غلامرضا جلالی, سازمان پدافند غیرعامل: حمله سایبری به سامانه‌های سوخت کار اسرائیل و آمریکا بود

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۹

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، شنبه هشتم آبان گفته است براساس تحلیل‌های اطلاعاتی٬ حمله سایبری به سامانه‌های سوخت در ایران کار آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر بوده است، اما او تا پایان تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند به صورت قطعی ابراز نظر کند.

غلامرضا جلالی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام شده است، «اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشأ حمله اظهار نظر کنیم البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این مصاحبه نام «کشور خارجی» که به همراه آمریکا و اسرائیل در این حمله سایبری دست داشته است٬ اشاره‌ای نکرد.

جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته گفته است که برای مقابله با حملات سایبری در حالت آماده باش قرار دارد و آمریکا و اسرائیل را عامل حملات سایبری به این کشور معرفی کرده است. این در حالی است که اسرائیل، ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی٬ ایران را به تلاش برای اخلال و نفوذ به شبکه‌های خود متهم کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم چند روز پیش گفت، حمله سایبری به سامانه فروش بنزین یارانه‌ای در سراسر کشور، اقدامی برای «ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم» و «عصبانی کردن» آن‌ها بود.

رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه چهارم آبان از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر دادند و همزمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در برخی نقاط منتشر شد که روی آن‌ها این شعار به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»

پیش از این دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که در این «حمله سایبری» همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شد.

غلامرضا جلالی در ادامه این مصاحبه تصریح کرد، «این حمله به حمله سایبری به راه آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به طور قطع به وسیله آمریکایی‌ها» و اسرائیلی‌ها انجام شده است.

حمله سایبری به سامانه‌های شرکت راه‌آهن در ۱۸ تیرماه باعث وقوع هرج‌ومرج در ایستگاه‌های قطار ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به‌دنبال اختلال سراسری در ساعات اخیر در سیستم‌های کامپیوتری شرکت راه‌آهن که احتمالا ناشی از «حمله سایبری» بوده، فعالیت صدها خطوط قطار به تعویق افتاد و یا حتی لغو شد.

پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی نیست.

در حال حاضر در پمپ‌ بنزین‌هایی که به سامانه سوخت وصل نشده‌اند، مردم بنزین را تنها با نرخ سه هزار تومان دریافت می‌کنند.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآور اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است که به گزارش خبرگزاری رویترز «خونبارترین اعتراضات پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود» و منجر به «کشته شدن ۱۵۰۰ نفر» شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در واکنش به این حادثه گفت که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفته است «انتظار می‌رفت که در آبان‌ماه چنین اتفاقی رخ دهد».

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *