری بر روی مردم ایران انجام شود.

واکسن یکی از افق‌های امیدوارکننده کشورهای جهان است که زنجیره بیماری را برای مدتی حتی کوتاه قطع کند و دست اندرکاران نظام سلامت دنیا نفس‌کش داشته باشند که بیماری را کنترل کنند.

وی افزود: امروز هرچقدر تست نیاز داشته باشید، ما در اختیار می‌گذاریم. ما با تکیه بر دانش داخلی امروز ابزار گسترده‌ای برای مبارزه با بیماری داریم. بنابراین تقاضا دارم که عزیزان با افزایش تست‌ها و با ورود بخش خصوصی که دستورالعمل آن را ابلاغ می‌کنیم، تست‌های رپید سریع را افزایش دهند و کانون‌ها و خوشه‌های آلوده را هر چه زودتر کشف کنیم.

وزیر بهداشت درباره واکسن کووید نیز گفت: این روزها صحبت‌های زیادی برای افکار عمومی می‌شود که برخی با ما زاویه دارند که به قول نظامی « اگر با دیگرانش بود میلی، چرا ظرف مرا بشکست لیلی»، چه دلیلی دارد افکارعمومی را پریشان کنیم از چیری که شاید اصلا واقعیت نداشته باشد؟ برخی از دلسوزی صحبت می‌کنند و برخی بیانات عالمانه‌ای که شاید مبنای علمی نداشته باشد می‌کنند. من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی می‌گویم که با سیستم ایمنی آشنا هستم. خود واکسن کرونا از دیرباز مورد سوال بود که چقدر می‌تواند موثر باشد ولی در مورد ویروسی که دارو و درمان مشخصی ندارد، واکسن یکی از افق‌های امیدوارکننده کشورهای جهان است که زنجیره بیماری را برای مدتی حتی کوتاه قطع کند و  دست اندرکاران نظام سلامت دنیا نفس‌کش داشته باشند که بیماری را کنترل کنند.

وی ادامه داد: ما از روز نخست با تقویت بنیه علمی داخلی سعی کردیم  مثل خیلی کارهای دیگر ساخت واکسن را رقم بزنیم و اتفاق بزرگی افتاد و در بهار آینده ما یکی از قطب‌های بزرگ ساخت واکسن منطقه خواهیم شد و به لطف پروردگار چه من زنده باشم و چه نباشم خواهید دید کسی نمی‌تواند جلوی این گام پیش رونده را بگیرد. این اولین گام خودکفایی بود کما اینکه داروهایی که در هر جای دنیا اندکی تاثیرگذار بود برای مردم ساختیم.

البته تا زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود. خیلی از کشورهای منطقه که می‌گویند تزریق واکسن را از مدت‌ها قبل آغاز کردند دارند کلینیکال ترایال یا آزمایش بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر را انجام می‌دهند.

وی افزود: بر واکسنی به عنوان انتقال دانش فنی از کشور کوبا به عنوان کشور صاحب فن واکسن سازی کار می‌کنیم. واکسن پنوموکوک هم با همکاری این کشور در انستیتو پاستور ساخته می‌شود و واکسن کرونا هم در انستیتو پاستور در آینده نزدیک ساخته و تولید خواهد شد و به همه دنیا هم صادر خواهد شد.

نمکی ادامه داد: آنچه در مجموعه برکت می‌بینم اتفاق بزرگی است که رقم می‌خورد. چند روز قبل گفتم این ویروس جهش یافته انگلیسی را با واکسن مقابل هم قرار دهید و نتایج آن حیرت انگیز بود، این هم دستاوردی است که در اواسط بهار خواهیم داشت. علاوه بر آن در واکسن سازی رازی و یک یا دو موسسه دیگر هم داریم بر واکسن کرونا کار می‌کنیم.

وی افزود: البته تا زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود. خیلی از کشورهای منطقه که می‌گویند تزریق واکسن را از مدت‌ها قبل آغاز کردند دارند کلینیکال ترایال یا آزمایش بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر را انجام می‌دهند. در حالی که ما اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم ما آزمایش بالینی شود. ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن در قالب سبد کووکس پیش خرید کردیم که قول دادند در روزهای آینده اولین مقادیر آن برسد. در آن سبد به جز آمریکایی‌ها بقیه واکسن سازها هستند. این 16 میلیون و 800 هزار دوز برای 8 میلیون و 400 هزار نفر است که  برای همه کافی نیست.

الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا 5 سال طول می‌کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا این فاز 4 طی نشده است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ کدام از این واکسن‌ها قبل از طی کردن فاز سوم انسانی نباید به کشور بیاید. الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا 5 سال طول می‌کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا این فاز 4 طی نشده است. یکی از واکسن‌سازهایی که گواهی موقت از سازمان بهداست جهانی گرفته است، از FDA آمریکا یک گواهی گرفته که تا 5 سال آینده هیچ حق اعتراض و شکایتی علیه این واکسن‌ساز قابل قبول نیست زیرا فاز 4 طی نشده است.

وی افزود: برای همین گفتیم ما واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز 3 مطالعات بالینی اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری داشته باشد. همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در 5 یا 6 کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. ما 5 منبع شناسایی و ثبت کردیم. تاکنون از برندی اسم نبرده بودم اما امروز می‌گویم تا مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه در حال ثبت هستند.

ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

وی افزود: یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند این مجموعه روسی است، این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان بلاروس، بولیوی، الجزایر و… است. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ای است؟ روزی که مرگ و میر ما به حدود 500 نفر می‌رسید بلوا می‌کردند برایمان در شبکه‌های خارجی اما روزی که متاسفانه مرگ و میر خودشان به 1860 مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند. مگر نمی‌شود این سوالات را در کشور از خود وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ مگر این تیم در اوج گرفتاری اقتصادی این افتخار را ثبت نکرد؟ مگر این تیم با دست بسته در اقیانوس بلا شنا نکرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران از بیرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون کشور و جبهه خنجر بزنیم؟ می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست. و برخی حرفا که دل مردم را خالی می‌کند. این مردم گناه دارند، خسته و آشفته هستند، نگذاریم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم این دفاع خدشه‌دار شود. نگذاریم گسست میان اندیشه اعتماد آمیز مردم و خدمت‌گذاران صدیق ایجاد شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

نمکی در رابطه با تخت‌های بیمارستانی نیز اظهار کرد: ما زیرساخت تختمان در حد مطلوب نیست ولی در دولت دکتر روحانی اگر انصاف را رعایت کنیم و در شیپور بی‌انصافی ندمیم اتفاقات خوبی رخ داده است. برخی عزیزان از برخی تریبون‌ها و هرجا توانستند بر هر دستاوردی تازیدند. من آدم سیاسی نیستم و همیشه می‌گویم « در پس پرده گفت‌وگوی منو توست، چون پرده برافتد نه تو مانی و نه من»؛ دستاوردهای جمهوری اسلامی را زیر سوال نبرید که همه با هم انجام دادیم. مگر میشود نماینده ارجمندی با گرایش سیاسی دیگری  همراه نباشد و کاری از پیش برود؟ آنچه در جمهوری اسلامی رخ داد و دشمن را غافلگیر کرد این بود که خواب می‌دیدند ما در تله کرونا مدفون شویم، « مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما، غافل از آن که خدا هست در اندیشه ما». آنچه ما را در مدیریت بیماری موفق کرد همین وفاق و همدلی بود، ما یک خیمه بیشتر نشناختیم و آن هم خیمه رهبری بود. اگر این وفاق را بخواهیم حفظ کنیم یکی از ویژگی‌های استمرار این راه انصاف است. در توسعه زیرساخت نظام سلامت و سهمی که از درآمد ناخالص ملی بر بخش سلامت در هیچ کدام از ادوار قبلی نرفته بود، بعد از انقلاب سر جمع حرکت در نظام سلامت رو به پیشرفت بود و در این دوره تسریع شد.

ما درصددیم بتوانیم برای نقاط محروم کشور کار کنیم. من برای همین آمدم تا این باقی مانده عمرم را برای خدمت به مردم صرف کنم چون غیر از این نشستن بر این صندلی‌ها جز جفا بر جسم و روح هیچ چیز ندارد.

وی افزود: ما در دوره کرونا در کمتراز دو ماه  بیش از 300 اکسیژن ساز به مجموعه بیمارستان‌ها اضافه کردیم زیرا یک بیمار کرونایی در بخش عادی 12 تا 15 لیتر در دقیقه و در آی سی یو 24 تا 35 لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد. ما ناگهان با هجمه‌ای از کمبود اکسیژن در کشور روبرو شدیم ولی در کمتر از 2 ماه 300 دستگاه اکسیژن ساز و 5000 کپسول اکسیژن به کشور اضافه شد و  نگذاشتیم با 2500 تخت جدید icu حتی یک بیمار هم پشت درب بیمارستان بماند و مشکلات کشورهای اروپایی در ایران رخ نداد. حتی یک بیمار غیر کرونایی پشت درب بیمارستان نماند و آبرو برای جمهوری اسلامی ایران خریداری شد و این عنایت امام زمان است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما درصددیم بتوانیم برای نقاط محروم کشور کار کنیم. من برای همین آمدم تا این باقی مانده عمرم را برای خدمت به مردم صرف کنم چون غیر از این نشستن بر این صندلی‌ها جز جفا بر جسم و روح هیچ چیز ندارد. من توفیق الهی رو نصیب خودم میبینم که این راه پر هراس را در خدمت مردم باشیم. تقاضای این برادر کوچک از مردم و مسئولین در رعایت و نظارت بیشتر بر پروتکل‌ها است. فاصله گرفتن از رعایت پروتکل‌ها سبب می‌شود انتظار خیزش بیماری را داشته باشیم. گرچه گاهی از برخی پروتکل شکنی‌ها شکایت کنیم اما هیچ کدام نافی همکاری مردم و جامعه روحانیت با ما نیست. ما بیشترین همکاری را در خیلی از امور از این عزیزان داشتیم و سرلوحه هدایت نیز مقام معظم رهبری بودند و باید بگوییم ایشان در روزهای سخت چگونه کنار ما بودند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: به کوری چشم بعضی‌ها واکسن را اول به خانواده خودمان می‌زنیم تا مردم بدانند سلامت آنها از هرچیزی برای ما مهم‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *