رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی: با رفع مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان٬ نقشهٔ ترانزیتی آن منطقه کاملا تغییر می‌کند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۵

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران می‌گوید تلاش‌ها برای حل مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز آغاز شده است و با حل این مشکل نقشهٔ ترانزیتی آن منطقه نیز تغییر خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «با مأموریت ویژه‌ای که به معاونین وزارتخانه داده شد مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز رفع و به زودی نیز نقشهٔ ترانزیتی آن منطقه کاملا تغییر خواهد کرد.»

رستم قاسمی اضافه کرد: «کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ما بسته نمی ماند اما پل های شکستهٔ پشت سر آنها به سادگی ترمیم نخواهد شد!»

اقدام اخیر جمهوری آذربایجان برای اخذ عوارض گمرگی برای کامیون‌هایی که از خاکش عبور می‌کنند، یکی از عوامل تنش بین باکو و تهران است. بخشی از جاده ۷۰ کیلومتری گوروش‌-قاپان ارمنستان که به منطقه قره باغ می‌رود، از خاک آذربایجان می‌گذرد که این کشور با آزادسازی آنها در جنگ ۴۴ روزه بر سر قره‌باغ، حالا می‌خواهد حاکمیت خود را تثبیت کند.

این اقدام باعث شده است کامیون‌های ایران در پایانه نوردوز پس از ورود به خاک ارمنستان ۱۲۰ دلار می‌پردازند و مبلغی معادل همین پس از ورود به خاک آذربایجان دوباره می پردازند که به فاصله کمی از آن خارج می‌شوند و دوباره به خاک ارمنستان برمی‌گردند.

محمد جواد هدایتی، مدیر ارشد سازمان راهداری ایران، با اشاره به اینکه دولت آذربایجان از رانندگانی ایرانی ۱۳۰ دلار عوارض می‌گیرد، گفته است این عوارض «با توافقنامه‌های موجود میان دو کشور در تعارض» نیست ولی «چون این مسیر کوتاه است، رقم اخذ شده، بسیار سنگین است».

در همین زمینه دو راننده ایرانی هفته گذشته به هنگام عبور از این جاده توسط جمهوری آذربایجان بازداشت شدند.

هم اکنون بخش اعظمی از صادرات ایران به ارمنستان از طریق جاده گوروش‌-قاپان انجام می‌شود که هفت کیلومتر آن از مناطق آزاد شده آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی عبور می‌کند و عوارض جدید، هزینه حمل و نقل کالا به ارمنستان را افزایش می‌دهد.

ارمنشتان پیشنهاد کرده است که از جاده تاتو (تاتِف) به عنوان جاده گوروش‌-قاپان استفاده شود.

در همین زمینه، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دو روز پیش برای بازدید از جاده تاتو (تاتِف) در ارمنستان به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی که از مرز نوردوز به ارمنستان می‌روند، در رأس هیئت فنی-مهندسی به ایروان رفت.

در روزهای اخیر تنش‌ها میان ایران و آذربایجان افزایش یافته است . به دنبال برگزاری یک رزمایش با میزبانی جمهوری آذربایجان و با حضور دو کشور پاکستان و ترکیه در شهریور امسال، جمهوری اسلامی ایران نیز در ۹ مهرماه در مرزهای مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان اقدام به برگزاری مانور نظامی کرد.

در همین زمینه، جمهوری آذربایجان و ترکیه از روز گذشته رزمایش مشترکی را با نام «برادری خلل‌ناپذیر» در منطقه نخجوان آذربایجان آغازکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *