فاجعه تاریخی در شیراز؛ تخریب دویست خانه تاریخی برای توسعه شاهچراغ

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۷

استان‌وایر- «تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز برای توسعه شاهچراغ»؛ طرحی که در دولت قبل کنار گذاشته شده بود، اما با روی‌کار‌آمدن دولت ابراهیم رئیسی دوباره کلید خورده است و نگرانی فعالان فرهنگی و مردم شیراز را برانگیخته است. بر اساس این طرح، قسمت زیادی از بافت تاریخی شیراز که در آن 200 خانه تاریخی قرار دارد، تخریب می‌شود تا «حرم شاهچراغ» گسترش یابد.

به اساس گزارش شرق، این تخریب‌ها از دهه 60 با ساخت خیابان غربی بارگاه آغاز شد که در آن چندین خانه تاریخی نابود شد. در نیمه دوم دهه 70 نیز تحت عنوان طرح «بین‌الحرمین» حدود هفت‌ هکتار دیگر از بافت تاریخی جنوب حرم تخریب شد که بزرگ‌ترین ویرانی در تاریخ تخریب‌های بافت تاریخی ایران در چهار دهه گذشته است.

در سال 89 در دولت احمدی‌نژاد، «طرح توسعه شاهچراغ» که به طرح «‌۵۷ هکتاری» معروف است، در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و خیلی سریع عملیاتی شد. چهار سال طول کشید تا این طرح به دلیل مغایرت‌داشتن با طرح «جامع شهر شیراز» منتفی شود.

کار به شکایت نیز کشید و دولت دوازدهم خواست قوه قضائیه به ماجرا ورود کند. در سال 97 «علی‌اصغر مونسان»، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، در پاسخ به خبرگزاری فارس درباره نتیجه این شکایت گفته بود: ‌«ما اقدامات حقوقی را انجام دادیم و حکم قضائی در این خصوص صادر شد و امید دارم با اجرای حکم قضائی که قطعی هم شده است، کسی به خودش اجازه تخریب ندهد.»

در پاییز امسال، دو ماه بعد از روی‌ کار آمدن دولت« ابراهیم رئیسی»، امام‌جمعه شیراز از طولانی‌شدن روند طرح توسعه حرم مطهر که 11 سال طول کشیده گلایه کرد و شهردار جدید شیراز نیز اعلام کرد یکی از اولویت‌های او «طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم» خواهد بود. این طرح با سفر ابراهیم رئیسی به شیراز سرعت نیز گرفت؛ در این سفر موضوع طرح توسعه حرم شاهچراغ مطرح شد که بنا بر مصوبه هیئت دولت ۲۰۰ خانه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ، از فهرست میراث فرهنگی خارج ‌‌‌شوند تا این طرح اجرائی شود. «محمدهادی ایمانیه»، استاندار فارس، در این خصوص مدعی شده که بسیاری از خانه‌ها در این منطقه تاریخی نیست.

با‌این‌حال اجرائی‌شدن این طرح و تخریب بافت تاریخی شیراز چنان نگران‌کننده است که تاکنون چندین نامه به رئیس‌جمهور نوشته شده؛ دی‌ماه امسال «اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران» در نامه‌ای به رئیسی نگرانی خود را از تخریب‌های سازمان‌یافته در بافت‌های تاریخی شیراز اعلام کرد. اساتید دانشگاه و فعالان میراث فرهنگی، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او خواستند تا نگذارد «فاجعه‌ای تاریخی» در شیراز اتفاق بیفتد. در ادامه این نامه‌نگاری‌ها، بیش از صدوهشتاد نفر از استادان دانشگاه و همچنین فعالان میراث ‌فرهنگی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار جلوگیری از تخریب‌ها شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *