حداقل دستمزد ۱۴۰۰ باعث فقیرتر شدن کارگران شده است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۶

محاسبه حداقل حقوق دریافتی کارگران در ایران بر مبنای دلار، ایران را در رده کشور جنگ‌زده و فقیری مانند یمن قرار می‌دهد

دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای کشور و حاضران در جلسه تعیین دستمزد در حالی بر روی نتیجه جلسه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ مانور تبلیغاتی می‌دهند که در عمل، عدد تعیین شده باعث فقیرتر شدن کارگران و مستمری‌بگیران شده است.

بر اساس اعلامیه وزارت کار، حداقل دستمزد در سال  ۱۴۰۰ افزایش یافت: ۳۹ درصد افزایش حداقل مزد و مزایای مزدی و برای سایر سطوح، ۲۶ درصد به اضافه یک عدد ثابت.

این میزان حتی با عددی که خود وزیر کار اعلام کرده هم متناسب نیست. وزیر کار پیش‌تر گفته بود که در تهران با کمتر از ۶ میلیون تومان اصلا نمی‌توان زندگی کرد. اگرچه حتی این رقم هم زیر سؤال است.

به عبارت دیگر، شورای متشکل از نماینده دولت، کارفرما و کارگران، سبد معیشت برای سال ۱۴۰۰ را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان و حداقل حقوق در حدود ۳۹ درصد این رقم، یعنی ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان اعلام کرده بود.

ایلنا به نقل از کاظم فرج‌اللهی، فعال کارگری، گزارش داد: «در نشست نهایی شورا برای تعیین مزد ۱۴۰۰ نه داده‌های مرکز آمار در مورد میانگین هزینه خانوار (در سال ۱۳۹۹) مورد توجه قرار گرفت و نه به سبد معیشتی که در نشست‌های پیشین همین شورا مورد توافق قرار گرفته بود اهمیت داده شد و نه به میزان عقب‌ماندگی مزد از هزینه حداقلی خانوار (سبد معیشت یا خط فقر) توجه شد.»

کاظم فرج‌اللهی گفت: خروجی این نشست در واقع مهر تأییدی بود بر روند فقیر نگاه‌داشتن تمامی کارگران، تعیین مجدد میزان فقر عمومی کارگران و مزدبگیران و تأیید دوباره فرمولی برای فقیرتر کردن کارگران سطوح میانی که شامل متخصصین و باتجربه‌ها می‌شود، نسبت به سال‌های گذشته و البته به‌تبع آن جلوگیری از افزایش واقعی مستمری بازنشستگان است.

او افزود: کارگران ایران سال ۱۳۹۸ را در شرایطی گذراندند که مزد آنان نسبت به سال قبل بیشینه۳۶.۴ درصد اضافه شده بود، اما بر اساس اعلام بانک مرکزی در این سال، تورم ۴۱.۲ درصدی را تحمل کردند؛ همین مرکز در اردیبهشت ۱۳۹۹ تورم تعلق‌گرفته در سال ۹۸ به گروه خوراکی‌ها را ۴۳ درصد و لوازم‌خانگی را ۵۰ درصد اعلام کرده است.

بر اساس محاسبات کارشناسان مستقل حوزه تولید، تنها ۱۰ درصد هزینه تولید به‌عنوان دستمزد پرداخت می‌شود. شاید به نظر برسد که این موضوع بیشتر به نفع کارفرماست، اما با توجه به اینکه بزرگ‌ترین کارفرمای کشور خود دولت است، در واقع پایین نگه‌داشتن حداقل دستمزد به سود حکومت تمام می‌شود.

محاسبه حداقل حقوق دریافتی کارگران در ایران اگر بر مبنای دلار انجام شود، ایران را در رده کشور جنگ‌زده و فقیری مانند یمن قرار می‌دهد. با احتساب دلار ۲۷ هزار تومانی، حداقل حقوق کارگران ایرانی به طور ماهانه چیزی در حدود ۹۸ دلار است. این در حالی است که حداقل دستمزد در عراق ۴۳۵ دلار، در بحرین ۹۸۲ دلار، در جمهوری آذربایجان ۴۲۲ دلار، در افغانستان ۲۵۶ دلار، در کویت ۱۰۴۸ دلار، در اردن ۷۴۹ دلار، در ترکیه ۴۲۳ دلار، در لبنان ۳۸۱ دلار، در قطر ۱۰۹۰ دلار، در ترکمنستان ۵۲۶ دلار، در پاکستان ۲۷۱ دلار، در بنگلادش ۲۸۰ دلار، در سریلانکا ۲۵۲ دلار، در تانزانیا ۲۳۶ دلار، در ترینیداد و توباگو ۸۴۶ دلار، در بوتان ۳۲۶ دلار، در نپال ۲۱۷ دلار و در آمریکا ۱۰۹۰ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *