سازمان امور مالیاتی پس از اعتصاب بازاریان، کوتاه آمد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۸

سازمان امور مالیاتی عنوان کرد که در تعیین مالیات کسبه، اصل را بر صحت ادعای بازاریان می‌گذارد

در هفته گذشته بازاریان تهران، اراک و کازرون دست به اعتصاب زده بودند. برخی رسانه‌ها علت اصلی اعتراض بازاریان را افزایش مالیات بر تراکنش بانکی در بخش خصوصی عنوان کرده بودند. این اتفاق باعث شد تا بالاخره سازمان امور مالیاتی در مورد افزایش مالیات‌ها اظهار نظر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز یکی از کسبه‌ امین حضور در باره علت این تجمع‌ها گفت: «مالیات ما را شش برابر کردند. از طرف دیگر می‌گویند باید سالی ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدهید. آخه بر چه اساسی ما باید اینقدر مالیات بدهیم؟»

به دنبال بالا گرفتن اعتراضان، سرانجام سازمان امور مالیاتی با انتشار اطلاعیه‌‌ای تا حدودی از مواضع خود کوتاه آمد و اعلام کرد: «در اجرای فرمایشات اخیر مقام ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در باب اعتماد ماموران مالیاتی سراسر کشور به اصناف و کسبه، بار دیگر موکدا به ادارات امور مالیاتی یادآور می‌شود در تعیین مالیات اصناف و کسبه محترم ضمن اعتماد کامل به آنها، در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان، اصل را بر صحت ادعای آنان بگذارند و مالیات ایشان با رعایت کامل مقررات قانونی تعیین نمایند، مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آنها ثابت شود.»

این سازمان یک استثنا هم در اطلاعیه‌اش قائل شد و نوشت: «این امر در خصوص مودیانی که علی‌رغم داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی‌پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مودیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام نمایند.»

اما نحوه دریافت مالیات، تنها دلیل اعتصاب و تجمع بازاریان نبوده است. امین حضور به عنوان بازار لوازم خانگی شناخته می‌شود و اکثر اعتصاب کنندگان هفته گذشته نیز از این صنف بودند. یکی از کسبه امین‌حضور در مورد مشکلات صنف لوازم خانگی می‌گوید: «چند روز پیش ریختند و لوازم خانگی با برندهای خارجی مانند سامسونگ و ال‌جی را که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده، جمع کردند.»

جمع‌آوری برندهای خارجی در بازار در حالی اتفاق می‌افتد که به فرمان علی خامنه‌ای و با دستور ابراهیم رئیسی به وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، مهرماه سال گذشته واردات لوازم خانگی به ویژه از کره جنوبی به ایران ممنوع شد. این درحالی‌ست که کماکان تولید داخلی برای جایگزینی بسیاری از محصولات برندهای خارجی جایگزنی ندارد.

به گزارش تجارت نیوز یکی دیگر از کسبه امین حضور که فروشنده لوازم آشپزخانه بود، گفت: «بیشتر محصولاتی که جمع کردند شرکتی بودند. جدا از این، سوال ما این است که اصلا لوازم خانگی ایرانی مگر چقدر سود دارد که مالیات آن را چند برابر کردند؟ اگر یخچال ایرانی ۱۰ میلیون قیمت داشته باشد، سود ما از آن فقط ۵۰۰ هزار تومان است. اصلا لوازم خانگی با برند ایرانی، سودی برای کسبه ندارد.»

نواسان نرخ دلار هم باعث شده است که قیمت‌ها دچار تغییر فراوان شود. قیمت اجناس خارجی با توجه به این اتفاق به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. یکی از فروشندگان یخچال در بازار می‌گوید: «نوسان دلار ما را بیچاره کرده است. قیمت امروز کالا نسبت به فردا مفت است. من امروز این کالا را می‌فروشم فردا باید گران‌تر بخرم.»

پیش از این نیز عنوان شده بود که افزایش مالیات تنها یکی از دلایل اعتراض بازاریان است. آن‌طور که در تجمع‌های بازاریان تهران عنوان شد، بازاریان در اعتراض به نوسان زیاد دلار، افزایش مالیات، حضور هرروزه بازرس تعزیرات و ضبط کالاهای کاسبان، تصمیم به برگزاری این تجمع‌ها و اعتصاب گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *