گزارش‌گران بدون مرز: از خواست جاوید رحمان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای تحقیق جهانی درباره ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۱

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از خواست جاوید رحمان و تشکیل کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده است، به میزان کافی سند برای تحقیقی جهانی درباره‌ی نقش ابراهیم رئیسی در کشتار هزاران زندانیان سیاسی از آن میان صدها روزنامه نگار در سال ۱۳۶۷ وجود دارد.

جاوید رحمان در گفتگویی با خبرگزاری رویترز به تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱، درخواست کرده است که درباره نقش‌آفرینی  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تازه انتخاب شده جمهوری اسلامی ایران در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ از آن میان صدها روزنامه‌نگار تحقیق و بررسی جهانی انجام شود. این درخواست برای روشنی افکندن بریکی از تیره‌ترین برگ‌های تاریخ ایران پیشرفت خوبی است.

ابراهیم رئیسی، یکی از روحانیان نزدیک به علی خامنه‌ای  است که در ماه آینده رسما به عنوان هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شود. این روحانی در سی و هشت سال گذشته مسوولیت‌های مهمی در دستگاه قضایی ایران داشته است، از آن میان دادستان در برخی شهرهای کشور، معاونت  و یا دادستان دادگاه ویژه روحانیت. ابراهیم رئیسی همچنین عضو از هیئت مرگ بود که از سوی آیت‌الله روح‌الله خمینی برگزیده شده بودند.

 این هیئت مرگ درماه‌های مرداد و شهریور تابستان ١٣۶٧، هزاران زندانیان سیاسی از این میان شماری از روزنامه‌نگاران را در جلسه‌هایی که در اغلب موارد تنها چند دقیقه‌ طول کشید، دوباره بازجویی کردند. نزدیک به ۴۰۰۰ تن از این زندانیان به مرگ محکوم و اعدام شدند. به گفته اعضای این هیئت، حکم اعدام برای زندانیانی صادر شد که از عقاید خود ابراز پیشیمانی نکردند.

 در اسفند ماه ۱۳۹۸ زمانی که  علی خامنه‌ای رهبر جمهور اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی را در راس دستگاه قضایی منصوب کرد. RSF   با انتشار اطلاعیه وی را برای دست داشتن در بازداشت، زندانی کردن، شکنجه و اعدام روزنامه‌نگاران به « جنایت علیه بشریت » متهم و این انتصاب را محکوم کرد.

پیشتر در کنفرانس مطبوعاتی که گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ در پاریس برگزار کرد، دروغ حکومتی و پنهان‌کاری  بزرگی را  که به مدت ۴۰ سال در باره سرکوب قضایی در ایران گفته شده بود، بر ملا کرد و نشان داد که دستگاه قضایی تلاش کرده است که حقیقت را درباره‌ی وضعیت و اتهام‌های روزنامه‌نگاران و زندانیان سیاسی دستکاری و یا بزک کند. در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ دست کم ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار  تحت پیگرد کیفری،  بازداشت و زندانی و یا اعدام شده‌اند.

آنتوان برنارد مدیر بخش جلب حمایت جهانی و راهبرد حقوقی RSF در این باره می‌گوید « گزارش‌گر ویژه سازمان ملل تایید کرده است سند‌هایی مبنی بر نقش‌آفرینی آشکار ابراهیم رئیسی در این « جنایات علیه بشریت» برای بازگشایی پرونده وجود دارد. در این باره در دستور روز قرار دادن تشکیل کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر سازمان ملل نخستین گام و اهمیتی ضروری دارد. این کمیسیون باید از حمایت همه جانبه‌ای اعضای ملل متحد بهرمند شود.»

گزارش و سندهای تکان دهنده

با آنکه مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران به شکل رسمی هیچ‌گاه انجام جنایت در سال ۱۳۶۷ را نپذیرفته‌اند. در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۰ هفت کارشناس گروه کاری و و گزارش‌گران حقوق بشر ملل متحد سازمان ملل گزارشی تکان دهنده درباره‌ی کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ و با پرسش هایی از مقامات حکومت ایران منتشر کردند.

 حمید نوری که در زمان ارتکاب این جنایات  دادیار زندان گوهردشت بود نقش‌افرینی فعالی در این اعدام‌ها داشته است، به تاریخ ۱۸ ابان ۱۳۹۸، با پیاده شدن از هواپیما در استکهلم بازداشت و روانه زندان شد. محاکمه وی به تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰،  در استکهلم آغاز خواهد شد. روشنگری های بیشتری در باره هیئت مرگ و دست داشتن ابراهیم رئیسی در آن کشتار در این دادگاه شنیده خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی در باره نقش وی در این جنایات گفته است : «اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدها حفظ کرده است (…) تمام اقداماتی که من در مدت مسئولیتم انجام دادم همواره در جهت دفاع از حقوق بشر بوده است.»

رکورداری هولناک

جمهوری اسلامی در ۵۰ سال گذشته رکوردار  بیشترین شمار صدور و اجرای احکام اعدام علیه روزنامه‌نگاران در جهان است. روح الله زم مدیر سایت خبری و کانال تلگرام آمدنیوز بعد از آن که در یک محاکمه غیرعادلانه محکوم شد، به تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در زمانی که ابراهیم رئیسی  مسئولیت هدایت دستگاه قضایی را بر عهده داشت به دار آویخته شد.

ابراهیم رئیس‌السادات (رئیسی) به تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در رای‌گیری پر تخلف و ناروشنی و با شرکت کمتر از ۴۹٪ رای دهندگان بنابر آمار رسمی انتخاب شد. این انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی ایران با کمترین شمار شرکت کنندگان برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۴ قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *