رونمایی از تخلفات جدید صداوسیما/ درآمد ۵۰ میلیاردی تبلیغات چه شد؟

By | ۱۴۰۰-۰۷-۲۰

هزینه یک ثانیه تبلیغ در زمان پخش فوتبال، حدود ۲۵ تا ۳۸ میلیون تومان است. درآمد سالانه صداوسیما از محل این تبلیغات تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هم تخمین زده شده است. براساس قانون بودجه، صداوسیما باید ۵۰ میلیارد تومان از این درآمد را به خزانه دولت واریز کند. اما در سال ۹۹ هیچ پولی پرداخت نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش تفریغ بودجه از تخلف صداوسیما رونمایی کرد. تخلفی که می‌گوید صداوسیما موظف بوده ۵۰ میلیارد تومان از درآمد ناشی از تبلیغات پخش فوتبال را به حساب خزانه واریز کند. اما مبلغ این واریزی در سال ۹۹، صفر بوده است.

آن هم در حالی که هم صداوسیما سالانه از دولت بودجه می‌گیرد و هم امسال ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کرده تا کیفیت برنامه‌های تولیدی خود را افزایش دهد.

اما نکته جالب این است که این سازمان هم بودجه سالانه را دریافت کرده، هم سهم دولت از تبلیغات را نداده و هم سهم وزارت ورزش و جوانان را!

اما این رقم چقدر است؟ براساس قانون بودجه سال ۹۹ صدا و سیما باید ۵۰ میلیارد تومان از درآمد ناشی از تبلیغات هنگام پخش مسابقات فوتبال را به حساب خزانه و وزارت ورزش می‌ریخت. اما این پول را نداده است.

آن هم در حالی که این رقم در مقابل درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی تبلیغات این سازمان عدد بسیار کوچکی است.

بودجه ۲٫۶ هزار میلیاردی صداوسیما

بودجه صداوسیما هر ساله خبرساز می‌شود. سال ۹۹ این سازمان ۱٫۹ هزار میلیارد تومان از دولت بودجه گرفت. بودجه امسال صدا و سیما با افزایشی قابل توجه در سال ۱۴۰۰ به ۲٫۶ هزار میلیارد تومان رسید.

همان زمان هم افزایش عجیب بودجه این سازمان خبرساز شد. به خصوص که بودجه این سازمان سه برابر دانشگاه تهران بود و معادل بودجه چند استان کشور.

اما کمی بعد مشخص شد این سازمان به همین بودجه بسنده نکرده و ۱۵۰ میلیون یورو هم از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما اختصاص یافته است.

دلیل اصلی انتقادات این بود که صدا و سیما، یک سازمان درآمدمحور است و از محل تبلیغات درآمد نجومی دارد. درآمد این سازمان از محل تبلیغات مشخص نیست. اما برخی از رسانه‌ها می‌گویند زمان برگزاری مسابقات جام جهانی هر یک ثانیه تبلیغ در صدا و سیما، ۳۸ میلیون تومان است. برخی دیگر از رسانه‌ها هم از درآمد ثانیه‌ای ۲۵ میلیون تومان خبر داده بودند.

درآمد ۲۰ هزار میلیاردی از تبلیغات؟

روزنامه فرهیختگان چندی پیش در گزارشی بررسی کرده بود که درآمد صدا و سیما از پخش تبلیغات در زمان بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس حداقل چهار هزار میلیارد تومان و حداکثر۲۰  هزار میلیارد تومان است.

این فقط درآمد حاصل از بازی‌های دو تیم پرطرفدار فوتبال بود و درآمد بازی‌های ملی مانند بازی ایران و کره جنوبی و یا دیگر کشورها و تیم‌های داخلی لحاظ نشده بود.

اما این سازمان حاضر نشده که در سال ۹۹ سهم ۵۰ میلیارد تومانی دولت و وزارت ورزش را بپردازد. اواخر بهمن ۹۹ وزیر ورزش گفته بود: «تاکنون حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است.»

این ماجرا در سال ۱۴۰۰ هم تکرار شده. ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان به ایسنا گفته بود: «سازمان صداوسیما از ابتدای سال ۹۹ تا ابتدای مهر ۱۴۰۰، درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پرداخت نکرده است.»

برداشت از صندوق توسعه ملی

این در حالی است که بودجه صدا و سیما در سال ۹۹، رقمی معادل ۱٫۹ هزار میلیارد تومان بود. اما بودجه تنها منبع مالی صدا و سیما نبوده بلکه این سازمان از صندوق توسعه ملی نیز برداشته است.

جالب است بدانید این سازمان از صندوق توسعه ملی نیز ۱۵۰ میلیون یورو برای توسعه کیفیت تولیدی‌های خود برداشت کرده. این در حالی است که به نظر می‌رسد محتوای برنامه‌های تولیدی صدا وسیما نظر برخی از مردم را جلب نکرده است.

نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایران نشان می‌دهد یک چهارم مردم ایران تلوزیون نمی‌بینند.(ایرنا)

گفتنی است در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد حاصل از تبلیعات ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده و سهم صدا و سیما همچنان ۷۰ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *