ماجرای حضور چین و هند در صنعت فولاد ایران چیست؟/ چرا تولید فولاد به سوریه منتقل می‌شود؟

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۲

حضور چین و هندوستان در صنعت فولاد ایران طی ماه‌های اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفت. حتی این شائبه به وجود آمد که وزیر صمت به دلیل حمایت از این سرمایه‌گذاران خارجی از تولیدکنندگان داخلی خواست به سوریه بروند. اما ماجرای حضور چین و هند در صنعت فولاد ایران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حضور چین و هند در صنعت فولاد گویا شکل جدی به خود گرفته است. در حالی که تولیدکنندگان داخلی فولاد با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما کشورهای خارجی به شکل ویژه‌ای به صنایع ایران چشم دوخته‌اند.

شاید مشکلات صنعت فولاد تعطیلی ۱۱۰ کارخانه را به دنبال داشته باشد، اما این صنعت به قدری جذاب است که چین و هند سرمایه‌گذاری در آن را آغاز کنند. البته برخی از فعالان صنعتی می‌گویند حضور این شریک استراتژیک در صنایع و معادن ایران بخشی از قرارداد ۲۵ساله ایران و چین است.

حتی برخی این اتهام را به وزیر صمت وارد می‌کنند برای ایجاد فضای کار برای چینی‌ها از تولیدکنندگان داخلی خواست که جمع کنند و به سوریه بروند. اما ماجرای حضور چین و هند در صنعت فولاد ایران چیست.

در همین زمینه یک عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به تجارت‌نیوز گفت: چینی‌ها در بخش سرمایه‌گذاری همواره فرصت‌طلب هستند. در حوزه صنعت فولاد هم ایران همواره از جذابیت بالایی برخوردار است. علاوه بر ظرفیت‌های فولادی، از لحاظ منابع انرژی و معدنی نیز ایران جزو کشورهای غنی به حساب می‌آید. اما حضور چینی‌ها در صنعت فولاد ایران هنوز به‌قدری گسترده نیست که بتوان سهم بالایی برای آن‌ها در نظر گرفت.

چینی‌ها کدام بخش از صنعت فولاد را در اختیار گرفته‌اند؟

رضا شهرستانی درباره گستره فعالیت آن‌ها در ایران اظهار کرد: فعلا شاهد حضور شرکت‌های کوچک بخش خصوصی چین در کشور هستیم. اکنون بیشتر این شرکت‌ها در بخش ذوب مشغول به فعالیتند. بعضی از آن‌ها نیز در بخش بالادستی شروع به کار کرده‌اند. علاوه بر چینی‌ها، هندی‌ها نیز به این بخش وارد شده‌اند و سرمایه‌گذاران این کشور هم گوشه‌چشمی به صنعت فولاد ایران دارند.

او افزود: حتی شنیده می‌شود اخیرا دو شرکت خارجی دو کوره ۵۰۰ هزار تنی را به فولاد زنجان و خراسان انتقال داده‌اند. به هر ترتیب چینی‌ها و هندی‌ها تمایل خود را برای حضور در صنایع ایران نشان داده‌اند. حال بستگی به سیاست‌های دولت ایران دارد که گستره فعالیت آن‌ها تا چه حد باشد. با توجه به شرایط تامین مواد اولیه و مهم‌تر از آن موضوع سوخت، این کشورها هم تا حدودی از سرمایه‌گذاری عقب‌نشینی کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بعید به نظر می‌رسد که فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران محدودیتی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کند. اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم، سرمایه‌گذاری سنگین خارجی‌ها در ایران حتی می‌تواند باعث حمایت دولت‌ آن‌ها از ایران در قبال تحریم‌ها شود. از سوی دیگر، حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران انحصار را از بین می‌برد و یک رقابت مناسب به وجود می‌آورد.

این فعال صنفی تشریح کرد: در نهایت اینکه شرکت‌های خارجی معمولا تولید صادرات‌محور انجام می‌دهند. این موضوع می‌تواند تولیدکنندگان ایرانی را هم به سمت صادرات سوق دهد و برای کشور ارزآوری ویژه‌ای داشته باشد.

به خاطر چینی‌ها فولاد ایران به سوریه می‌رود؟

شهرستانی درباره ارتباط انتقال صنعت فولاد ایران به سوریه و حضور چینی‌ها در ایران توضیح داد: انتقال فولاد ایران به سوریه پیشنهاد خامی است که از سوی وزیر صمت ارائه شد. نباید تصور کرد که ایرانی‌ها به سوریه می‌روند تا فضای کار به چینی‌ها و هندی‌ها باز شود.

او خاطرنشان کرد: نکته این است که وزیر صمت می‌گوید اگر شرکت‌های کوچک صنعت فولاد به کشورهای دیگر منتقل شوند، مشکلات شرکت‌های بزرگ‌تر حل می‌شود. اما بعید به نظر می‌رسد که این سناریو هم اجرایی شود.

گفتنی است که سال گذشته وزیر صمت در واکنش به درخواست فولادگران برای ارائه راهکار از آن‌ها خواست که جمع کنند و به سوریه بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *