اتاق بازرگانی تهران: وزارت بهداشت بارها مخالفت خود با واردات واکسن را اعلام کرد، کارزار خبرگزاری فارس برای محاکمه زالی

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۵

در واکنش به اظهارات رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت که اعلام کرد بخش خصوصی چند بار مجوز واردات واکسن گرفته اما نتوانسته آن را نهایی کند، اتاق بازرگانی تهران از تعلل وزارت بهداشت در واردات واکسن کرونا انتقاد و مستنداتی در این زمینه منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در فروردین ماه امسال اعلام کرد که بخش خصوصی خرید شش میلیون دوز واکسن کرونا را نهایی کرده و در صورت صدور مجوزهای لازم، امکان واردات آن به کشور وجود خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که قصد دارد این واکسن‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی و خطوط تولید عرضه کند تا کارگران فعال در این خطوط واکسینه شوند. با این وجود اما چند هفته بعد اعلام شد که با تاخیر در فرایند صدور مجوز، این واکسن‌ها از دسترس خارج شده و بخش خصوصی در دیگر بازارها به دنبال واردات واکسن خواهد بود، موضوعی که هنوز بخشی از آن درگیر پروسه صدور مجوز و البته نهایی کردن صادرات از سوی کشور مبدا است.

در روزهای گذشته که بحث درباره چرایی کند بودن واردات واکسن بار دیگر اوج گرفته، مسعود خوانساری در متنی در صفحه شخصی خود در توییتر بار دیگر به موضوع صادر نشدن مجوز برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی انتقاد کرد و انگشت اتهام را به سمت وزارت بهداشت گرفت.

کیانوش جهانپور – رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت – در پاسخ به این اظهارات اما اعلام کرد که وزارت بهداشت مجوزهای فراوانی را برای بخش خصوصی صادر کرده اما آنها نتوانسته‌اند به وعده خود عمل کنند، موضوعی که بار دیگر به واکنش بخش خصوصی منجر شده است.

اتاق بازرگانی تهران در پاسخی که به پیوست آن نامه‌های این اتاق خطاب به مسئولان دولتی آمده اعلام کرده که وزارت بهداشت بارها مخالفت خود با واردات واکسن را اعلام کرده و حتی در زمانی که مجوزی صادر شده با تاخیر به وجود آمده عملا امکان واردات از دست رفته است.

در بخشی از توضیحات اتاق تهران آمده است: طی ماه‌های گذشته بخش خصوصی از هیچ تلاشی در جهت واردات واکسن کرونا با اهداف غیرانتفاعی و برای کمک به مردم خودداری نکرده است. درحالی که انتظار این بود که دولت با استمداد از بخش خصوصی، فعالان اقصادی را برای کمک به کشور بسیج می‌کرد و نه اینکه در مقابل اقدام خودجوش و خیرخواهانه آنها مانع‌تراشی کند.

اتاق بازرگانی تهران تاکید می‌کند که «در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، بوروکراسی حاکم بر روند صدور مجوز کار را به جایی رسانده که امروز کشور در بحران عمیق نرخ بالای مرگ‌و میر ناشی از کرونا فرو رفته است.»

درخواست برای محاکمه رییس ستاد کرونا در تهران

در واکنش به اظهارات افشاگرانه اخیر علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران، خبرگزاری فارس، در گزارشی به نقل از مخاطبان خود نوشت که این مخاطبان خواستار «محاکمه زالی به خاطر اظهارات متناقض» شدند.

خبرگزاری فارس نوشت: «آقای زالی که امروز مدعی پنهان‌کاری آمار مبتلایان به کرونا شده است، به این پرسش مهم نیز باید پاسخ دهد: شما طی یک سال گذشته نیز به صورت روزانه آمار تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در استان تهران را به رسانه‌ها اعلام کرده‌اید؛ حال این سوال پیش می‌آید که آیا شما در آن زمان هم به آمار اعلامی خودتان اعتماد نداشتید و آمار دروغ در اختیار مردم قرار می‌دادید؟ یا صرفا منظورتان تفاوت موارد شناسایی شده کرونا با موارد شناسایی نشده است؟ آیا واقعا شما در آمار اعلامی‌تان پنهان‌کاری می‌کردید؟»

این خبرگزاری همچنین ادامه داد: شاید بهترین پاسخ به ادعاهای زالی را محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه داده باشد، وی در اظهاراتی گفت « آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند؛ بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیازهای تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و… وارد کشور کرده است؟»

به نوشته خبرگزاری فارس، سازمان غذا و دارو از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ معرفی نامه برای شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور واردات واکسن کرونا از منابع مختلف صادر کرده است که تنها یک میلیون دز واکسن توسط یک شرکت دارویی وارد شد، که این واکسن‌ها نیز به دلیل نزدیک بودن تاریخ انقضا به سرعت توزیع و تزریق شد و هیچ شرکتی نتوانسته است حتی با قیمت‌های بالاتر واکسن کرونا وارد کند.

چهاردهمین محموله واکسن کرونا از سوی هلال احمر وارد کشور شد

در حالی که بحث درباره واکسن کرونا در ایران ادامه دارد، چهاردهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دُز واکسن، روز یکشنبه ۲۴ مردادماه، در فرودگاه تهران به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر از واردات دومین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی این جمعیت در یک هفته گذشته به کشور خبر داد و گفت: با واردات چهاردهمین محموله واکسن به کشور، هلال‌احمر هم تمام توان خود را برای تسریع در روند واکسیناسیون عمومی به کار گرفته و این روند ادامه دارد.

همتی چگونگی واردات واکسن به کشور را توسط جمعیت هلال احمر تشریح کرد و گفت: این جمعیت به دلیل ماهیت بین المللی‌اش که عضوی از نهضت صلیب سرخ و هلال احمر به حساب می‌آید توانسته با کمک صلیب سرخ چین و حمایت دستگاه‌های مسئول در کشور، نسبت به عقد قرارداد و همچنین تعهدِ انجام قرارداد با شرکت تولید کننده برای تهیه‌ واکسن کرونا اقدام کند.

وی تصریح کرد: واردات واکسن از چین به ایران همچون گذشته توسط هلال‌احمر انجام و محموله دریافتی در آخرین گام به نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده می شود.

همتی با اعلام اینکه واردات واکسن از سوی هلال‌احمر همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: در یک هفته گذشته دو محموله واکسن و در مجموع تاکنون ۱۴ محموله شامل ۱۵ میلیون و ۹۶۰ هزار دُز واکسن کرونا توسط ۱۶ پرواز به کشور منتقل شده است.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *