احمدی‌نژاد و مزاحمت برای نظام؛ «باند فاسد امنیتی» چه می‌کند؟

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۵

«محمود احمدی‌نژاد» مدتی پس از مطرح کردن موضوع ترور خود، از تهدید شدن توسط یک مقام امنیتی خبر داده است. رییس جمهور سابق ایران از این مقام امنیتی نام نبرده اما بر اساس روایت نزدیکان احمدی‌نژاد این فرد «حسین نجات»، جانشین فرمانده کل سپاه در قرارگاه ثارالله تهران است که خبر رد صلاحیت احمدی‌نژاد را نیز پیش از اعلام رسمی به اوداده بود

احمدی نژاد گفته که یک مقام امنیتی تهدید کرده است، اگر به فعالیت‌های خود ادامه دهد، با «حمید بقایی»، «اسفندیار رحیم مشایی»، «علی‌اکبر جوانفکر» و دیگر همراهان و دوستان او برخورد خواهد شد.

احمدی نژاد در اسفند ۱۳۹۹ گفته بود که آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی و تیراندازی در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ کار باندهای امنیتی بود.

احمدی نژاد گفته که یک مقام امنیتی تهدید کرده است، اگر به فعالیت‌های خود ادامه دهد، با «حمید بقایی»، «اسفندیار رحیم مشایی»، «علی‌اکبر جوانفکر» و دیگر همراهان و دوستان او برخورد خواهد شد.
«احمد زیدآبادی» روزنامه نگار و فعال سیاسی: «اصول‌گرایان فردی را که تا این اندازه برای او هزینه کرده‌اند، به راحتی نمی‌توانند به اتهام انحراف و وابستگی

 در هفته‌های گذشته نیز در محافل نزدیکان احمدی‌نژاد موضوع ترور احتمالی اسفندیار رحیم مشایی مطرح شده بود. احمدی‌نژاد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز موضوع ترور خود را مطرح کرده بود.

 رییس جمهور سابق ایران در سخنان خود تاکید کرد که «این باند امنیتی» در اعتراضات مردمی «درگیری، تیراندازی و حتی کشتار درست می‌کنند و مسیر را منحرف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، حرف حق مردم به کرسی بنشیند. حتی با جریانات خارج از کشور مرتبط هستند و تغذیه می‌شوند

 حملات احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر بیشتر به سمت نهادهای امنیتی نشانه رفته و در مقابل، تهدید به برخورد با اطرافیان نیز روش همیشگی خامنه‌ای و نزدیکانش برای مقابله با او بوده است. گویا آنان فشار به اطرافیان به جای بازداشت یا حصر خود احمدی‌نژاد را روشی کم‌هزینه‌تر می‌دانند.

 «محمدرضا باهنر»، نایب رییس مجلس سوم خرداد گفته بود: «احمدی‌نژاد به موقعیتی رسیده است که دارد فریاد می‌زند بیایید من را بگیرید؛ دستگیری آقای احمدی‌نژاد بهترین اتفاق برای وی است. نظام بزرگوارتر و زیرک‌تر از آن است که به احمدی‌نژاد این فرصت را بدهد

 «غلامحسین محسنی اژه‌ای» نیز در مقام سخنگوی قوه قضاییه، بارها گفته بود که نباید به احمدی‌نژاد توجه کرد و باید از کنار او رد شد.

 یکی از دلایل برخورد نکردن مستقیم با احمدی‌نژاد نیز سابقه سخنان خامنه‌ای درباره او است و برخورد با شخص خود او عملا «تف سربالا» است.

 «احمد زیدآبادی» نیز نوشته بود: «اصول‌گرایان فردی را که تا این اندازه برای او هزینه کرده‌اند، به راحتی نمی‌توانند به اتهام انحراف و وابستگی به حلقه‌ای مشکوک، بیگانه با خود معرفی کنند و یا پیشینه حمایت قاطع و بی‌چون و چرای خود را از او از یادها حذف کنند

 علی مطهری اما سال ۱۳۹۶ گفته بود: «رهبری از قدیم یک علاقه خاصی به آقای احمدی‌نژاد داشتند و ظاهرا همچنان این علاقه باقی مانده است. محبت و علاقه را کاری نمی‌توان کرد و یک امر درونی است

 هنوز هم دیدگاه‌های احمدی‌نژاد در برخی از حوزه‌ها مانند برنامه اتمی و حمایت از متحدان جمهوری اسلامی در ونزوئلا و آفریقا شبیه دیدگاه‌های خامنه‌ای است.

 تفاوت دیگر محمود احمدی‌نژاد با «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» موضوع دعوت به خیابان است. احمدی‌نژاد اما هیچ‌گاه هواداران خود را به اعتراض خیابانی دعوت نکرده و سخنان او در حد تهدید باقی مانده استموضوعی که «عباس سلیمی نمین»، از چهره‌های اصول‌گرا نیز پیش از این مطرح کرده و گفته بود: «آقای موسوی دعوت به طغیان می‌کند. مردم را به خیابان می‌آورد. این فرق می‌کند

 نزدیکان خامنه‌ای برای احمدی‌نژاد پایگاه سیاسی اختصاصی قائل نیستند و معتقدند که پایگاه او همان پایگاه اصول‌گرایان بوده است. در این میان حتی حامیان احمدی‌نژاد در میان وزرا و استان‌داران دولتش نیز از انگشتان دست کمتر است؛ در حالی که تعداد زیادی از مدیران «خاتمی» به او وفادار هستند. احمدی‌نژاد همچنین پایگاه جدی در میان برخی گروه‌های موثر از جمله مراجع تقلید و حوزه علمیه قم ندارد.

 در افواه عمومی نیز ترس از افشاگری و اطلاعات ویژه دلیل برخورد نکردن با احمدی‌نژاد دانسته می‌شود؛ اما برخی از چهره‌های سیاسی این تحلیل را رد کرده و از جمله «غلامحسین کرباسچی» گفته بود: «این که گفته می‌شود احمدی‌نژاد اطلاعات ویژه‌ای دارد، من معتقدم نظام ما از این مراحل عبور کرده است. دیگر چه فراتر از قتل‌های زنجیره‌ای و سایر مسائل چه داریم؟ نظام از آن‌ها عبور کرده است

 هر چند احمدی‌نژاد تلاش می‌کند خود را به عنوان یکی از نمایندگان تهی‌دستان معرفی کند؛ اما از نظر اصول‌گرایان او توان سازمان‌دهی هیچ بخشی از این گروه را ندارد و از این جهت نیز خطری محسوب نمی‌شود.

 همه این موضوعات باعث شده که نهادهای امنیتی احمدی‌نژاد را یک مزاحم بدانند؛ اما به سمت برخورد با خود او پیش نروند.

مواجهه مستقیم با خامنه‌ای پس از انتخابات

 احمدی‌نژاد در سالیان اخیر با وجود حمله به نزدیکان و نهادهای زیرنظر خامنه‌ای کمتر معترض خود او می‌شد. او پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اما به سخنان خود خامنه‌ای نیز کنایه‌ای نیش‌دار زد.

 این نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری پس از انتخابات گفت: «آدم تاسف می‌خورد، اول به حال کشور و بعد به حال خودش، به حال آن فردی که می‌گوید این انتخابات یک پیروزی عظیم بود. دلیل او چیست؟ می‌گوید دشمنان بسیج شده بودند که انتخابات روی ۳۰ درصد بیاید، ما آن را روی ۴۰ درصد و خرده‌ای بردیم، پس پیروزیمدو روز پیش از این سخنان خامنه‌ای گفته بود که دشمن تلاش کرده مشارکت « حدود ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد باشد» اما مردم «مشت محکمی» به سینه آن تحریم‌کنندگان و مخالفان و معارضان انتخابات زدند.

 احمدی‌نژاد همچنین پس از رد صلاحیت خود بارها بر تحریم انتخابات تاکید کرد و در این میان «حسن خجسته باقرزاده»، برادر همسر خامنه‌ای، احمدی‌نژاد را به دلیل تحریم انتخابات «حرامی» خطاب کرده بود.

 احمدی‌نژاد نیز گفت که برادر همسر خامنه ای «به مدت دو هفته، به اتفاق خانواده‌اش، میهمان یک شرکت اسراییلی در هند بوده است و قرار می‌شود در سفر بعدی، از طریق ترکیه به تل‌آویو برود» که پس از افشای این ماجرا از ریاست رادیو عزل شد.

 رییس جمهور سابق ایران در ماه‌های اخیر حمله خود به نهادهای امنیتی و به خصوص اطلاعات سپاه پاسداران را افزایش داده و در خرداد ماه امسال گفت که بالاترین مسئول مقابله با جاسوسان اسراییل در وزارت اطلاعات ایران خودش جاسوس اسراییل بود.

 احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر نیز گفته بود  که «باند امنیتی» در شورای امنیت کشور خواستار برخورد با او شده است.

 او پیش از آن نیز از بی‌کفایتی نهادهای امنیتی در جلوگیری از اتفاقاتی چون انفجار نطنز انتقاد کرده و گفته بود که ««آقای نهاد اطلاعاتی و امنیتی؛ ملت سالی ۵۰ هزار میلیارد تومان به شما پول می‌دهد که بروید مراقب همین‌ها باشید بعد هم می‌آیند آن طرح‌های بی‌مزه و تکراری را اعلام می‌کنند که یک نفر را شناسایی کرده‌ایم که فرار کرده و رفته است به خارج. تو باید قبل از آن اتفاق مراقب باشی

 «باند فاسد امنیتی» عبارتی است که احمدی‌نژاد از سال گذشته چندین بار مطرح کرده است. او در اسفند ۱۳۹۹ گفته بود که آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی و تیراندازی در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ کار باندهای امنیتی بود.

 او تاکید کرده بود که نهادهای امنیتی «اراذل و اوباش را سازمان‌دهی و مسلح کرده و در جریان اعتراضات نیز درگیری و بلوا ایجاد و زمینه برخورد خشن با مردم را آماده می‌کنند

 حملات سالیان گذشته احمدی‌نژاد به برادران «لاریجانی» در بی‌اعتبار شدن آنان در فضای سیاسی تاثیر داشته است؛ اما نهادهای امنیتی مورد اشاره او همچنان مورد حمایت خامنه‌ای هستند و این حملات تاثیری ندارد.
احسان مهرابی – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *