بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی تجمع کردند

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۵

با توجه به نزدیک شدن نوروز، فشار اقتصادی بر شانه مردم سنگینی بیشتری می‌کند

در ادامه اعتراضات معیشتی اصناف و گروه‌های مختلف در ایران، امروز یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ بازنشستگان و مستمری‌بگیران ادارات و نهاده‌ای مختلف در ده‌ها شهر سراسر کشور، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده است، معترضان در شهرهای تهران، قزوین، اهواز، اصفهان، تبریز، کرمانشاه، شیراز، اراک، شوشتر و سایر نقاط کشور تجمع کردند و شعارهایی علیه مجلس و دولت سر دادند. معترضان اعلام کردند که مسئولان نظام برخلاف وعده‌هایشان هیچ اقدامی برای حل مشکل معیشتی انجام نمی‌دهند.

آن‌ها با اشاره به گرانی و تورم افسار گسیخته، خواهان تناسب حقوق پرداختی با حداقل معیشت خود شدند. به جز سطح نازل حقوق‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی هم از دیگر مطالبات تظاهرکنندگان بود.

شعارهایی مانند «رئیسی؛ قالیباف این آخرین پیام است جنبش بازنشسته آماده قیام است»، «تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم»، «وعده وعید کافیه سفره ما خالیه» و «ظلم و ستم کافیه سفره ما خالیه» ازجمله شعارهای اعتراضی امروز بود.

در تبریز، نیروهای امنیتی اجازه ادامه تجمع اعتراضی را ندادند و با دخالت خود آن را بر هم زدند. به نظر می‌رسد که دولت به‌جای حل مشکلات اقتصادی، همچنان به استفاده از قوه قهریه تکیه دارد.

درحالی‌که نزدیک به ده ماه از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی می‌گذرد، وضعیت اقتصادی روزبه‌روز بدتر می‌شود و گرانی بیداد می‌کند. بااین‌حال، رئیس دولت سیزدهم بدون ارائه راهکاری منسجم، همچنان به وعده دادن بسنده می‌کند و فقط دستور می‌دهد.

او در تازه‌ترین اظهار نظرش به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور داد با توجه به روند کاهشی قیمت ارز، بررسی دقیق و کارشناسانه از علت افزایش قیمت‌ها انجام دهند و پیشنهادهای عملیاتی خود را برای مدیریت این موضوع به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کنند.

در یک‌ سال گذشته، هم حقوق و دریافتی حداقل‌بگیران متناسب با نرخ تورم تعیین نشده و هم قیمت کالاهای اساسی تصاعدی افزایش یافته است. برای نمونه، برنج ایرانی بیش از ۱۶۰ درصد گران‌تر شده، قیمت تخم‌مرغ بیش از ۱۳۰ درصد و قیمت مرغ  ۸۰ درصد بالا رفته و این وضعیت درباره دیگر کالاها نیز صادق بوده است، به‌طوری‌که ماست حدود ۲۳۰ درصد گران شد، شکر ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشت و رشد صعودی قیمت روغن نیز بیش از ۱۰۰ درصد بود.

با توجه به نزدیک شدن نوروز، فشار اقتصادی بر شانه مردم سنگینی بیشتری می‌کند.

نگاهی به قیمت‌ روز اقلام خوراکی و پوشاک در بازار در کنار هزینه‌های دیگر مثل اجاره مسکن، آموزش، سلامت و حمل‌ونقل نشان می‌دهد چهار تا هفت میلیون تومانی که به‌عنوان عیدی دست کارگران و کارمندان را می‌گیرد، کفاف خوراک آنان در تعطیلات عید را هم نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری رویداد ۲۴« محاسبات نشان می‌دهد یک خانوار چهار نفره برای دو هفته عید، بدون در نظر گرفتن مخارجی مانند میوه، آجیل، مواد شوینده و سایر موارد فقط برای هزینه‌های حداقلی کالا‌های اساسی که تحت شمول ستاد تنظیم قیمت است، باید نزدیک به دو میلیون تومان خرج کند.»

ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *