کانون نویسندگان از شش زندانی سیاسی خواست به اعتصاب غذایشان پایان دهند

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۶

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره وخامت حال زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند، کانون نویسندگان ایران از این زندانیان درخواست کرد که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

در پی مرگ بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز عضو کانون نویسندگان، شش تن از زندانیان سیاسی به نام‌های صادق امیدی لپوندی، حمید حاج‌جعفر کاشانی، محمود علی‌نقی، پیمان پورداد، علی‌اصغر حسنی‌راد و مهدی دارینی دست به اعتصاب غذا زدند.

این زندانیان می‌گویند که از روز ۲۲ دی‌ماه – سه روز پیش – در اعتراض به «قصور در درمان بکتاش آبتین و شرایط اسفناک زندان‌های جمهوری اسلامی» از هرگونه خوردن و نوشیدن خودداری کرده‌اند.

روز شنبه، کانون نویسندگان اعلام کرد که دو تن از اعتصاب‌کنندگان به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال چهار نفر دیگر نیز بحرانی است.

در بیانیه کانون نویسندگان، خطاب به زندانیان اعتصابی آمده است که این نهاد «ضمن قدردانی از اقدام انسانی و شجاعانه‌ آنان و محکوم کردن اقدام ضدبشری حاکمیت در قتل بکتاش آبتین و با توجه به این‌که آنان با به خطر انداختن جان خود آن هم با اعتصاب غذای خشک صدای اعتراض‌شان را به گوش جهانیان رسانده‌اند، از آنان می‌خواهد که به اعتصاب غذای خشک خود پایان دهند و جان‌های عزیز خود را بیش از این به خطر نیندازند.»

بکتاش آبتین که به دلیل اقداماتی مانند حضور در مراسم سالگرد محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در حال سپری کردن دوران حبس خود در زندان بود، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شد و اندکی بعد در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت. آقایان مختاری و پوینده در دهه ۷۰ توسط ماموران وزارت اطلاعات ایران به قتل رسیدند.

مقام‌های زندان اوین از سوی کانون نویسندگان و سازمان گزارشگران بدون مرز متهم شده‌اند که در درمان آقای آبتین کوتاهی کرده‌اند.

هر دو سازمان، جمهوری اسلامی را مسئول مرگ بکتاش آبتین خوانده‌اند.

اداره کل زندان‌های استان تهران اما با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خدمات درمانی لازم در اختیار بکتاش آبتین قرار گرفته بود و او با تشخیص خانواده به یک بیمارستان خصوصی منتقل شد.

درخواست تحقیقات سازمان ملل

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز شنبه از کارشناسان سازمان ملل درخواست کرد که با تشکیل یک کمیسیون بین‌المللی، درباره علت مرگ بکتاش آبتین تحقیق کنند.

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز در‌این‌باره گفت: «محروم کردن از حق درمان، روش دانسته مقامات حکومتی ایران برای حذف منتقدان در زندان است.»

به گفته آقای معینی، سازمان گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل خواسته تا با تحقیق درباره مرگ بکتاش آبتین «به این گونه دیرکردهای عامدانه و وحشیانه در زندان‌های ایران که برابر با اعدام غیرقضایی است، پایان دهند.»

در بیانیه تازه سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین درباره وضعیت سلامت کیوان صمیمی نیز ابراز نگرانی شده است.

کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و از فعالان سیاسی ملی-‌مذهبی است که به دلیل حضور در تجمع روز کارگر در برابر مجلس شورای اسلامی، به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شد. او با همین اتهام به سه سال زندان محکوم شد.

وضعیت جسمانی آقای صمیمی که ریاست انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را نیز برعهده دارد، در روزهای اخیر نگران‌کننده گزارش شده است. این احتمال مطرح است که او به رغم بیماری به زندانی دیگر تبعید شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز، آقای صمیمی را با ۷۳ سال سن، «یکی از کهنسال‌ترین روزنامه‌نگاران زندانی در جهان» خوانده که به رغم شرایط نامناسب جسمی و «با وجود گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس همچنان زندانی است.»

ادامه حبس رضا خندان مهابادی و کیوان باژن که همراه با بکتاش آبتین و به دلیل فعالیت‌هایشان در کانون نویسندگان هم‌اکنون در زندان هستند، یکی دیگر از موضوعاتی است که با اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز همراه شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز یادآوری کرده که «کانون نویسندگان ایران، از قدیمی‌ترین نهادهای جامعه مدنی در ایران است و فعالیت‌های کانون در هر دو نظام سلطنتی و جمهوری اسلامی ممنوع بوده است.»

محمد مختاری و محمد جعفر پوینده که در سال ۱۳۷۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسیدند، هر دو از اعضای کانون نویسندگان ایران بودند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *