عراق: گفت‌وگوهای ایران و عربستان با میانجی‌گری بغداد در جریان است

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۷

وزیر خارجه عراق می‌گوید گفت‌وگوهای مقامات عربستان و ایران با میانجی‌گری دولت بغداد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فواد حسین وزیر خارجه عراق روز شنبه ۶ اردیبهشت در نشست خبری حاشیه کنفرانس بغداد اعلام کرد ایران و عربستان مذاکرات دوجانبه را با میانجی‌گری دولت بغداد ادامه می‌دهند و اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات به «نتیجه مثبت» منجر شود.

وی توضیح بیشتری درباره این مذاکرات نداد و اعلام نکرد در کنفرانس بغداد که وزرای خارجه ایران و عربستان حضور دارند، آیا دیدار دوجانبه‌ای برنامه‌ریزی شده است یا نه.

برای اولین بار روزنامه فاینشنال تایمز گزارش داده بود که مقامات ارشد امنیتی ایران و عربستان روز ۲۰ فروردین در بغداد دیدار کردند، اما مذاکرات آن‌ها به نتیجه‌ای نرسید. ریاض و تهران ابتدا این گزارش را تکذیب کردند؛ اما چند هفته بعد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تایید کرد که با میانجی‌گری کشورش دیدارهای مقامات امنیتی ایران و عربستان در جریان است.

با این حال گزارش‌ها حاکی است که این مذاکرات با نزدیک شدنِ دولت حسن روحانی به پایان کارش نیمه‌تمام مانده بود.

دولت عراق روز شنبه کنفرانسی با حضور مقامات ارشد هشت کشور منطقه‌ای و همچنین فرانسه برگزار کرد که هدف از آن «کاهش تنش‌ها در منطقه»، «احترام به حق حاکمیتی دولت عراق» و «خارج کردن عراق از صحنه رویارویی قدرت‌های خارجی» عنوان شده است.

در این کنفرانس رهبران مصر، اردن، قطر، فرانسه، نخست وزیر امارات، و همچنین وزرای خارجه ایران، عربستان، ترکیه و کویت حضور دارند.

در این دیدار برای اولین بار از زمان قطع روابط برخی کشورهای عرب منطقه با قطر در سال ۲۰۱۷، رهبران مصر و قطر دیدار کردند. از ژانویه امسال روابط قطر با عربستان، امارات، بحرین و مصر رو به بهبودی نهاده است.

روزنامه شرق عراق گزارش داده که فواد حسین وزیر خارجه کشور در نشست مطبوعاتی حاشیه کنفرانس بغداد به «سیاست همکاری مثبت و متوازن» این کشور با کشورهای منطقه تاکید کرده و گفته است بغداد در صدد ایجاد فضایی برای «مذاکرات منطقه‌ای به جای مناقشات» است.

وی عنوان کرد که وضعیت امنیتی عراق تحت تاثیر شرایط منطقه‌ای است.

خبرگزاری رویترز و روزنامه واشینگتن‌پست نیز به موضوع رقابت‌های ایران با عربستان برای نفوذ در کشورهای منطقه از جمله عراق و یمن پرداخته و گزارش داده‌اند که عراق به صحنه رقابت‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه با ایران تبدیل شده است که نتیجه آن ظهور گروه‌های نیابتی، حمله به ساختمان‌های دیپلماتیک و پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی و از طرفی حملات آمریکا به برخی گروه‌های شبه نظامی شده است.

نمونه‌ای از این وضعیت، کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا در دی‌ماه ۹۸ است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز که اولین سفر خارجی خود را از کنفرانس بغداد آغاز کرده، روز شنبه در محل یادبود کشته شدن آقای سلیمانی حضور یافت و اعلام کرد «آمریکا حتی اگر دولت قبلی آن مرتکب این جنایت شده، باید پاسخگو باشد».

وی در کنفرانس بغداد به این موضوع اشاره کرد و در ادامه گفت، امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری میان کشورهای منطقه و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد.

وی همچنین از عدم حضور سوریه در این کنفرانس اظهار تاسف کرد.

رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که بغداد از مقامات سوریه برای این نشست دعوت نکرده است.

در این میان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش برای ثبات و پیشرفت عراق از هیچ کوشش و کمکی دریغ نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، شفق، تسنیم، واشینگتن‌پست و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *