انتشار اسناد و عکس‌های رئیس موساد به دست گروه هکری «وابسته به ایران»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۶

یک کانال تلگرامی ویدئویی را شامل شماری از اسناد و عکس‌های خصوصی از داوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، منتشر کرد.

رسانه‌های اسرائیل این کانال را وابسته به گروه‌های هکری دولتی ایران می‌دانند. از بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل چنین برمی‌آید که اصالت تصاویر را تایید می‌کند اما آن را «متعلق به گذشته» می‌داند.

در ویدئوی یک کانال تلگرامی به نام «دستان باز»، کارت شناسایی، مدارک مالیاتی، بلیت هواپیمای یک سفر او به کپنهاگ، تصاویری از آقای بارنئا و محل زندگی او در منطقه «هودهشارون» در شمال تل‌آویو دیده می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای از خانه‌ای دارای استخر که در معیار اسرائیلی نسبتا اعیانی است، موقعیت خانه را نشان می‌دهد. یکی از عکس‌ها رئیس موساد را در حال ویدئوچت در لحظه‌ای که شکلک درمی‌آورد نشان می‌دهد.

کانال «دستان باز» مدعی است که اطلاعاتش نتیجه «یک عملیات محرمانه» بوده که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ادامه داشته است. این کانال گفته که عملیات رهگیری آقای بارنئا را با هک آمار کتابخانه شهر محل زندگی او و خانواده‌اش آغاز کرد.

در زمان مورد ادعای این کانال، آقای بارنئا از مسئولان ارشد موساد بوده اما نامش تنها خردادماه گذشته که ریاست موساد را به عهده گرفت، برای افکار عمومی اسرائیل منتشر شد و عامه اسرائیلی‌ها با نام او تا آن زمان آشنا نبودند.

گردانندگان ناشناس کانال با اشاره به عید یهودی «پوریم» که با این هفته مقارن است، به زبان‌های عبری، انگلیسی و عربی نوشتند: «یک هدیه کوچک به موساد، تقدیم با عشق به دیوید، پوریم مبارک.»

کانال «دستان باز» برای اولین بار روز سه‌شنبه این هفته در تلگرام ایجاد شده است. این کانال وعده کرده که به این ویدئو بسنده نکند و مطالب افشاگرانه بیشتری در مورد رئیس موساد منتشر کند.

موساد اسرائیل هیچ‌گاه به مطالب رسانه‌ای واکنش نشان نمی‌دهد، اما این بار، دفتر نخست‌ وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای به نام موساد، نوشته است که این مطالب قدیمی است و تلفن همراه رئیس موساد هک نشده است.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند که تلفن همراه همسر رئیس موساد هک شده است. اما درستی یا نادرستی این ادعا با واکنشی روبه‌رو نشده است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در برنامه خبری شامگاه ۲۵ اسفند مدعی شد که «ایرانی‌ها به رایانه رئیس موساد رخنه کرده‌» و «اطلاعات شخصی» آقای بارنئا را منتشر کرده‌اند.

وب‌سایت نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر انتشار این ویدئو را با عنوان «رئیس موساد در چنبره دستان باز» بازتاب داده، اما به ارتباط احتمالی میان هکرها با نهادهای امنیتی ایران اشاره نکرده است.

نورنیوز مدعی است که «یک تیم چند ملیتی از کارشناسان امنیتی» از سال ۲۰۱۱ برای ایجاد چتر اطلاعاتی بر نهادهای حساس اسرائیل و پیش‌بینی آینده قدرت در اسرائیل ایجاد شد و «یک سلسله عملیات ترکیبی را آغاز کرد تا بتواند بر رهبران احتمالی نهادهای امنیتی- نظامی اسرائیل اِشراف یابد».

داوید بارنئا حدود ۹ ماه است که ریاست سازمان موساد را بعد از یوسی کوهن به عهده گرفته است. او نیز مانند آقای کوهن رسالت این سازمان در دوران خود را تمرکز بر وارد کردن ضربه به جمهوری اسلامی ایران با هدف تضعیف حکومت تهران و به‌ویژه مقابله با برنامه اتمی ایران اعلام کرده است.

چندی پیش نیز هکرهایی تصاویری خصوصی از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، را منتشر کردند. هکرها به نهادهای امنیتی ایران ربط داده شدند. گروهی با نام «عصای موسی» مسئولیت را پذیرفته بود.

روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، نیز یک حمله اینترنتی وسیع، وب‌سایت‌های اکثر وزارتخانه‌های دولتی اسرائیل را از چند دقیقه تا چند ساعت از دسترس خارج کرد. نهاد نخست‌وزیری، وزارتخانه‌های خارجه، دادگستری، بهداشت و درمان و کار و رفاه اجتماعی در میان نهادهایی بودند که مورد حمله قرار گرفتند.

روزنامه هاآرتص آن را «بزرگ‌ترین حمله سایبری که تاکنون علیه این کشور انجام شده» نامید.

وزیر ارتباطات و ستاد ملی سایبری اسرائیل آن شب یک نشست اضطراری برگزار کردند اما معلوم نیست که در زمان حمله، اطلاعات این وب‌سایت‌های وزارتخانه‌ها به سرقت رفته است یا نه.

ساعتی پیش از آن، حساب کاربری سپاه پاسداران در توییتر نوشته بود که «رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه امشب را فراموش نخواهد کرد».

در توییتر سپاه پاسداران آمده بود که «این تازه شروع ماجراست». معلوم نیست که این هشدار با هک نهادهای اسرائیلی ارتباطی داشت یا نه.
رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *